ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Kan ik geglazuurd werk bijwerken?

Ik heb geglazuurd werk waar hier en daar een oneffenheid, putje, in de glazuur zit. Kan ik deze door opnieuw iets glazuur op de oneffenheden aan te brengen opnieuw stoken door zo een glad eindresultaat te krijgen?
En moet de stook dan gelijk zijn aan de eerste glazuurstook of juist iets hoger-lager in temperatuur?
Ik heb al gezocht in de forums maar kon hier geen antwoord op vinden.

13 antwoorden

  • Dag Carien,
    Het schijnt inderdaad dat heter gestookt glazuur vaak gladder uitvloeit. Maar het zou ook kunnen zijn dat de samenstelling van je glazuur dat uitvloeien tegen gaat.

    Kun je een foto ervan hier neer zetten ?
    En wat voor glazuur gebruik je ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ik gebruik kant en klare kwastglazuur van botz, ik ga nog even kijken of het lukt een foto te plaatsen.
    In elk geval bedankt voor je reactie Liset.
    beantwoord
  • Hallo Carien,
    Jammer dat er geen afbeelding van het plekje bij staat. Als het een glanzend glazuur betreft, kun je dit hoogstwaarschijnlijk op dezelfde eintemperatuur en zelfde stooksnelheid herstoken. De huid van het glazuur zal er hetzelfde uitzien maar misschien iets gaan zakken. Een matglazuur kan bij het herstoken glanzender worden. Om dit toch te kunnen herstoken tip je het plekje bij en spuit je een dun laagje glazuur over het gehele object.
    Als het oneffenheidje een zg 'speldenprik'(pinhole) betreft, had je dat kunnen voorkomen door het gaatje in te wrijven met het glazuur vóórdat je het het geheel glazuurde. Een opmerking als mosterd na de maaltijd.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Als het goed is nu met foto, waarop te zien is wat het 'probleem'is.
    Michel bedankt voor je duidelijke antwoord en je mosterd na de maaltijd opmerking ga ik zeker in het vervolg gebruiken is zeker waardevol.
    De glazuur is glanzend.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Carien,
    Een verhelderende foto. Dit betreft geen speldenprik maar het optrekken van het glazuur door de hoge oppervlakte spanning ervan. Als je de biscuit goed schoon gebruikt, stof en vetvrij, moet je dit glzuur iets dunner aanbrengen om dit te voorkomen.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • En dat is een duidelijk antwoord michel, maar kan ik dit door opnieuw glazuur stoken weer mooi egaal krijgen? En dan wel eerst de plekjes opvullen met glazuur?
    beantwoord
  • Ik denk het wel. Hou er rekening mee dat de bijgewerkte plek ietsje krimpt in dikte. Maak een geleidelijke overgang tussen reeds gebakken glazuur en de reparatie.
    Succes ermee.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Carien, het is mogelijk dat het glazuur niet blijft zitten waar je het aanbrengt, dat het niet hecht dus feitelijk. Daar zijn stofjes voor die je in het glazuur kunt bij mengen, of van te voren op het oppervlak aan brengen.
    Wat in ieder geval helpt is haarlak in dnne laagjes aanbrengen voordat je de glazuur op spuit.
    Of anders het object goed heet stoken in een magnetron en DAN je glazuur er op. Het water verdampt er dan sneller uit waardoor de glazuur beter hecht.

    Veel succes !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Michel en Liset, bedankt voor jullie reactie, ik ga het een en ander uitproberen om te kijken of alsnog het gewenste resultaat verkregen wordt!
    In elk geval bedankt voor alle tips!
    beantwoord
  • Carien ik heb dat ook wel eens gedaan. De haarlaktruc en dan glazuur er over wrrkt goed. Ik stookte dan wel een paar graadjes hoger.
    beantwoord
  • Als het glazuur van een werkstuk me niet bevalt dan stookte ik het vroeger in mijn keramiekoven op tot 100 of 150 graden. Met handschoenen eruit halen en snel glazuur erover. Bij kleiner werk zette ik het in de keuken oven ook tot 150 graden. De nieuwe glazuur hechtte dan sneller, dwz. het vocht verdampte snel.
    Nu gebruik ik de haarlak truc. Die goedkope haarlak bevat veel hars en dat werkt, maar stinkt vreselijk,( dus dat doe ik buiten.) Als ik een heel andere kleur op een werkstuk zet doe ik dat in twee lagen en dan weer haarlak er tussen in. Ben er zelf zeer tevreden over. Ben een perfectioniste, dus een werkstuk moet precies goed zijn volgens mijn idee.
    Joke, waarom stook je na de haarlaktruc een paar graadjes hoger?
    Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Tjalda, Ik heb jouw tip van de haarlak ook al eens opgevolgd, en met succes, echt een aanrader. En stoken op 1050°.
    Bedankt. groet truus w.
    beantwoord
  • Super bedankt voor de tips van jullie allen.
    Inmiddels zijn de bijgewerkte stukken met een super resultaat uit de 2e glazuurstook gekomen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.