ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > Kan ik mijn oven in mijn werkruimte met een grote raamcontract plaatsen?

Ik ben bezig met het inrichten van mijn werkplaats en was van plan de oven in de werktuigen te plaatsen nu hoorde ik dat de ruiten van de ruimte in die de oven staat op den duur beschadigen ( ik hen een hele wand alleen met ramen.
ook werd mij verteld dat het stoken veel stankoverlast geeft en mijn werkruimte grenst aan onze woonruimte. Kan mij iemand vertellen hoe dat zit en wat ik het beste kan doen?
Bedankt guzi

4 antwoorden

  • Bij het stoken komen er gassen vrij uit de klei, die op termijn ook de ruiten aantasten door etsen. Om dit te voorkomen is niet alleen nodig een afvoer te plaatsen op het ontluchtingsgat van de oven maar middels een kap over de hele oven. De afvoer kan door de natuurlijke trek de gassen naar buiten de ruimte leiden maar het is ook mogelijk er een mechanische afzuiging in aan te brengen. Ik zelf ga niet zo ver en heb enkel op het ontluchtingsgat van de oven een buis staan die vertikaal omhoog gaat naar de buitenlucht. Mijn ramen beginnen na 15 jaar en regelmatig stoken toch al wel enigszins wit uit te slaan. Na elke stook, 's nachts, ga ik de ruimte van frisse lucht voorzien door de deuren open te zetten.
    De gassen die uit een electrische oven ontsnappen zijn niet alleen slecht voor de ruiten maar ook voor de gezondheid van degenen die in die ruimte werken.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Daar had ik dus nog geen idee van.
    Dank je wel Guzi Nold voor het stellen van de vraag en Michel voor het duidelijke antwoord met oplossingen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dank je wel , ik ben nog steeds aan het zoeken hoe ik het probleem zoveel mogelijk kan voorkomen.
    beantwoord
  • Guzi, je vraag over vent-sure heb ik, om cross-posten te voorkomen, uit bovenstaand bericht verwijderd. De vraag is nl. al elders gesteld. mvg Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.