ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Temperatuur oven loopt te snel op

Beste mensen van KLEI,
Ik wil jullie vragen om advies en dit keer gaat het om mijn KILN-LT3 oven. Ik heb daar al eerder een vraag over gesteld voordat ik de eerste keer ging stoken. Deze oven heb ik van een vriendin in gebruik gekregen die hem tweedehands gekocht heeft. Ik heb inmiddels twee keer met smeltkegels gestookt en dit is redelijk goed gegaan. De tweede keer ging de stook te snel en vertoonde het glazuur kratertjes. Het stoorde me dat ik de temperatuur niet kon bekijken dus ik heb nu een pyrometer geïnstalleerd. En wat blijkt, bij de laagste stand van de vermogensschakelaar(0,5, 1,) is de temperatuur al opgelopen tot 380 graden binnen 3 uur! Ik wil juist zo langzaam mogelijk bisguit-stoken. Betekent dit dat deze functie stuk is? Aan de pyrometer kan het volgens mij niet liggen die deed wat ie moest doen. Groet, Kristine

13 antwoorden

  • Kristine, het is niet abnormaal dat de eerste 380°C bereikt wordt in 3 uur. Maak een grafiek waarbij je elk 1/2 uur de temperatuur noteert. Je zal zien dat deze een curve gaat vertonen en de temperatuur minder gaat oplopen. De cone zal steeds op hetzelfde resultaat doorbuigen. Indien er zich kratertjes vormen is dit vermoedelijk te wijten aan een te groot vermogen op het eind van de stook. Probeer eens op stand 3 of 4 max. vermogen. Is het glazuur wel voor het gebruikte cone-nummer ?
    beantwoord
  • Beste Kristine,
    Weet je zeker dat je oven van het merk KILN-LT3 is?
    Mijn eerste oventje was een Economy Baby van het Keramisch Instituut Haarlem. Deze had een kiln sitter, KILN-LT3 geheten. Dat is dat ding waar je de cone op legt. Bij dat oventje, een bovenlader, duurde de stook in vergelijking met mijn andere ovens, ook heel erg kort, niet meer dan 3 uur. Je kan daar met dat systeem weinig aan doen als je maar 3 standen hebt om te schakelen. Wat niet wil zeggen dat het glazuur kratertjes moet vertonen.
    beantwoord
  • Dankje Lucien, dat klinkt gelukkig niet zo ernstig als ik dacht. En ik ben blij dat dit dus niet abnormaal snel is. Ik heb de oven op de laagste stand laten staan om te zien hoe snel deze opliep en nu ik weer thuis kom is het opgelopen tot 450 graden. Dus de laatste twee uur maar 80 graden, dat betekent dat de thermostaat nog wel moet werken. Maar ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan, want ik wilde eigenlijk heel langzaam stoken in het begin en de temperatuur rond de 100 graden houden om droog te stoken.. Het is goed dat ik nu de temperatuur kan meten en kan zien wat er gebeurt in combinatie met de schakelaar. Ja, ik ga het vermogen laag houden zodat het nu ook langzaam gaat. Het glazuur is voor 1020 tot 1100 en ik heb een smeltkegel nummer SK05 voor 1040 graden. Dat lijkt me goed toch? Groet en bedankt. Kristine

    Beste Jook. Ja het is zeker een KILN porseleinoven LT3. Heb foto's van de oven gezet in mijn vorige vraag op dit forum. Die stook waarbij kraters en scheurtjes ontstonden ging als volgt: het was een droog maar ongebakken werkstuk van witte chamotte 2,0mm. Dikte toch zeker wel drie centimeter. Ik had het dus niet eerst bisquit gestookt maar wilde het meteen glazuurstoken. Dat is in 7 uur tijd gebeurd. Sneller dan ik wilde, maar kon het proces ook niet goed inschatten omdat ik toen nog geen temperatuurmeter had en nu wel. Vandaar dus die scheurtjes en zo in het glazuur, de gassen waren nog niet eruit begrijp ik. Maar je hebt dus ook de ervaring dat de KILN LT3 heel snel stookt, al bij de laagste stand op de schakelaar? Dat zou een boel verklaren. Misschien omdat het een porseleinoven is? Ik ben nu igg minder bang dat de thermostaat kapot is. Bedankt voor je reactie. Groet Kristine
    beantwoord
  • Kristine, als je niet zeker bent dat de stukken kurkdroog zijn, kan je alsnog op 100°C de oven even afzetten en na een tijdje terug opstarten.
    beantwoord
  • Kristine, ik vond zojuist een oude gebruiksaanwijzing van het door mij genoemde oventje. Daarin een staatje met het aantal branduren voor de verschillende ovens van het Ker. Instituut. Mijn oventje zou bij een glazuurbrand van 1040 graden ca. 3 - 3 1/2 uur over de stook doen en bij de door hun genoemde grotere ovens langer. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe veel werk er in de oven zit. Waarmee ik wil zeggen dat het wel zal kloppen dat jouw oven in 3 uur op 380 C komt. Als je weet wat de naam is van je oven kan ik je aan de hand van mijn staatje laten weten hoe lang hij over een stook zal doen.
    Overigens dacht ik dat de oven maar 3 standen had, maar het waren er 4 en full.
    Volgens mij is cone 04 geschikt voor glazuur bij 1060 graden.

    De KILN LT3 is voor de cones. De oven is bijna zeker van een ander merk. Net zoals bij bijv. een fiets. De banden kunnen dan om maar iets te noemen, van Vredestein zijn o.i.d.
    beantwoord
  • Cone 04a zal in theorie vervormen op 1055°C indien de gemiddelde stooktijd 150°C/uur bedraagt. Indien de stooktijd korter is zal de cone pas op een hogere temperatuur vervormen. Indien de stooktijd langer is zal deze reeds eerder dan 1055°C vervormen. Cones reageren niet enkel op °C, maar ook op het stooktraject en het al dan niet aanwezigheid van zuurstof. ( Indien er te weinig zuurstof in de oven aanwezig is, zal het Fe²O³ reduceren naar FeO, wat een ' smelter '( base-vormer )is.
    beantwoord
  • Lucien, je raadde de vorige keer aan om naast het gat voor de pyrometer een extra gat te boren bovenin het deksel in de oven voor de luchtcirculatie. Ik ben daar nog niet aan toe gekomen. En twijfel ook nog een beetje (vooral omdat de oven van een vriendin is, hoewel ze mij wel de vrije hand geeft) en ik toch het idee heb dat er wel gassen weg kunnen. Met welke reden zouden ze anders deze ovens zonder luchtgaten produceren? Even over het stookproces: alles gaat nu naar wens. Ik ben elk half uur aan het meten en het gaat nu in ruim 2 uur tijd van 500 naar de 600 graden op een stand van slechts 1,5 op de vermogensschakelaar. Ik begrijp dat ik daarna in 3 uur tijd zou kunne doorstoken naar de 1040 graden, dus ongeveer 150 graden per uur, precies zoals je hierboven aangeeft. Ik hoop natuurlijk dat de cone niet eerder smelt dan op 1040 graden omdat ie er nu natuurlijk wel extra lang over heeft gedaan. Maar goed, met de pyrometer zal ik daar vanzelf achterkomen. Bedankt.
    beantwoord
  • "Met welke reden zouden ze anders deze ovens zonder luchtgaten produceren?"

    Goedkoper in productie ? Misvatting betreft zuinigheid ?

    Dit is nu de tweede keer dat je mijn professioneel advies in twijfel trekt. Ik veronderstel dat je niet goed weet met wie je te doen hebt. Betreft ovenbouw: Ik heb de firma Microtherm in contact gebracht met Naber, waaruit nadien de firma zijn naam heeft gewijzigd in Nabertherm. In de jaren '80 gaf ik al lezingen ' Ovenbouw '. Ga eens kijken op www.ceraline.be . In het voorjaar 2014 kan je je misschien nog inschrijven voor deze cursus:( enkel voor gevorderden )
    http://www.keramist.be/workshops
    Ik heb geen zin meer om iemand gratis advies te geven die mijn raad in twijfel trekt !
    beantwoord
  • Beste jook, ben erg gerustgesteld dat het waarschijnlijk ook bij het type oven hoort dat ie zo snel heet wordt op een zeer lage stand (0,5) van de schakelaar. En dus niet stuk is. Er staat eigenlijk niet meer op mijn oven dan KILN LT3.
    Bij mijn andere vraag op dit forum: 'hoe werkt mijn oven' heb ik foto's van de oven geplaatst. Ik kan ze nu niet zo makkelijk terugvinden via mijn browser. Een schema voor bisquit en glazuurstook voor deze oven is zeker welkom. Ja hij heeft 4 standen en daarna full. Bedankt!

    Beste Lucien, het spijt me dat het zo overkomt, want dat is zeker niet mijn bedoeling. ik neem je advies juist zeer serieus, en jouw professionaliteit is onomstreden en die respecteer ik ten volle, en ik twijfel er ook niet aan dat het goed is, alleen de oven is niet van mij ten eerste en ik wil graag begrijpen hoe het zit, waarom ze de ovens dan zonder luchtgaten produceren. Voordat ik de boor weer in de oven zet. Ik wil gewoon begrijpen hoe het zit, dan kan ik het mijn vriendin ook beter uitleggen.

    En weet je beste Lucien, ik weet niet wat je bedoelt met de tweede keer dat ik je advies in twijfel trekt, volgens mij heb ik juist al je adviezen dankbaar opgevolgd. Het kan zijn dat ik het niet meteen begreep, of in de war raakte van eerdere adviezen of door dingen die ik gelezen had. Ik ben op zoek naar een passende cursus in mijn omgeving en heb inderdaad al wat op het oog.
    beantwoord
  • Ja, daar heb ik ook aan gedacht, dat een extra gat voor luchttoevoer ook meer energieverbruik kan geven. En ik dacht ook dat bij mijn oven de klep en onderkant misschien wat kieren heeft waardoor er gas kan ontsnappen, want dat sluit niet perfect aan. Je kan alleen leren door je vragen te blijven stellen. Maar morgen gaat de boor erin. Bedankt alsnog voor de reacties en goede adviezen.
    beantwoord
  • Kristine, als het deksel niet goed meer afsluit kan je dit bij een degelijke constructie bijstellen. Verlies aan energie heb je als er geen verluchtingsgat in het deksel zit. De reden daarvan heb ik reeds aangegeven. Bijkomend voordeel is dat je de kleur van de gloed kan volgen en een visueel idee geeft van de temperatuur. Aan energie heeft anders deze oven geen gebrek.
    beantwoord
  • nee, dat is waar! Daar heb ik niet over te klagen. Het viel me gisteren op dat de stook naar de glazuurtemperatuur ging en in plaats van op 1040 graden pas op 1057 graden afsloeg. (met de cone). Dat leek me op zich geen probleem maar de temperatuur zakte daarna pijlsnel naar omlaag, in 3 minuten naar 1020 en zo verder. Ik lees op het forum dat je niet hoeft te pendelen als je cones gebruikt omdat deze er precies op berekend zijn de juiste werking te hebben. Het resultaat is prima en ik ben erg tevreden over de pyrometer, want nu kan ik beter het vermogen regelen en heb een idee wat er in de oven gebeurt. Ik heb nu ook een ontluchtingsgaatje geboord en ga een werkstuk opnieuw bakken, dat ik opnieuw gegelazuurd heb, omdat ik 'm niet mooi vond. Dit bij wijze van experiment. Het werkstuk zat ook vol kratertjes en scheuren. Die zul je (begreep ik van een andere keramist) wel blijven zien. Misschien heb je nog tips voor deze tweede glazuurstook? Bedankt voor alle waardevolle informatie!
    beantwoord
  • Gelukkig weet elke keramist, met een groots verleden, al lang aan het worstelen met de materie of net begonnen met het fantastische produkt 'klei', elke keer bij het openen van de oven: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.