ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Blijvend glazuur probleem

Hallo,
Onlangs heb ik al een vraag geplaatst over bijwerken van glazuur vanwege oneffenheden.
Inmiddels ben ik met nieuw werk aan het testen om deze oneffenheden niet meer te krijgen na de glazuurstook maar ondanks het lezen op dit forum en het nazoeken in mijn boeken kom ik niet tot een gewenst eindresultaat.

Ik gebruik fijne charmotte klei die ik bisquit stook op 950 graden.
Te tegels worden vervolgens geschuurd, met de compressor schoongeblazen en vlak voor glazuren met een heel licht vochtig doekje afgenomen.Vervolgens breng ik met de kwast 2-3 afhankelijk van de kleur zo dun mogelijke lagen Botz kant en klaar glazuur op. Tussen de lagen laat ik de glazuur goed drogen en wanneer de laatste laag droog is wrijf ik onefenhedden zachtjes met de vinger weg.

Eerder stookte ik via het standaard glazuurstook programma in de computer - van 0-250 gr in 2 uur met boven kant van de oven een luchtgat open - dan afsluiten en voluit naar de 1050 graden met 30 min pendelen. Oven gaat niet open voor afgekoeld naar min 70 graden.

omdat hier de glazuur niet effen maar hier en daar puntjes dutjes etc uit de stook komt ben ik gaan zoeken naar oplossingen op dit forum en boeken en dacht te begrijpen dat opstoken langer moest en eindtemp hoger. Laatste stook als volgt geweest: van 0-250 graden in 3 uur, dan oven geheel afsluiten, voluit naar 1060. Maar nog steeds als resultaat geen mooie gladde glazuur. Zie bijgevoegde foto

Wie weet wat ik fout doe? Moet de eindtemperatuur nog hoger? De meeste glazuren kun je volgens het potje bakken tussen 1020-1100 graden. Of is er iets anders aan de hand?

Ik zie graag jullie reacties

Groeten, Carien


Bijlagen:

19 antwoorden

  • Carien, begin met het luchtgat gedurende de ganse stook open te laten. 0 - 25O°C heeft geen belang, wel de eindtemperatuur en het tijd-tranject ( 150°C/uur ). Als de onder:bovengrens 1020- 1100 °C is, kan je beter naar 1080 °C stoken indien je snel stookt. Dit zijn taaie glazuren om druipen te voorkomen en behoeven tijd ( pendelen ).
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Bedankt voor je snelle reactie. Tot welke temperatuur kan ik dan het best gecontroleerd laten stoken? Het hele traject op laten lopen met 150 graden per uur of op een gegeven moment wel voluit laten gaan naar de eind temp? Ik stook liever een paar uur langer en dat het er goed uit komt dan dat ik slecht resultaat heb door snel stoken. En is een half uur pendelen op de eind temp wel voldoende/normaal of kan ik dat ook beter aanpassen?
    beantwoord
  • Hai Carien,
    Als ik jou was,zou ik dit probleem ook even bij'Botz' neerleggen.
    Ik heb ook veel van die ervaringen met hun glazuur en mijn conclusie was dat ik het glazuur te dik had opgebracht;misschien was1 onverdunde laag al voldoende geweest?of 2 verdunde lagen?

    groet

    Jose
    beantwoord
  • Er zijn bij het stoken een aantal temperaturen waarbinnen er iets bijzonders met de scherf gebeurd. Die punten moeten meestal rustig genaderd of rustig gepasseerd worden. "Rustig" is bij mij met 50°C/u.
    De rest kun je snel doorheen, op vol vermogen.

    Die punten zijn (voor zover ik ze ken en gebruik):
    1. droog stoken (0°C tot 150°C)
    2. kwartssprong op 573°C (550°C tot 600°C)
    3. verbranding grafiet e.a. koolstof (700°C - 800°C)
    4. sinterpunt / gladbrand pendelen (afh. v klei/glazuur).
    Alles daartussen kan met vol vermogen.

    De kwartssprong passeer ik zowel bij biscuitbakken als bij gladbrand rustig.
    Afkoelen gaat bij mij vanzelf in 24 uur tot 50°C.
    (Kan niet sneller tenzij ik de deur op een kier doe.)

    Maar 't kan goed zijn dat ik overdreven voorzichtig ben.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ik zelf hou niet zo van dat jojo effect in de stookcurve.
    Afgezien van de droogstooktijd (omdat we voornamelijk direct op de klei glazuren) stoken we 100 tot 120 graden per uur op met een pendeltijd van een kwartier.
    En dat al jaren zonder problemen.

    Frans
    beantwoord
  • Allen weer hartstikke bedankt voor jullie reacties,
    inmiddels ben ik ook met Botz aan het mailen, alleen al om te kijken wat hun voor advies geven en heb ik nu een nieuwe test in de oven met langzamer opstoken.

    Frans, stook jij helemaal tot de eindtemp op met 100 tot 120 gr per uur? en laat je het luchtgat van de oven dan ook open of sluiten jullie die op een gegeven moment wel af?

    Nogmaals allemaal hartelijk dank.

    Groeten, Carien
    beantwoord
  • Als ik naar je foto kijk, lijkt het of het glazuur op sommige plekjes niet gedekt heeft. Dat zou vet of stof kunnen zijn, maar zo te horen ben je heel precies. Heb je wel eens geprobeerd het schuren achterwege te laten?
    beantwoord
  • Nee, ik dacht juist dat schuren van belang was om een betere hechting van de bisquit te krijgen omdat je het dan ruwer/opener van structuur maakt of klopt dat dan niet?
    beantwoord
  • Ja Carien ook wij stoken met open luchtgat gedurende het hele stookproces.
    Er kunnen tot op het laatst van het programma nog gassen uit scherf en glazuur komen die het resultaat kunnen be invloeden.

    Schuren om de glazuur beter te laten hechten is niet nodig.
    Een plakmiddel in de glazuur doet dit werk al.

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    nogmaals dank voor je antwoord.
    Ik heb net vanmiddag een stookprogamma gestart met 120 gr per min en een open luchtgat.
    Hierbij zitten ook enkele testen op ongeschuurd bisquit dus dan kan ik gelijk het verschil zien.
    Wanneer het gelukt is zal ik nog een berichtje plaatsen.

    Groetjes, Carien
    beantwoord
  • Hallo Carien,
    Hier betreft het een glazuur dat taai vloeibaar is, een hoge oppervlaktespanning heeft tijdens het uitsmelten. In dat verband is het belangrijk dat je het glazuur niet te dik aanbrengt. Te oordelen naar de foto zit het glazuur er relatief dik op. Dunner aanbrengen voorkomt deze problemen aanzienlijk.
    Een tweede aspect dat het zg 'optrekken' van het glazuur kan veroorzaken is niet perse het gebruik van schuurpapier. Op zich kan dat wel op voorwaarde dat je vóór het glazuren het geheel stofvrij maakt. Maar het gebruik van 'watervast' schuurpapier (zwart van kleur) is uit den boze omdat dit carborundum bevat. Carborundum, zelfs in miniscule hoeveelheden, heeft tot gevolg dat er tijdens het uitsmelten van het glazuur gassen vrijkomen.

    Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
    Met vriendelijke groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De teststook is gelukt!
    Gecontroleerd gestookt met oploop van 120 gr per uur en open luchtgat. De glazuur versmelt zo veel beter.
    Het verschil op geschuurd en ongeschuurd werk is ook zeer groot.

    Michel bedankt voor je tip van zwart schuurpapier, dit is idd wat we gebruikten en had ik zelf niet kunnen bedenken dat dat daar aan kon liggen. Maar ongeschuurd blijkt een nog mooier resultaat te geven.

    Ik probeer de lagen glazuur zo dun mogelijk aan te brengen maar bij sommige kleuren werkt dit erg lastig omdat ze dik zijn of al aandrogen voordat ik ze mooi uit heb kunnen strijken. Kan ik ze het best smeerbaarder maken door behangplaksel(cmc zit hierin toch?) toe te voegen of gewoon extra water om ze dunnen te maken?
    beantwoord
  • Je kan ook je werkstukken eerst bevochtigen met een plantenspuit of zo iets daar door gaat het aandrogen minder snel.
    even in water dompelen kan ook. wel uitproberen op proefjes.
    Wat hoger biscuit bakken maakt je werkstukken ook minder poreus ,dan droogt de glazuur ook niet zo snel in.

    Van Botz glazuur weet ik niets af dus ook niet hoe te verdunnen.

    Frans
    beantwoord
  • Ik had inmiddels mijn vragen/problemen ook bij Botz zelf neergelegd. Net mail van hun terug ontvangen en hun adviseren een bisquitstook van 1000 gr, dus ook iets hoger dan wat ik nu doe.
    Ik ga verder met testen, ook het bevochtigen van het werk zelf is natuurlijk een goede tip om uit te proberen. Dank je wel Frans.

    Groetjes,
    Carien
    beantwoord
  • Carien, ik werk regelmatig probleemloos met Botz.
    De effectglazuren hebben meestal genoeg aan twee lagen, en de egale glazuren drie lagen glazuur.

    Ik denk dat de problemen komen doordat je je werk na het bakken schuurt. Daardoor komt er stof in de poriën van je klei, zodat de glazuur daar niet pakt. Ik zou dus niet meer schuren na het bakken.

    Groetjes
    Els
    beantwoord
  • Iedereen nogmaals bedankt voor jullie tips en hulp.
    Ik glazuur inmiddels op ongeschuurd werk en heb de stooktijden en temperatuur van de bisquit en de glazuurstook wat aangepast en het resultaat is super!
    beantwoord
  • Carien, dat is goed nieuws. Het zou voor iedereen wel leerzaam zijn als je zou willen aangeven wat je precies aan wijzigingen gedaan hebt waardoor het nu wel prima gaat. Dank bij voorbaat.
    beantwoord
  • Je hebt helemaal gelijk Lucien, natuurlijk wil ik mijn wijzigingen met jullie delen.

    Biscuit stook:
    In 10 uur naar 750 gr
    Voluit naar 1000 gr
    10 min. pendel
    (voorheen 7 uur naar 600 gr, voluit naar 950, 10 min pendel)

    Werkstukken:
    Ik schuur de werkstukken niet meer voor het glazuren!
    Bij sommige glazuren (kleuren van de kant en klaar Botz glazuur die naar mijn mening te snel drogen om mooi aan te brengen) bevochtig ik de bisquit voor het aanbrengen.

    Glazuurstook:
    In 9 uur naar 1080 gr
    Pendel 10 min
    Gehele stook open luchtgat
    (Voorheen 3 uur naar 250 gr, luchtgat dicht voluit naar 1060, 20 min pendel)

    Eindresultaat nu een mooi uitgevloeide gladde glazuur zonder putten, gaatjes en oneffenheden!

    Groetjes,
    Carien
    beantwoord
  • Carien, dank je voor deze uiteenzetting. Het is een hele boterham.
    Ik denk niet dat de verbetering te zoeken is in de bisquit-stook. Het moet ruimschoots volstaan om naar 600°C te gaan in 6 uur, dan vol vermogen naar 1000°C zonder pendelen. ( pendelen is wel nodig als je maar tot 900°C stookt, maar in dit geval heb je voordeel bij een meer gesloten scherf )

    Glazuurstook temperatuur of tijd wat verhogen was voorspelbaar. Het luchtgat openlaten heeft hier ook zeker in meegespeeld ( ik denk zelfs de hoofdreden ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.