ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > alkalisch glazuur

Hallo allemaal, ik ben mij in het glazuurverhaal aan het verdiepen. poeh, poeh. Maar ik heb een paar vragen, wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen omtrent de volgende vragen?
Snap ik het goed dat je een glazuur alkalisch noemt naar aanleiding van het smeltmiddel wat je gebruikt (Hoog-alkalische fritte)??
En is het zo dat alkalische glazuren altijd craquele vertonen.Ik ben met proefplaatjes bezig. Ik ga alkalische basisglazuren en een basisglazuur met loodbisilicaat gebruiken. Kan ik deze verschillende basisglazuren(met toevoegingen) in 1 stook stoken of moet ik ze gescheiden houden?
Ook las ik in een glazuurboek dat ik eerst bisquit moet stoken op 1150 C? Zou iemand mij kunnen vertellen waarom zo hoog? Ik zou erg geholpen zijn wanneer iemand mij wat verder op weg helpt. bedankt alvast gr. Marianne

6 antwoorden

  • Hoi Marianne,
    !e vraag =ja
    Ze vertonen altijd craquele.
    Je kan ze in 1 stook doen pas alleen op met chroomox.(sympathie brand).
    Dat verhaal van 1150 c zou ik niet doen want dan is de bisc scherf niet meer goed poreus.
    Vaak doen de amerikaanse potters dit zo maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk de ideale bisc temp. vind ik is 985 C.

    succes groetjes, Suus
    beantwoord
  • Voor de biscuitbak is het wel van belang dat je weet of je aardewerk- of steengoedklei gebruikt en wat je erna wilt doen. Steengoed kan je veel hoger stoken. Ook aardewerk kan je hoger dan 985 gr. stoken om te voorkomen dat de scherf teveel zuigt. Dit is soms nadelig bij enkele glazuren.
    beantwoord
  • bedankt deddy en suus voor jullie antwoorden
    vr.gr. marianne
    beantwoord
  • Marianne

    Een glazuur noem je alkalisch als er alkalien in zitten zoals natriumoxyde,kaliumoxyde enz die worden veelal toegevoegd als veldspaat nepheline syenite en fritte's
    Door de hoge uitzettingscoefficient zal zo'n glazuur veelal craqueleren vooral op lagere temperaturen.

    Ik maak al jarenlang alkalische glazuur dat niet craqueleert gewoon door toevoegeng van stoffen die een minder groot uitzettingscoefficient hebben en op steengoed temperatuur zo'n 1265 graden

    Bisquit bak je meestal zo rond de 1000 graden als er een hogere temperatuur wordt voorgesteld zal het zijn om de effecten van alkalien tegen te gaan.

    Als je een glazuur maakt voor 1020 graden en je scherf is op 1120 bisquit gebakken dan is de scherf al wat meer gekrompen en zal het craqule effect veel minder zijn maar de glazuur is dan wel lastiger aan te brengen.

    heb je nog meer vragen stel ze maar oke

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Marianne

    Nog even een aanvulling

    LiO2 .Lithiumoxyde , K2O Kaliumoxyde, Na2O Nartiumoxyde ,BeO Beryliumoxyde en MgO Magnesiumoxyde zijn alkalien

    CaO Calciumoxyde ,SrO strontiumoxyde, BaO bariumoxyde , FeO ijzeroxyde, CoO Cobaltoxyde en CuO koperoxyde zijn de zogenaamde aardalkalien

    NiO Nikeloxyde , MnO Mangaanoxyde, ZnO Zinkoxyde en PbO Loodoxyde zijn de zwaarmetaal oxyden
    beantwoord
  • harstikke bedankt Frans vrgr.marianne
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.