ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > ontluchting van de oven

Mijn oven heeft geen ontluchtings opening. Ik kreeg het advies om een gat in de deksel te maken met een boormachine maar...ik durf het nog steeds niet te doen (bang om de deksel te beschadigen, te laten barsten b.v.)
Kan iemand mij adviseren: hoe groot moet het gat worden, welk soort boor is geschikt etc.

7 antwoorden

  • Dag Margreet,
    Is de deksel van het soort materiaal dat je met je vingernagel al kapot kunt krabben ?
    Als dat zo is kun je er ook met een steenbeiteltje het gat in krabben dat je hebben wilt.

    Neem er even een metalen pijpje bij van de afmetingen waarvan je je schoorsteentje vervolgens zou willen maken, want ik denk niet dat je de dampen in je werkruimte wilt hebben.

    Dan krab of boor (langzame toeren, want je bent er ZO doorheen !) je dus het gat op de buitendiameter van het pijpje.
    Succes.
    Liset
    beantwoord
  • De ontluchting hoeft niet noodzakelijk in het deksel te zitten, zolang het maar op het hoogste punt van de oven zit.
    Door middel van een ijzerzaag kan je ook uit de bovenrand een inkeping maken van ongeveer 2 cm. en 2 cm. diepte. Met een rasp haal je de rest weg. De stop zaag je uit een lichte isolatiesteen ( 2 x 2 cm x steenbreedte ).
    beantwoord
  • ik vraag mij nu af, als dit noodzakelijk is, waarom is er bij het maken van deze oven dan niet ergens een ontluchtings opening gemaakt,
    de oven bouwer zou dit toch wel weten .....
    gr.
    beantwoord
  • Juist, de ovenbouwer zou dit moeten weten.
    beantwoord
  • Dank voor de reactie. Het is inderdaad een mogelijkheid. Maar het zou makkelijker zijn voor mij om het gat te kunnen afsluiten door een steen op het deksel te plaatsen ipv een afsluit stop te maken. Dus e.v. en gaat boren van ong. 2 cm doorsnee met een houtboor? Voor de duidelijkheid stuur ik een foto mee (als het lukt ;-)).
    En ik begrijp ook niet waarom een opening niet standaard in de oven gemaakt wordt...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • In uw geval is het wel eenvoudiger een gat van 2 cm. in het deksel te maken, gezien er geen metalen buitenbekleding op zit. Een cilinder- of houtboor werkt uitstekend.
    Ik wil je nog meegeven dat de zin van een ontluchtingsgat hierin bestaat dat de waterdampen en andere gassen niet via de isolatie moeten doordringen. Waterdamp werkt als warmtebrug en daardoor verlies van isolatiewaarde. Neerslaande zouten tasten ook de weerstanden aan.
    beantwoord
  • Heel hartelijk dank, Lucien! Ga meteen boren...nou, bijna meteen.
    Dank Liset, ga ik nog doen voordat het te koud wordt om bij een open raam te stoken. Groeten, Margreet
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.