ALGEMEEN > Klei - algemeen > limoges porseleinklei tm18 doorzichtig stoken

Is er iemand die ervaring heeft met het doorzichtig krijgen van limoges porselein tm18?
Is een temperatuur van 1250 graden hoog genoeg of moet ik veel hoger gaan? Moet ik na de biscuit-temperatuur direct doorstoken naar deze eindtemperatuur? Of kan ik ook eerst biscuit stoken en dan in een tweede stook naar de hogere eindtemperatuur om de klei doorzichtig te maken?

9 antwoorden

  • 't Is vooral de dikte van je werk, dat bepaalt of het porselein doorzichtig wordt, dacht ik. Maar ik weet hier niet zo veel van. Waarschijnlijk wel OOK de temperatuur waarbij het porselein gebakken wordt.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • jozé, om porselein opaak te maken moet je er beendermeel onder mengen ( 30 % ). De stooktemperatuur moet dan wel lager dan wat men als boventemperatuur aangeeft. Zonder glazuur kan je direct doorstoken naar de eindtemperatuur. Zoek voor meer informatie onder ' bone-china '.
    beantwoord
  • Ok... dankjewel. Het is flinterdun gedraaid dus dat kan niet voor problemen zorgen. Ik dacht dat porselein vanzelf doorzichtig wordt als je het voldoende hoog stookt. Ook zonder toevoeging. Heb ik het fout?
    En als het wel zo is.... op de verpakking staat een stooktemperatuur van 1240 tot 1300. Als ik dan bv op 1250 ga zitten... is dat al hoog genoeg om doorzichtigheid te creëeren? Of moet ik persé aan het einde van het stookbereik gaan zitten?
    beantwoord
  • Bij ons op de academie zeggen ze dat porselein op 1300 graden gestookt moet worden voor het beste resultaat. Zelf heb ik nu gietporselein op die temperatuur gebakken..Het staat nog in de oven ..ziet niet echt transparant uit...maar nog even afwachten tot over een uurtje..
    beantwoord
  • Jozé, porselein wordt maar transparant als de massa gaat sinteren ( verglazen ). Porselein hoeft niet zo nodig op 1300 °C gestookt te worden als men er beendermeel aan toevoegt.
    digitalfire.com/4sight/material/bone_ash_123.html
    beantwoord
  • Het is niet zo dat alle porselein op 1300 graden moet worden gestookt. Het geldt wel voor TM10, maar beslist niet voor TM18. Deze laatste wordt honderd graden hoger gestookt; vraag de leverancier om de bijbehorende informatie. Porselein wordt pas doorschijnend als deze voldoende hoog wordt gestookt, en natuurlijk dunwandig is.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • 1280 graden en die temperatuur een half uur vasthouden maakt de tm18 mooi doorzichtig als je tenminste dun gewerkt hebt.
    beantwoord
  • TM 10 wordt lichtdoorlatend op 1240 graden, zelfs als je het oxiderend stookt! maar voor het mooi is het wel raadzaam om een uurtje te pendelen.
    TM 18 vraagt om een hogere temperatuur. Bij 1280 graden (reducerend gestookt) krijg ik hem doorzichtig.
    Reducerend stoken verhoogt de transparantie van porselein. IJzer bv (dat in bijna elke porseleinmassa in kleine hoeveelheid aanwezig is) wordt door oxidatie een beetje wattig (absorbeert licht), door reductie wordt het harder en spiegelt het meer. In dat laatste geval komt het licht al weerkaatsend gemakkelijker door de wand van de scherf heen.
    Mijn ervaring met het porselein in het zuiden van China (nergens anders te verkrijgen) is zelfs zo dat het oxiderend gestookt moet worden! Er zit geen ijzer in deze massa. Het licht wordt dus nergens meer door gehinderd om door de scherf heen te komen.
    Die lichtdoorlatendheid begint bij dat porselein al bij 1260 graden, alhoewel mijn werk daar tot 1330 graden werd gestookt.
    Royal Porcelain van het merk Valentine (Keramikos)wordt ook al transparant bij niet zulke hoge temperaturen.
    Natuurlijk heb ik het wel over een dunne wanddikte. En het is maar net hoe transparant je het hebben wilt.
    www.tinekevangils.com
    Tineke van Gils

    beantwoord
  • Tineke, Logisch dat porselein wat een beetje ijzer bevat in reductie wat meer doorzichtig wordt. Rood ijzeroxide, wat een amfoteer karakter heeft, wordt daardoor zwart ijzeroxide, wat een basisch karakter heeft en als smelter gaat fungeren. Dit zien we ook bij celadon-glazuren. Zoals ik hiervoor reeds had aangestipt kan men ook het sinterpunt verlagen, wat nu net het punt is waar porselein ' doorschijnend ' wordt, door er beendermeel aan toe te voegen. Sommige porseleinklei types bevatten dit reeds en worden verkocht onder de naam ' Bone China porseleinaarde ' Het is dus zinloos én duur om naar 1280°C te stoken om dit sinterpunt te bereiken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.