ALGEMEEN > Glazuur - problemen > hoe ontstaan speldenprikken in glazuur?

Ik een doosje geglazuurd ,maar nu zitten er speldeprikken op deksel.mijn vraag is hoe ontstaan die. Na biscuitbakken kon ik geen oneffenheden waarnemen. Glazuur heb ik gespoten. gebakken op 1050 C. Nog een keer glazuren?

11 antwoorden

  • Nee, enkel nog een keer bakken.
    beantwoord
  • Beetje vreemd antwoord Lucien. Je gaat niet in op de vraag. Het wordt een zeer uitgebreid verhaal als het gaat om hoe speldeprikken kunnen ontstaan. Dat kunnen zeer verschillende oorzaken zijn. Remedie is soms om de minigaatjes bij te tippen en het object te herstoken, ingeval van een glanzend glazuur. Maar het kan ook gebeuren dat het euvel alleen maar erger wordt door herstoken.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank jullie voor je antwoorden. Heel storend is het niet en de kleur is prachtig.Het zou jammer zijn als die kleur verandert.
    beantwoord
  • @Catharina,

    Citaat van keramiektechniek.wordpress.com/.../
    over glazuurfouten :
    "
    Speldenprikken, blazen:
    Als de temperatuur tijdens de glazuurbak te snel is opgevoerd, kan een deel van de werkstukken te voorschijn komen met bellen, blazen of speldenprikken in het glazuur. De oorzaak hiervan is het ontsnappen van gassen uit de klei tijdens de krimp van het werk.

    Oplossingen:
    Meestal verdwijnt het probleem bij het verlengen van de stookcurve tijdens de glazuurbrand. Door het oplopen van de temperatuur te vertragen geef je bellen meer tijd open te barsten en glad te vloeien."

    Maar er staat nog veel meer interessants op die site.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Helemaal geen vreemd antwoord Michel. Het betreft hier om pinholing ( speldenprikken ) en niet om blaasvorming zoals Liset denkt. Er zijn verschillende oorzaken en remedies dit te verhelpen. Hier gaat het om een glazuur wat op 1050°C gestookt is. Verder geen info betreft het glazuur noch de stooktijd. Ik gok dat het om een kant-en-klaar glazuur gaat wat een boven- en ondergrens heeft en met een zoals gewoonlijk, een vrij grote marge. Men heeft de neiging om te stoken op de ondergrens en zo snel mogelijk. Deze glazuren hebben een vrij ruime stookmarge en dit komt door hun groot aandeel amfoteren, wat hen taai maakt. Deze glazuren hebben wat tijd nodig om glad uit te vloeien, zoniet ontstaan pinholes. Als ze lijken op kraters met een randje is dit het resultaat wat vooraf gegaan wordt door blaasjes, en dit kan door de scherf komen ( kan! ). Door te herstoken op dezelfde wijze voegt men er extra tijd aan toe en kan je vergelijken met het pendel-effect.
    Zo zie je dat mijn kort antwoord, zelfs voor mijn eerste bakje koffie niet lichtzinnig gegeven is.
    Liset geeft ook hier de juiste oplossing. :-) Duim Liset.
    beantwoord
  • ik twijfel nu zelf .ik denk dat lucien gelijk heeft.Ik stook met veka glans 1100. met pigmenten er in.
    het stookproces( geprogrammeerd computer prgramma) is 150 per uur ,daarna 150 door tot 1045 pendel 25 min.
    Ik probeer een fotootje mee te turen van mijn "putjes"
    Wat fijn dat er zoveel mensen met je meedenken!





    Bijlagen:
    beantwoord
  • Gaatjes zijn wat te groot voor pinholes Caatharina.
    Met een kwastje bijwerken en opnieuw bakken is de remedie.
    Wij hebben dit ook wel eens gehad en toen bleek dat er onder die gaatjes minime scheurtjes zaten in de scherf.Dit kan komen door stoffen in de klei die er op bisquit temperatuur niet uitbranden.
    Wij glazuren direct op de klei en dan ontstaan dit soort gaatjes ook door te nat glazuren. de klei onder de glazuurlaag lost dan iets op en maakt dan zo'n klein scheurtje in de scherf.

    Frans
    beantwoord
  • Doe ik bedankt

    Catharina
    beantwoord
  • Lijken me ook geen pinholes Catharina. Grove chamotteklei ? Iets hoger stoken kan dit verhelpen. Zo te zien is het glazuur amper gesmolten. En zoals Frans voorstelt; de gaatjes even aanstippen met wat glazuur kan nooit kwaad.
    beantwoord
  • Nee, fijne chamotte 0 -0,5mm. 25%
    De oven zit nu vol,maar volgende week is er wel een plaatsje vrij. Jullie hoeren nog van me.
    Groeten en nogmaals dank.
    Catharina
    beantwoord
  • Sorry, hiervoor was op 29 juli een bericht 3x geplaatst en in mijn enthousiasme heb ik ze alle drie verwijderd i.p.v. van twee. Weet helaas niet meer door wie het bericht was geplaatst en wat de inhoud was.
    Mvg Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.