ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > seger - seger glazuuromreken-kunsten

Hallo,
Ik weet van scheikunde dat alles afhangt van de verbindingen en vraag me af:
Is het ene recept met een segerformule identiek aan een ander recept met dezelfde segerformule?
of is er meer waar ik op moet letten

12 antwoorden

  • Hoi (Mar)Lies,
    Michel heeft theoretisch gelijk dat de bij een gelijke segerformule, het glazuur ook hetzelfde zal zijn als andere grondstoffen worden gebruikt.
    Maar ik ben het eens met Frans en Maria dat de fijnheid (korrelgrootte), eventueel vervliegende oxiden (zoals CO2)en de verbinding van de oxiden in de te gebruiken grondstoffen ook invloed hebben op de smelttemperatuur.

    Ingeval van fritte: hier zijn de (één of meer) oxiden al gesmolten met de kwarts (een fritte is gemalen "glas")én dus onderling zeer goed gemengd. Het zal dus eerder smelten dan de losse oxiden bij elkaar gestopt in een glazuurrecept (hoe fijn de maling ook is).

    Daarnaast zijn sommige grondstoffen meer zuiver dan andere, ondanks dat de formule van de leverancier dit niet specificeert. Zo is cornisch stone nooit zuiver ondanks dat de leverancier het als "Na2O Al2O3 8SiO2" specificeert. Door de onzuiverheden zal het (iets) anders uitpakken dan bijvoorbeeld de veldspaat (Na2O Al2O3 6SiO2) + kwarts waarvoor je het vervangt (en de veldspaat heeft ook een andere formule dan gespecificeerd).

    Kortom de segerformule is nooit helemaal zoals gespecificeerd is, dus je vervanging zal altijd iets anders uitpakken.

    Daarnaast hebben sommige grondstoffen invloed op de aangemaakte glazuur. Zo zal een glazuur met veel kaolin (of andere klei) niet snel "uitzakken" (de deeltjes in het aangemaakte glazuur blijven zweven). Maar zou je dit vervangen door een mengsel van kwarts en aluminium, dan heb je wel dezelfde segerformule, maar een glazuur dat zeer snel "uitzakt" en daardoor moeilijk te gebruiken is.
    Kortom bij de vertaling van een glazuurrecept is het handig om grondstoffen te kiezen door soortgelijke grondstoffen (een fritte vervangen door één of meerdere andere frittes, een klei door een andere etc.)
    En natuurlijk na afloop eerst proefjes nemen, want hoe goed de berekening ook is... pas na het stoken weet je hoe het werkelijk uitpakt.

    Succes met glazuren en groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • De Segerformule geeft aan waar een glazuur uit bestaat na het bakken. Wanneer Segerformules gelijk zijn zal ook het gebakken resultaat hetzelfde moeten zijn.
    beantwoord
  • Hallo, Ik vraag me af of het niet uitmaakt of je grondstoffen invoert als pure oxides of als fritte, omdat bij frittes er al een chemische verbinding is gevormd en dit dus niet meer tijdens de stook hoeft te gebeuren (ander smeltpunt).
    Bovendien zouden carbonaten invloed kunnen hebben door de CO2 die moet ontwijken wat mogelijk belletjes tot gevolg zou kunnen hebben.
    Minieme verschillen kunnen grote gevolgen hebben, niet?
    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Goedemorgen, Ik heb gemerkt dat het toch wel een beetje verschil maakt wat voor ingredienten je gebruikt, zelfs al is de Seger formule hetzelfde. Dat werd mij duidelijk toen ik een combinatie van frittes en kwarts gedeeltelijk ging vervangen door Cornish stone in mijn aardewerk glazuur. Dat laatste gedraagt zich een beetje als klei in het (natte) glazuur en gaf, in mijn geval, een beter resultaat. Komt misschien door betere suspensie? Voortbordurend op de bijdrage van Frans, lijkt het me ook mogelijk dat het resultaat niet alleen afhangt van grondstoffen maar ook van korrelgrootte van de ingredienten, hoe snel/hoog je stookt (hoe compleet de samensmelting is). Het is maar een idee, ik ben maar een amateur...

    Maria
    beantwoord
  • ah, ja er is dus toch verschil... dank voor jullie reacties. Wat denken jullie van de vraag van frans, nml. of het uit maakt of je fritte in je recept toepast of niet?

    Daniel, bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat maakt een boel duidelijk, en het omrekenen nog iets ingewikkelder ;-)

    groetjes, marlies
    beantwoord
  • als jullie een recept omrekenen vinden jullie het dan het belangrijkst dat de segerformule overeenkomt of is het het belangrijkste dat de hoeveelheid fritte overeenkomt?
    Anders gezegd: heb je liever een iets andere segerformule met dezelfde hoeveelheid fritte of liever dezelfde hoeveelheid fritte en een iets andere segerformule? :-)

    groetjes,
    lies
    beantwoord
  • PS ik heb bv. dit recept:
    -G-200 feldspar 20.00
    -Frit 3134 20.00
    -RR JH Wollasonite 15.00
    -RR JH Kaolin EPK 20.00
    Talc 6.00
    -RR JH Silica 19.00
    ---------
    100.00
    Na2O 0.14 Al2O3 0.36 SiO2 3.27
    K2O 0.07 B2O3 0.21 P2O5 0.00
    MgO 0.16 TiO2 0.00
    CaO 0.62 Fe2O3 0.00
    MnO 0.00

    Alumina:Silica ratio is 1.00:9.15
    Neutral:Acid ratio is 1.00:5.77
    Alk:Neut:Acid ratio is 1.00:0.57:3.28

    omgerekend naar dit recept:
    kaliveldspaat kera 20.34
    wollastonite keram 23.47
    Kaolin keramikos 21.91
    Talc 5.63
    Silica 16.12
    -k fritte 1451 alka 12.52
    ---------
    100.00
    Na2O 0.15 Al2O3 0.36 SiO2 3.27
    K2O 0.07 B2O3 0.21 Fe2O3 0.00
    MgO 0.16
    CaO 0.62
    MnO 0.00

    Alumina:Silica ratio is 1.00:9.04
    Neutral:Acid ratio is 1.00:5.69
    Alk:Neut:Acid ratio is 1.00:0.58:3.28

    Zoals je ziet is de segerformule (theoretisch ) identiek, maar de hoeveelheid fritte is nogal verschillend 20 - 12...
    beantwoord
  • Hoi Marlies,

    Het mooie van de Segerformule is juist dat je verschillende glazuren en recepten met elkaar kunt vergelijken.
    M.a.w. je hebt een uitgangspunt voor proeven.
    Het praktische is ook dat je recepten uit bijvoorbeeld de VS (met grondstoffen die hier niet te krijgen zijn) kunt omrekenen naar Europese grondstoffen.
    De verschillen die hierdoor ontstaan in het uiteindelijke glazuur in JOUW oven (met JOUW klei en jouw werkwijze)zul je proefondervindelijk moeten taxeren en aanpassen.
    De Segerformule blijft het haakje waar de jas aan hangt!
    Theoretisch komt het eigenlijk hierop neer dat we werken met een vast aantal oxides.
    De structuur van de combinatie bepaalt hoe e.e.a. er uitziet: erts, poeder, fritte of glazuur.
    Die structuur verander je dus door (samensmelten en) vermalen, combineren en verhitten.
    En omdat dit geen simpel chemisch optelsommetje is zullen we moeten blijven testen en uitproberen.
    Leuk toch?

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • ja leuk, ik probeer het alleen beter te doorgronden...
    beantwoord
  • Hallo Marlies,

    Dan lijkt een cursus me toch de meest efficiënte weg!
    Een heel goede: de cursus van Mieke de groot bij de SBB in Gouda.
    Ben je in een paar maanden helemaal op de hoogte en kan het echte werk beginnen.

    groet Frans V.
    beantwoord
  • ja, dat is een droom voor me, ik ben chronisch ziek en aan huis gebonden. Ik zal dus de info via boeken en internet moeten zien te krijgen.

    groetjes,
    lies
    beantwoord
  • Waarom gebruik je geen nederlandse recepten Marlies?
    Je maakt het jezelf onnodig moeilijk om dat je toch moet gaan werken met grondstoffen die hier verkrijgbaar zijn.
    Een site die ik je wil aanraden om eens te bekijken is
    http://www.dfb-keramiek.nl/index.html
    een leerzame site volgens mij.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.