ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Vloertegel maken, steengoed glazuur ok?

Hallo allemaal,
Ik wil in mijn atelier een nieuwe vloer gaan leggen. We willen hierin een sierrand leggen en deze tegels zelf maken.

Nou is mijn vraag: Is een steengoed glazuur geschikt voor een vloertegel? Kun je uberhoudt zelf een sterke vloer tegel maken van steengoed klei?

15 antwoorden

  • Steengoedklei en steengoedglazuur zijn niet voldoende. Je moet deze ook nog op steengoed-temperatuur bakken ( 1200 - 1300°C )
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Dat snap ik ;)
    beantwoord
  • Misschien ben ik niet helemaal duidelijk, mijn vraag is:

    Is steengoed klei + steengoed glazuur (op 1300 graden gebakken ;))hard genoeg als je er een vloertegel van maakt?
    beantwoord
  • Ja natuurlijk Jill. Als het enkel om een sierrand gaat is een aardewerkklei op zijn max. temperatuur reeds ruim voldoende en slijtvast.
    beantwoord
  • Dank je wel! Dan ga ik maar eens aan de slag, dat worden een heellleeee hoop tegels maken ;)
    beantwoord
  • Wat een goed idee! Ik wil een nieuwe vloer in mijn keuken leggen en ga ook proberen zelf tegels of plavuizen te maken. Bedankt voor de tip!
    beantwoord
  • hahaha ja toch! Ik had antieke gevonden, maar heel erg duur en pfff wat een gedoe om dezelfde dikte met de rest vd vloer tegels te vinden! Dus dan maar zelf maken ;) Wel zo gepast in een keramiek/goudsmids atelier vond ik zelf.
    beantwoord
  • Jean Linard was iemand die ook zijn vloertegels zelf maakte ( niet de buiten-tegels op de foto's ). In de 80er jaren bezocht ik hem dikwijls i.v.m aankoop van z'n werk. Hij was duidelijk een fan van Hundertwasser. :-)

    http://voyager-comme-ulysse.com/cathedrale-jean-linard/

    Hij was een lieve man en groot kunstenaar.
    beantwoord
  • Behalve je eigen vloer en badkamertegels kun je er ook nog je eigen deurdorpels en dakpannen mee maken. Hoe denk je dat die hele inductrie ooit begonnen is ? :-)
    mvg
    Liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • inductrie = industrie
    beantwoord
  • En voor de ' dakwerkers ' en ' tegelleggers ' kan dit misschien inspirerend werken. :-)

    http://www.poterie-bavent.com/

    beantwoord
  • De nokpannen voor onze schuur heb ik indertijd ook gemaakt en dat ging zonder problemen .Ze hebben inmiddels 6 winters geplaatst en wel natuurlijk ,prima overleefd.
    Maar nu zit ik met een ander tegelprobleem:
    Ik heb zo'n 100 antieke Makkumse tegeltjes van 13x13.Mooi soms wat grijzig wit, prima voor boven de aanrecht van onze nieuwe keuken.
    Ik wil ze beschilderen met blauw opglazuur.Inmiddels heb ik daar een proef meegedaan.
    Ik heb ze op 750° met een pendeltijd van 15 min gebakken.Het glazuur is mooi ingesmolten maarr...
    er heeft zich nu in het oude witte, ik neem aan tinglazuur een merkwaardig grof soort craquele ontwikkeld en dat wil ik niet.
    Heeft iemand enig idee hoe op zo'n lage temp zoveel spanning kan ontstaan?
    beantwoord
  • @ Lucien, De link naar Jean Linard bevat ook allerlei heel interessante dakpannen. Dakpan met vogel er al op. Of dakpan met plantenbak er op. etc. Ideeën genoeg :-)

    @ Lia, was het geen betonnen tegel ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bij opwarming zet de tegel weer uit Lia
    Het glazuur is dan nog niet elastisch genoeg en dan ontstaat er craquelee.
    zou je naar de oorspronkelijke temperatuur gaan verdwijnt de craquelee weer.
    Een opglazzur die de oorspronkelijke temperatuur aankan lost het euvel volgens mij op.

    Frans
    beantwoord
  • Lizet,
    Nee hoor Lizet, die zien er echt anders uit
    Frans,
    Bedankt Frans voor de eyeopener,ik had nota bebe een poos geleden een proefmet onderglazuur op n makkums tegeltje gedaan. Dat had ik op 1060 gebakken en dat kwam er zonder kleerscheuren uit.
    Nu ben ik wel een beetje bang wat opglazuren boven de 1000° gaan doen. Maar ik werk bijna uitsluitend met blauwen.Maar hopen dus dat de additieven bij de cobalt dat overleven.
    Wat zijn eigenlijk de vloeimiddelen in opglazuur?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.