ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur aanpassen mat transparant 1240gr

Beste forumleden. Ik heb enkele kilo's glazuur aangemaakt op basis van proefresultaten. Het gaat om het recept: kaliveldspaat 50%; kwarts 10%; krijt 15%
zinkoxide 10% en kaolien 15%. stooktemp. 1240 gr.
Echter nu blijkt dat dit glazuur, toegepast op gresklei (dezelfde als bij de proefstook)sterke scheurvorming kent. Kan ik door toevoeging van bijvoorbeeld meer kwarts dit euvel verhelpen???
Gerard Molenaar Westerbork

8 antwoorden

  • Gerard, zijn dit glazuurbarsjes zoals bij Raku of zijn dit barsten door het samentrekken van het glazuur ? ( Ik denk het laatste gezien het recept ). In dit geval zou je kwarts op 15% en Kaolien op 10% moeten brengen. Even narekenen wat je erbij moet doen om tot deze verhouding te komen.( je kan er niks uit weghalen. Dat is het probleem.
    beantwoord
  • Dank Lucien. Inderdaad eruit halen is niet mogelijk.
    Het gaat wel om scheuren door samentrekken. Soms heeft het trouwens best een aardig effect op wat robuustere potten, maar het is niet helemaal de bedoeling.

    Ik ga graag met jouw tip aan de gang: rekenen dus wat de verhouding zal verbeteren. Het is nu eenmaal te jammer om alles maar weg te doen.
    Groet van Gerard
    beantwoord
  • @Lucien,
    Even een poging van ondergetekende om -bij wijze van oefening- te verklaren wat jij voorstelt aan oplossing.

    Alle ingrediënten van Gerard Molenaar's glazuur zetten bij hitte relatief veel uit behalve de Aluminium in de Kaolin.
    Probleem dat Gerard tegenkomt is dat het glazuur breekt na afkoelen. ( Scherf en glazuur passen dus niet helemaal lekker ? )

    Hoe is dan de redenering ?
    Breng je het ingrediënt met de kleinere uitzettingscoëfficiënt (de Al in de Kaolin) in relatieve hoeveelheid omlaag, en verhoog je een ingrediënt dat meer uitzet bij verhitting, in hoeveelheid ?

    Nu kies je voor kwarts, maar zit daar nog een redenering achter ? Waarom niet de Kaliveldspaat bv ? Omdat daar ook Al in zit al is het minder dan in Kaolin ?

    Je hoeft niet perse te antwoorden hoor, het gaat tenslotte om de vraag van Gerard. Ik ben "gewoon weer eens" heel benieuwd.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Gerard, dit recept is zeer geschikt voor een mono-cuisson. Wat je eerst eens moet proberen is de bisquit-stook op maximaal 900°C te stoken ( 6 uur ). De scherf gaat dan nog een heel stuk krimpen in de glazuurstook, wat het scheuren zeker gaat beperken.
    beantwoord
  • Liset, in hoofdzaak is deze krimp te wijten aan de gebruikte grondstoffen die allen nog net wat moleculair gebonden water en andere vluchtige stoffen bevatten. Tweede reden is dat de verhouding ( grenswaarden ) niet juist zijn, nl. te weinig SiO² in verhouding met het Al²O². Zulke glazuren hebben ook de neiging ( zoals ik me eerst afvroeg over welke ' barsten ' het ging ) om samen te trekken. In extremis vormen zich ' eilandjes. Als je Kaliveldspaat gaat verminderen neem je een deel base weg ( K²O ) wat hier de sterkste smelter is. Rest enkel spelen met Kwarts en Kaolien. Minder kaolien, wat ook mol.gebonden water bevat in tegenstelling tot kwarts, gaat de verhouding verbeteren én de krimp verminderen.
    Jou vraag is zeer nuttig om hier de werking te laten zien. :-) En ook zoals je terecht opmerkt, het recept is niet zo geschikt voor het gebruikte type klei. Op een klei met grotere krimp zou zich dit niet zo sterk voordoen, los van het feit dat het glazuur ook niet in balans is.
    beantwoord
  • Lucien en anderen. Ik heb het glazuur aangepast en gebruikt in een ander glazuur, t.w.:
    - extra rode klei (Vingerling)200
    - houtas (ongewassen, eik, 80 mesh gezeefd 200
    - transparant glazuur (nu aangepast) 40

    In verhouding met de aangemaakte hoeveelheden (in de ton) heb ik e.e.a. toegevoegd. Resultaat was dat het barsten verdwenen is. Wel is het kruipeffect opnieuw opgetreden. Echter alleen daar waar het dikker is aangebracht op de proeftegel. Aan de randen van de tegel heb ik dunner aangebracht, dat is prachtig geworden, met mooie diep roodbruine tinten. Kortom met een dunnere aangebrachte laag is dit voor mij althans een bruikbaar op 1250gr. te stoken glazuur.
    Dank voor uw wijze raad. Groet uit Drenthe, Westerbork
    beantwoord
  • Gerard, gezien je opnieuw klei ( rode klei = Fe²O³ . Al²O³ . Si0² ) hebt toegevoegd aan het aangepaste glazuur, zit je weerom met een teveel aan amfotere stoffen ( R²0³ ). Om opnieuw het samentrekken van het glazuur tegen te gaan, nogmaals het % kaolien verminderen en het % Kwarts verhogen.
    ( houtas kan sterk van samenstelling verschillen, maar is in hoofdzaak Kali en Silicium ( kwarts ).
    beantwoord
  • Beste Lucien, Dank voor je hele vlotte reactie. Je hebt natuurlijk gelijk. Ik denk dat ik opnieuw een aanpassing doe. Ik laat weten hoe het verloopt.
    Groet van Gerard
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.