ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > rookvergiftiging

Hallo, kan iemand mij zeggen met welke produkten je moet opletten, want ik heb twee keer na een rakubak barstende hoofdpijn gehad. Raku geeft wel mooie resultaten, maar ik zou niet graag ziek worden en ben dus nu op zoek naar "gezonde stookmanieren". Bij de raku sta je natuurlijk boven de rook en de vlammen, maar ik denk dat dit ongezonder is dan we denken, zelfs met een masker. Ook de glazuren, zo een beetje lijntjes cobalt schilderen op een vaas. Bestaat er een boek hoe je zonder die giftige produkten aan keramiek kan doen? Of richtlijnen, bv. in mangaanaarde giftig als je het aanraakt met je handen of inademt en ijzeroxide? Ik word na die hoofdpijnen telkens toch erg ongerust.
gevraagd

7 antwoorden

  • Hoi Liliane,
    Ik weet zelf niets van raku, maar misschien biedt het boek 'Rakuvaria' van Ed en Ine Knops je de informatie die je zoekt. Ook surfen op Internet kan heel handig zijn om informatie te verzamelen.
    Succes, Karin
    beantwoord
  • Ik heb het boek en zij schrijven ook om handschoenen en een masker te dragen en in sommige gevallen een bril. Het is trouwens een heel goed boek en heb het al van voor naar achter en van achter naar voor gelezen.
    Maar ik maak mij toch ongerust en ga het vanaf nu eens anders aanpakken: zo gezond mogelijk, ook in het spuiten van glazuren en de samenstelling ervan.
    beantwoord
  • Beste Liliane,

    Al jaren stook ik raku, ook de eerste jaren had ik na een stook 's nachts last van mijn ademhaling en tranende ogen. Je staat natuurlijk heerlijk te happen in de rook. Nu, sinds al weer wat jaren, wacht ik met het openen van de reductie ton tot dat de volgende oven klaar is. Bij het openen heb je dan bijna geen rookontwikkeling. Een voordeel is ook dat je de werkstukken met de handschoenen aan kan op pakken. Dus geen gehannes meer met tangen. Niet te lang vast houden want dan gaat de hitte alsnog door je handschoenen, maar dat merk je vanzelf wel.
    Wat betreft verschil in de glazuren , eerder of later uit de reductieton heb ik niet kunnen constateren.

    De oxides. Ik werk vrijwel niet meer met oxides. Ik gebruik kleurpigmenten. Alleen de koperoxide en ijzeroxide gebruik ik nog. Een vervanger voor koperoxide bestaat denk ik niet. En zo schoon mogelijk werken, afwegen van de glazuren met een mondkapje, en uit de rook staan met het stoken.
    Wat ik weet van hoofdpijn kan dat ook komen door spanning. En een rakustook is een inspannend gebeuren.

    Ik hoop dat je, voor jezelf een bevredigend stook gebeuren kan vinden. Gr Jeltje


    beantwoord
  • Ik ga dit de volgende keer doen, alles in de ton laten tot de dag nadien, want wij namen alles er met de tang uit na een kwartiertje en dan in een emmer water. Ik ben wel geleerd nu hoor. Ik ga ook eens proberen met kleurpigmenten en vooral met witte glazuren.
    beantwoord
  • Ha Liliane,
    Fijn dat je wat bij geleerd hebt, nu gaan doen en observeren.
    Ook het onderdompelen in water ben ik mee gestopt. Dit om kans op breuk zo klein mogelijk te houden. Alleen bij de naked raku kom je hier niet onderuit. Ik giet dan over het werkstuk, ipv van onderdompelen.
    Fijne Raku en gr Jeltje



    beantwoord
  • Hoi,

    Een natte handdoek over de ton, scheelt al heel veel rook.
    Iets langer laten staan voor de ton te openen is inderdaad ook een optie.
    In het water is niet nodig, maar het maakt wel het schoonmaken van je werk een stuk eenvoudiger.
    Iets laten afkoelen en toch even dompelen, is een goede optie, kans op breuk wordt daardoor minder.
    Gewoon proberen en kijken wat je het best vindt werken.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • ik heb bijna geen rook overlast bij het rakustoken.
    in het boek van ed knops staat een methode omschreven om dit voor elkaar te krijgen.
    een gat in de grond, 1 halve ton daarin ,zaagsel erin. een iets grotere ton eroverheen en goed in het zand drukken. nergens last van!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.