ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Borax fritte potclays 2263 recept

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en had graag wat informatie van jullie gekregen ivm het maken van een basis glazuur. Enkele weken terug kreeg ik een hoop materialen van een overleden pottenbakker.
Hier een lijst van de materialen die ik kreeg.
Bentonite 3411
Borax frit potclays 2263
White clay
Whiting
Flint fp 112
Red iron oxide
Iron oxide
Cobalt carbonate
Tin oxide
Talc
Zirconium silicate
Titanium oxide 1204 w
Zircon opacifier 3476
P3360 disperzon pottery crafts
Nu wat moet ik nog bij kopen om een basis glazuur of slip te maken graag enkele tips en recepten. Alvast bedankt.Groeten Vincent

18 antwoorden

  • Welkom aan boord Vincent.
    Er bestaat niet zoiets als een basis glazuur. Er zijn wel een hele rits recepten die elk hun eigen toepassing.
    Wat je eerst moet doen is een goed handboek aanschaffen wat dit duidelijk maakt.
    Alvast uw gevraagde fritte:

    digitalfire.com/.../potclays_frit_2263_333.html

    Deze site in je bladwijzer steken.
    beantwoord
  • Frans Boot gaf op een eerdere vraag het volgende antwoord, wat volgens mij ook voor jou goed advies is:

    "Download het glazuurprogramma op de site van Geert Theunissen.
    Download ook het handboek dat erbij hoort en ga experimenteren.
    Ga niet teveel af op recepten uit boekjes want het resultaat is meestal teleurstellend.
    Glazuurrecepten zijn maar een deel van het geheel.
    brandtemperatuur,brandduur en ovenatmosfeer zijn even belangrijk.
    Gebruik eventuele recepten als leidraad en verbeter ze.
    Maak veel glazuurproefjes en noteer alles wat je hebt gedaan."

    Het handbook van Geert Theunissen is heel goed - ik heb er veel van geleerd. Je hebt een mooie partij materialen gekregen, je kunt er zeker iets moois mee maken.

    Veel plezier en success.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    Ik heb reeds enkele boeken en nog een op komst, maar in die boeken die ik heb vind ik nergens een recept met de materialen die hier liggen.
    Ik heb vb 14 kg van die borax frit. Het zou jammer zijn dat ik die kon weggooien en nieuwe moet kopen. Ik wil heel graag experimenteren, het zou dus leuk zijn als ik al een recept zou vinden met een paar van deze materialen. En hier variaties kan op maken. Al doende leert me hé. Ik bak meestal tussen 1060 en 1160 °C.
    Voor potten gebruik ik wit bakkende klei, en voor sculpturen rood, zwart en grijs bakkende klei. (chamotte). Ik zoek naar een glanzende en een halfmatte glazuur. Met kleuren ga ik later aan de slag zodra ik een leuke glazuur heb gevonden. Ik bak alvast veel test stipjes mee.
    Digitalfire is mij welbekend en surf daar graag doorheen.
    Kan je mij op weg helpen met een voorbeeld recept? Alvast bedankt, groeten Vincent.

    Bedankt Maria, ik ga onmiddelijk aan de slag Met je tips!


    beantwoord
  • Is er een versie voor mac van glaze manager? ik kan met een pc versie niks doen.
    beantwoord
  • Hier staan wat recepten met borax fritte: www.kentpotters.co.uk/glaze_db/glaze_ew.html
    beantwoord
  • Vincent, als je met kleur wil werken heb je meerdere ' basis recepten nodig '. Een aanrader is het boek van Matthes : Keramische Glasuren . Voorbeeld: basisrecept voor groen via koper heb je een loodhoudend glazuur nodig. Voor turkoois via koper heb je een hoog alkalisch basisrecept nodig. Met één basisglazuur ga je niet ver komen.

    Maria, men is wel vergeten melden welke borax fritte men gebruikt heeft.
    beantwoord
  • Ik zie het bos door de bomen niet meer! Ik heb enkel een simpele mac ter beschikking en kan geen exe program draaien.
    Het zou leuk zijn om al aan de slag te kunnen met wat ik voor materialen heb, of als ik zou weten wat ik nog moet bij aanschaffen.

    Ik ben op zoek naar loodvrije glazuren recepten met mijn beschikbare materialen. Het lijkt wel of elke nieuwe keramist die een glazuur wil samenstellen het warm water opnieuw moet uitvinden, waar zijn de vorige ervaringen van keramisten gebleven? Ik heb een electrische oven met max 1300°C
    gebruik Scarva Earthstone Original White Firing Temp 1180-1280°C. En mijn voorkeur kleuren zijn groen, rood en blauw. Meestal glazuur ik na een Biscuitbrand op 900°C
    De mooiste Glazuur die ik tot nu toe klaargemaakt kocht is die van Colpaert In België: CGL-D114 Granada Blauw www.colpaertonline.be/produits.php
    Iets in die aard na te maken zou mij heel goed bevallen.
    Beste groeten, Vincent
    beantwoord
  • Vincent, het warm water hoef je niet opnieuw uit te vinden, maar je kan wel leren hoe het moet. Een goede start is alle vragen en antwoorden op dit forum doornemen.
    O, nog dit : Je gebruikte klei van Scarva is niet zo goed compatibel met de glazuurbak-temperatuur.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, zal ik zeker doen.
    Dus wat je bedoelt met de klei van scarva, moet ik op zoek naar een klei die bakt op lagere temp?
    Eerst veel lezen dus, ga er direct invliegen zie!
    Bedankt, groeten Vincent!
    beantwoord
  • Vincent, een alternatief voor Potclays 2263 is Ferro 3134.
    Misschien heb je een recept met deze laatste.(zie digitalfire)
    En ja, het is beter een klei te gebruiken met een lagere bovengrens als je aardewerkglazuren gebruikt. Overloop hier eens alle vragen betreft glazuren en klei. Veel leesgenot.

    Fritte Ferro 3288 is ook geschikt als alternatief.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Kan je even uitleggen wat er geljk is aan de borx frit en die jij voorstelt als alternatief.
    Ik keek op digitalfire naar de data sheet maar veel cijfers komen niet overeen, of moet ik naar het eindresultaat kijken?

    Ik vond ook op de site van potclays en digitalfire twee verschillende data voor het zelfde 2263 frit. Welke moet ik nu gaan gebruiken om een vergelijking te maken?

    Intussen als heel veel gelezen en al evenveel bijgeleerd.
    We hebben de moet nog niet opgegeven, en zoeken rustig verder naar een eerste samenstelling voor proeven met de materialen die ik liggen heb.

    Groeten Vincent...
    beantwoord
  • Hier wat ik vond...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dus het eindresultaat bekijken, valt me nu op maar ik vind geen vergelijking met 3134.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Vincent, de 3 verschillende data van fritte 2263 zijn gelijk. De ene geeft 3 na de komma en de andere 2.
    Als je recepten vind met Fritte 3134 kan je Fritte 2263 hiervoor gebruiken. Het verschil zal zeer miniem zijn. Echter fritte 3288 zit er nog dichter op. Het is mijn bedoeling je enig wegwijs te helpen zoeken naar bestaande recepten waar je eventueel uw fritte 2263 zou kunnen invoeren. Let op de overeenkomsten tussen het aandeel K²O/Na²0 , CaO , B²O³ en SiO². Hoger % Al²O³ en SiO² gaat ook het smeltpunt omhoog.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, alweer een top tip. Weer aan de slag, ik zie het bos al wat duidelijker door de bomen!

    Groeten Vincent...
    beantwoord
  • Vincent, de meest eenvoudige tip voor nu is "follow the master". Lucien dus
    PS: Frans en Michel zijn ook erg erg erg goed, trouwens.
    beantwoord
  • Op deze link staat een glazuurprogramma voor de Mac.
    Misschien mosterd na de maaltijd.
    www.masteringglazes.com/glazemaster/downloads.html


    Frans
    beantwoord
  • Ik heb de glazuren van de site Kentpotters gemaakt en geprobeerd;
    Jane Bridger, Alkaline glazuur. het is een prachtig glanzend glazuur. met kopercarbonaat een superkleur, -groenig turqoise over blaadjes patroon van koperoxide.
    Met kobaltoxide 2% ook. Kan het de volgende keer iets dikker opbrengen, wordt het wat voller denk ik.
    gestookt volgens haar regel; op 1100 gr en 45 min gependeld, in de electrische oven.
    Jane MacGree, de clear leadglaze, goed, maar meer proefjes maken voor duidelijker beeld.
    Dank Maria Chesters, voor de tip!

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.