ALGEMEEN > Klei - algemeen > extra onluchtingsgaatje

Dit aardewerk ontwerpje heb ik gegoten,de onderkant(poten)heeft dus luchtgaten maar het sluit wel flink af ,kan ik dit bakken(biscuit 950 gr.en gladbrand 1040 gr.)zonder dat het ontploft?of zal ik voor de zekerheid een extra gaatje ergens in het lijfje aanbrengen.

m.v.g Hannie
Bijlagen:

4 antwoorden

  • Hannie, deze luchtgaten zijn echt voldoende, uit ervaring weet ik dat het goed gaat, de stookhoogte die je aangeeft gebruik ik ook.
    Wel bij gladbrand (na het glazuren) het werkstuk op triangels plaatsen in de oven.
    Het werkstuk ziet er leuk uit.
    Succes.
    groet, Truus w.
    beantwoord
  • Hannie,als de grootte zo doorloopt naar het lijf denk ik dat het zeker zo goed genoeg is.
    Ik maak soms werk van 40 cm hoog en heb dan 3 gaatjes ter grootte van een sate prikker onderin de bodem en dat is nog nooit mis gegaan.Zal je wel adviseren om de oven helemaal af te laten koelen voordat je het werk eruit haalt,dat is wel een keer mis gegaan door mijn nieuwsgierigheid!!Had het nog hete werk op een koude tegelvloer gezet en dat is toen alsnog ontploft.....

    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • Hannie, wanneer er een klein gaatje tussen lijf en poten zit, mag zelfs de onderkant perfect op de ovenplaat aansluiten, zal nooit een probleem vormen tot barsten of ontploffen. Waarom : De lucht-uitzetting gaat het beeld oplichten ( fractie van een mm.en niet waarneembaar ).
    beantwoord
  • Truus,Caroline en Lucien bedankt voor jullie antwoorden.Dan laat ik het zo. Mijn kleindochter van 8 jr. maakte een tekening en daarvan heb ik het "wezentje"geboetseerd en daarna er een mal van gemaakt,en zo is Flipje ontstaan.
    groetjes,Hannie


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.