ALGEMEEN > Glas > Klei en glas

Ik wil beginnen met klei en glas te combineren. Wat zijn nu precies de juiste stappen voor het mooiste effect? Glas pas toepassen nadat bijv. je schaal afgebakken is of kan het ook eerder? Ik heb ook gelezen dat een schepje borax over het glas strooien het glas mooier smelt. Wie kan mij op weg helpen cq naar een link met goede informatie verwijzen? Dank! Gr. Angelica

8 antwoorden

  • bij de onderstaande vraag zijn al een aantal antwoorden te vinden Angelica
    klik maar op de link en je krijgt wat antwoorden is het niet genoeg laat het even weten.

    http://oud.klei.nl/forum/o/5802/Glazen%20knikkers%20aan%20bovenplaat%20versmolten?nm=t

    Frans
    beantwoord
  • Dank je wel, Frans. Ik ben nieuw op dit forum en had niet goed gekeken. Inderdaad heel veel duidelijke en handige tips over het werken met glas op keramiek te vinden. Ik ga gewoon aan de slag! Gr. Angelica
    beantwoord
  • Hoi Frans, hoe voeg ik de borax toe? Als losse poeder over het glas of aangelengd met ...water? Welk als smeltmiddel doet het eigenlijk beter: borax of kwarts?
    beantwoord
  • Borax is een sterk smeltmiddel en kKwarts is het tegendeel van een smeltmiddel
    beantwoord
  • Het is me niet duidelijk hoe je aan de borax komt Angelica.
    Het is een onbetrouwbaar smeltmiddel in glazuren.
    Samen gesmolten in een fritte is er wel goed mee te werken maar niet voor het doel waar we het nu over hebben de smeltbaarheid van knikkers te controleren.


    Frans
    beantwoord
  • Ik heb borax ergens op dit forum gelezen, zonder het woordje fritte erachter. Maar ik neem aan dat er wel boraxfritte wordt bedoeld. Zij/hij bereikte hierdoor een mooi egaal gesmolten resultaat, zonder hobbels, bobbels en kraters. Ik ga trouwens niet met knikkers werken maar met glas-restanten en - gruis die ik van iemand krijg die Tiffany lampen maakt.
    Ik kan mijn vraag dankzij jullie Michel en Frans, nu goed stellen :-): boraxfritte aanlengen met ..water? of (en met) iets anders? Of hebben jullie een goed ander alternatief als smeltmiddel? Alvast weer bedankt voor een reactie! Groet, Angelica
    beantwoord
  • Glas bestaat voornamelijk uit kwarts en alkalien Angelica.
    de verhouding tussen die 2 bepalen de hardheid can het glas.
    Meer kwarts maakt glas hard.
    Bij een harde glassoort die boven de smelttemperatuur van je werk is kan je borax dus wel gebruiken .
    dat strooi je dan in zijn oorspronkelijke vorm over het glas.
    Bij knikkers ligt dat anders omdat die een lage smelttemperatuur hebben.
    Daar is kwarts of kaolien het middel om de smelttemperatuur.te corrigeren.
    Het is dus belangrijk om te weten wat de smelttemperatuur is van het glas dat je gaat gebruiken

    Frans
    beantwoord
  • www.opalescent.nl/index_bestanden/Page426.htm

    op deze link staat de samenstelling van het bedoelde glas

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.