ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > toevoegen van potas aan aardewerkglazuur

Wat is het effect, als dat er al is, van het toevoegen van potas aan een doorsnee aardewerkglazuur dat tot 1060°C kan worden gestookt. Werkt het dan ook smeltpuntverlagend, of verandert de kleur of wordt het mat/glazend.

7 antwoorden

  • Goeie vraag, Deddy. Nu je toch met dit onderwerp start, kan er dan misschien ook een antwoord gegeven worden op de vraag, waarom men zo graag sigarenas toevoegt....Deze twee onderwerpen passen uitstekend bij elkaar zonder dat we van het doel afdwalen!!!
    We zijn benieuwd!!!
    Groetjes Marrie
    beantwoord
  • Hoi Deddy

    Potas of Kaliumcarbonaat is een smeltmiddel in glazuren dus zou het een smeltpuntverlagende werking moeten hebben.
    De moeilijkheid is dat Potas oplosbaar is in water d.w.z dat als je glazuur aanbrengt met potas als ingredient er een gedeelte daarvan zal verdampen en een gedeelte de scherf in zal trekken waardoor het onbetrouwbaar word een dikke scherf neemt meer water op als een dunne scherf bv.

    Daarom wordt Potas meestal gemengd met kaolin en kwarts en soms nog mee in water oplosbare bestanddelen op hoge temperatuur gesmolten en dan verkrijgt men de z.g . fritte die wel onoplosbaar zijn in water maar waar de potas dus wel zijn smeltbevorderende werk kan doen.

    Sigarenas bevat ook kalium en natrium en nog wel meer chemicalien die aan een glazuur een speciaal effect kunnen geven

    Ook houtas wordt wel gebruikt als smeltmiddel in glazuren waar de verschillende houtsoorten verchillende effecten hebben op glazuren.

    In "Het pottenbakkersboek"van Bernard Leach zijn de formules te vinden van verschillende houtsoorten en zelfs van stro en zelfs van diverse grassen

    Ik zelf heb proeven gedaan met as uit een allesbrander en open haard maar als je het goed wil "Wassen"zodat alle ongewenste delen eruit zijn is dat een heidens werk.
    Je kan ook de ongewenste verontreinigingen voor lief nemen en dat kan ook bijzondere effecten opleveren

    Al met al nog heel veel om te ontdekken in het glazuur ontwikkelen . Gelukkig maar

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hee Frans,
    De werking van potas en dergelijke assen is mij bekend als het gaat om hoge temperatuur glazuren. Maar wat gebeurd als ik potas toevoeg en de temperatuur niet hoger laat komen dan 1080º C. Wat kan ik verwachten....
    Ik heb een eetlepel potaskorrels opgelost in een halve liter rozerood glazuur van Ve-Ka. Hiermee heb ik een reeds geglazuurde pot overgoten (2 laagjes). Die ga ik opnieuw stoken op 1080º C. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zou graag weten of het überhaupt effect heeft op deze temperatuur.
    Ik streef er ook niet naar om voorspelbare stabiele glazuren te maken. Dat is iets voor beroepskeramisten en de industrie. Het gaat mij om de spanning en de verrassing.
    beantwoord
  • Hee Marry,
    De voorkeur voor sigarenas of een eigen samenstelling houdt verband met de mineralen en sporenelementen die daarin voorkomen. Door deze mineralen te gebruiken kan men verrassende effecten bereiken met asglazuren. Sommige keramisten maken zelf een samenstelling van verschillende soorten hout of andere verbrande resten. Schillen van fruit, specerijen, tabak, schors enzovoort hebben steeds een andere samenstelling. Door deze onvoorspelbare ingredienten is het vooral de kunstenaar die het gebruikt en is de industrie niet zo in deze geintresseerd. En nu maar sigaren roken...., Havanna's?
    beantwoord
  • Deddy

    Ik denk dat het glazuur nu gaat "lopen" en ik zou in dit geval het werkstuk op een triangel zetten en daaronder een laag zand of zoiets strooien anders word het glazuur bikken van je plaat.

    een eetlepel potas op een halve liter glazuur is erg veel denk ik.Maar het is alleen te berekenen met droge stoffen.

    Ik denk als je een eetlepel potas in mengt met 500 gram gietklei dan heb je al een glazuur.

    Ik ben wel benieuwd naar het resultaat dus zie ik met belangstelling uit je volgende bericht

    Frans
    beantwoord
  • oke Frans, ik hou je op de hoogte en ik zal je raad opvolgen over dat zand eronder.
    beantwoord
  • Vandaag de pot uit de oven gehaald. Resultaat boven verwachting. Twee dingen zijn er gebeurd:
    Er heeft een kleurverandering plaatsgevonden in een donkerblauwe glazuur dat ik er eerder op had gebrand, dat is nu helderblauw geworden. Dit kan echter ook te maken hebben met de oranje kleur van de tweede laag.
    En het glazuur is gaan vloeien. Niet zo erg dat het onder aan de pot is gaan druipen, maar er zijn wel zogenaamde lopers ontstaan in het oranje glazuur waar de potas aan toegevoegd was. Deze hebben zich verzameld onderaan de pot.
    Een foto van de pot is vanaf 1 november op mijn site te vinden, de link hiervoor staat bij "Werk van lezers" onder de naam DokTok.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.