ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides
Ik heb voor het eerst met oxide gewerkt.
Mijn object had ik in gesmeerd met mangaanoxide.
Het kwam helemaal donker bruin uit de oven.
Heb ik de oxide te weinig gemengd met water?
Bestaan er richtlijnen ,voor de hoeveelheid oxide en de hoeveelheid water? Wie heeft er wat tips voor mij om met oxide te werken
Groetjes ,
Tonny
Mijn object had ik in gesmeerd met mangaanoxide.
Het kwam helemaal donker bruin uit de oven.
Heb ik de oxide te weinig gemengd met water?
Bestaan er richtlijnen ,voor de hoeveelheid oxide en de hoeveelheid water? Wie heeft er wat tips voor mij om met oxide te werken
Groetjes ,
Tonny
4 antwoorden
-
De beste tip die ik je kan geven is proeven doen.Ik zelf werk graag met oxydes en durf mijn werk na het inwassen met oxydes het onder de kraan weer uit te wassen.
gr vera -
ik heb mijn beeld ook voor het eerst met mangaanoxyde ingewassen, ik heb het nog niet gebakken, veranderd de kleur bij het bakken? of heeft het dezelfde kleur zoals het in de oven gaat.
gr Bep -
Met oxides is het vaak heel verrassend om te zien dat, als je werk nog niet is gestookt, het lijkt of er weinig kleur op je werk zit, terwijl het heel goed gekleurd weer uit de oven komt. Je bent gauw geneigd er teveel op te doen. Vooral cobaltoxide kleurt nogal sterk, ook in kleine hoeveelheden.
Groetjes,
Karin -
Om een goede indruk te krijgen hoe oxides verbranden en kleuren kan je het best zelf een aantal proeven doen. Mangaan en rood ijzer hebben de neiging tot vrebranden als ze worden geglazuurd. Ook blijven oxides die niet zijn geglazuurd afgeven. Vooral rood ijzeroxide heeft hier last van.
Als je de neiging hebt om teveel water te gebruiken, kan je ook mengen met een beetje klei, dan werkt het meer als een engobe. Te weinig water geeft inderdaad een te dikke laag. Dan wordt mangaan effen donkerbruin. Soms kun je wel verbetering aanbrengen door transparante glazuur aan te brengen. Hangt van je werkstuk af.
Om een indruk te krijgen hoeveel je zou moeten gebruiken om iets in te wassen of te kleuren, kan je kijken naar glazuur met dat oxide wat je wilt gaan gebruiken. Ik bedoel:
Een transparant basisglazuur met 0.5% cobalt, wordt al behoorlijk blauw. Is dat 0.5% cobalt in een liter glazuur ongeveer een ½ of 1 gram, dan een ½ of 1 gram voor een liter water.
Ben je na een eerste stook niet tevreden en vind je het te licht, dan kan je gewoon opnieuw inwassen en stoken. Tenzij je zo hoog stookt dat het werkstuk geen water meer opneemt.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.