ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > grote appels engobe en glazuren

Ik heb een drietal grote appels gemaakt in witte klei en gebakken na het aanbrengen van engobes en rode ijzeroxide, maar het resultaat is niet helemaal wat ik wil. Ik wil groen met geel appels en groen met roodorange appels, de appels zouden echt moeten lijken, natuurlijk zijn ze veel groter, maar mag ik de engobe na het aanbrengen door elkaar wrijven om de kleur zo mooi mogelijk in elkaar te laten overlopen? Ook zoek ik nog een mooi rood en groen om op te brengen als engobe. Na het bakken aan 950 graden doe ik er nog een glanzend glazuur over, dat is ook niet makkelijk want de streken van het penseel zijn te zien. Kan iemand mij tips geven.
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Wat meng je door de engobes om de gewenste kleur te krijgen en op welke temperaturen stook je vervolgens de gladbrand ?
    Sommige rode engobes kunnen donker bruin worden naarmate je het heter stookt.

    Om de laatste laag glazuur egaal aan te brengen zou je een airbrush kunnen gebruiken. Je glazuur moet dan wel door een hele fijne zeef heen voordat je water toevoegt.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ik zie niet in waarom dit inkleuren via engobes moet gebeuren.
    Gewoonlijk gebruikt men daar onderglazuur-pigmenten voor waarover men een transparant glazuur aanbrengt. De pigmenten aanbrengen met kwast en de overgang van kleur met je vinger door elkaar uitwrijven. Dit alles kan je fixeren met haarlak bijvoorbeeld. En ik snap nog steeds niet waarom men nog zou zitten knoeien met een kwast, terwijl men reeds voor een prik een mini-spuitset kan kopen en niet meer aangewezen is op dure kwastglazuren.
    beantwoord
  • Engobe kan je dun overelkaar heen smeren/kwasten maar wacht totdat de eerste kleur wat opgedroogd is,anders krijg je op een gegeven moment "modder".
    Er zijn veel kleuren in de handel maar je kan zelf ook geel en blauw mengen om groen te krijgen of wat geel door groen of rood,proeven maken!Geen appel is hetzelfde dus daar kan je alle kanten mee op.
    De ouderwetse tandenborstel kan je ook gebruiken om te spatten en er zo een soort airbrush van maken.
    Over glazuren en het opbrengen daarvan staat genoeg op het forum,ook daarin moet je oefenen of inderdaad een spuitset aanschaffen wat bij grote werkstukken geen overbodige luxe is.
    Succes.
    beantwoord
  • Ik vind je appels persoonlijk heel mooi.
    Echte "Appel"-appels.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Ja, ze liggen te blinken op de buitentafel, ik heb de engobe puur gebruikt zonder toevoegingen en op mijn gevoel de ijzeroxide opgebracht. Rode engobe heb ik nog niet gebruikt. Ik zal de engobes opbrengen en mooi openwrijven met de vingers en de oxide achterwege laten. Het kleur groen is ook niet makkelijk om mooi van kleur te krijgen. Ik heb wel in mijn glazuur een beetje pigment (geel) toegevoegd om de warme glans. Maar ik zal me eens een spuit aanschaffen omdat dan het glazuur gelijkmatiger kan worden opgebracht in plaats van met het penseel, ik heb zo een handspuit zien liggen. Ik ga een serie grotere appels maken en zal dan zeker een spuit nodig hebben en misschien een compressor of airbrush, dat lijkt mij ook heel fijn.
    beantwoord
  • Liliane, ik had het wel over pigmenten en niet over engobe ( wat in deze toepassing niet nodig is ). Kleurvormende oxides beter niet gebruiken.
    beantwoord
  • Ik ga ook eerst in de akademie testen maken met pigmenten, eenmaal een goede kleur gevonden zal ik het goed opschrijven. Daar kan ik ze ook spuiten met transparant, nu heb ik ze te veel in lijntjes gekwast. Bedankt allemaal voor de tips.Als de grotere klaar zijn, zal ik ze hier posten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.