ALGEMEEN > Tips > Schrijven op zachte klei

Om een mooie afdruk van geschreven woorden op klei te maken heb ik het volgende hulpmiddel bedacht: Ik maak een voorbeeld op papier en leg dit op leerharde (of misschien iets zachtere) klei en schrijf met een potlood over mijn voorbeeld.
De afdruk komt zonder rafelige randen in de klei en geeft een zachte manier van lijnenspel.
Afhankelijk van de druk en de scherpte van de potloodpunt kun je nog weer veel variaties aanbrengen.

14 antwoorden

  • Hoi Deddy,

    Leuke tip. Ik was donderdag op de opleiding bezig met gips gieten, o.a. dus ook een kleiplaatje met naam, maar omdat het zachte klei was lukte dat niet goed. Ik gebruik wel een embossingpen, omdat die een mooie afgeronde punt heeft, maar in te zachte klei is jouw manier denk ik beter.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hallo Deddy en Karin,

    Je kunt het ook eens op een opengeknipte transparante plastic diepvrieszak proberen om zachte/leerharde klei te beschrijven, met stomp/scherp potlood of embossingpen.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Ik ben gisteren bezig geweest met het maken van stempels, althans, met de klei waarop later het gips wordt gegoten, maar ik moet zeggen dat het schrijven op verse klei - als het een klein ontwerpje is - niet echt lukt. Ik heb het geprobeerd met een stuk papier er onder, met een stuk plastic er onder, maar mijn ervaring is, dat, als de klei te zacht is, je het gewoon heen en weer duwt. Ik heb het ook geprobeerd met wat meer gedroogde klei, en dat werkt veel beter.
    Ik zou dan ook zeggen; je moet even wat meer geduld hebben, maar het resultaat is stukken beter (maar wie ben ik....).

    Succes allemaal,

    Karin
    beantwoord
  • Karin,ik heb goede ervaring met een niet al te dun vel plastic tussen mijn modeleergereedschap en het klei oppervlak.Ook met gechamotteerde klei(het plastic duwt het steentje weg)Ik ben het met je eens dat wat drogere klei makkelijker werkt.In veel gevallen beschrijf ik mijn tegels op het moment dat ze nog te buigen zijn,in een vroeg leerhard stadium.Nadat je de letters geschreven hebt kan je de klei weer een uurtje laten drogen en daarna de inscriptie nog eens versterken.Ik vindt het leuk dat je de tip geprobeerd hebt.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,

    Ik denk dat ik het nu op precies dezelfde manier heb gedaan als jij; ik heb eerst, zonder al te veel druk, mijn ontwerp licht in de klei geschreven en een tijd later de afdruk met een scherp potlood een beetje 'uitgehold. Dat ging inderdaad wel goed. Ik denk dat ik nu dun rolletje klei om de tekst heen ga proberen te vormen, waar ik hopelijk een koker van papier in vast kan steken om het gips in te gieten. Ik zou er ook een wc rolletje omheen kunnen zetten, maar dan wordt de stempel zo groot, en dat wil ik niet. Als jij een makkelijkere/betere manier weet, hou ik me aanbevolen...

    By the by.... natuurlijk probeer ik tips uit die mij kunnen helpen bij de lastige dingetjes die je nogal eens tegenkomt. Anders zou ik trouwens het hele onderwerp 'tips' voor niets in het leven hebben laten roepen. Ik hoop dat er gauw nog meer mensen hun handigheidjes met ons willen delen.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Gips gieten is inderdaad wel een klusje.Een betere manier weet ik niet maar voor kleine dingen laat ik het gips tot papdikte harden(in een weggooi koffiebekertje/soepbakje aangemaakt met plastic eetlepel)en breng het dan op het model aan-geen gegiet en geen wandjes.Eerst een dunne laag op het model dan de rest,snel hardend aan het worden daarbovenop.De mal heeft geen mooie buitenvormen maar ik zorg wel dat de mal van boven vlak is,zodat het model later waterpas ligt.Een simpele snel te maken mal voor kleine dingen en weinig geknoei.
    succes Rob
    beantwoord
  • Ik heb ook geprobeerd om op klei te schrijven met een stukje plastic eronder. Mijn ervaring is ook niet zo geweldig. Het plastic verschoof. Ondanks dat het wel handig is dat je kan zien wat je doet. Jammer. Maar weer geprobeerd met een stukje papier, dat een beetje natgemaakt ook fijn blijft kleven aan de klei. De klei is wel al leerhard, dus dat is wel een voordeel. Heel verse klei zal wel niet lukken op die manier.
    beantwoord
  • Deddy,probeer eens klei die niet al te zacht is en ook niet te hard.In deze staat zuigt het plastic zich vast aan de klei.Schrijf je nu een letter dan moet de letter blijven staan als je het plastic los trekt.Zo niet is de klei te zacht.Ik heb ook goede ervaringen met papier om een tekening over te brengen op klei maar ik begin waarschijnlijk in een veel vroeger zacht/leerhard stadium als jij met wat bij komende nadelen zoals niet te hard kunnen drukken met het gereedschap op het papier,papierresten in de klei,een ietwat vagere afdruk.
    Dan laat ik het werkstuk een uurtje(afhankelijk van de grootte)wat drogen en verdiep de tekening met plastic.
    Bedenk dat modeleren altijd een kwestie is van;in welke vochtigheidsgraad bevindt zich de klei en welk stuk gereedschap ga ik dan gebruiken.
    groeten Rob
    beantwoord
  • Ik heb beide tips uitgeprobeerd. Schrijven op papier gaat inderdaad net zo handig, als op wat dikker plastic.
    In ieder geval worden de letters veel duidelijker dan wanneer je direkt op de klei doet.
    Bedankt voor de tip.
    Hanneke
    beantwoord
  • Om iets op klei te schrijven kun je heel goed gebruik maken van fermicellieletters .Je drukt ze gemakkelijk in de zachte klei en ze branden bij het stoken gewoon weg . De tekst blijft in blokletters achter ,die kun je eventueel nog inwassen met een oxyde.
    beantwoord
  • Niet alle soorten papier zijn geschikt om op de zachte klei te leggen en daarna een figuurtje of voorbeeld, "door" te drukken.
    Printpapier wordt vrij snel vochtig en na gebruik, scheur je het patroontje vaak stuk, als je het van je werkstuk af haalt.
    Zelf gebruik ik vaak patroontekenpapier ( je gebruikt dat ook met kleding maken)
    Dit kan beter tegen vocht en is doorzichtig.
    Omdat dit papier doorzichtig is kun je gemakkelijk letters overnemen uit een calligrafieboekje en zo verschillende letters kiezen, wat bij je werkstuk past.

    beantwoord
  • Wat doen jullie toch moeilijk.

    Ik maak mijn tekst op de PC of afbeelding vervolgens print ik die in spiegelschrift en leg deze op de nog vochtige klei, eventueel ietjes natter maken met een platenspuit. Het papiertje met de afdrukzijde op de natte klei leggen. Daarna met een zachte doek over het papiertje wrijven (niet te hard anders deuk je de klei in). Eventjes een tipje van het papier optillen om te kijken of de afdruk over is gekomen zo niet dan met een vochtig doekje over het papiertje wrijven niet te nat anders loopt het spul door.

    Daarna kun je met oxides, gekleurde slib of via uitsparen de letters tekening definitief in de klei aanbrengen. Het teveel aan inkt verbrand daar zie je niets van terug.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Reuze goeie tip bedankt!Paintshop heeft veel verschillende letters.
    beantwoord
  • Een andere methode om bijvoorbeeld letters of een afbeelding op klei over te brengen met behulp van een print is; de print op de klei te leggen en over te trekken.

    - De klei moet niet al te zacht zijn.
    - Er wordt een laag transparante verpakkingstape (of doorzichtig maskeerfolie voor airbrush) op de print geplakt, en tussen de print en de klei komt een vel plastic.
    - Met kopspelden wordt de print en de klei vastgezet op piepschuim, zodat de print meedere malen is aan te leggen op de klei.
    - Het onstane s'graffito en laag relief wordt verder opgehoogd met kleislip, als een laag droog is kan de print weer worden aan gelegd enz.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.