ALGEMEEN > Stoken > Hoe lang duurt een biscuitbrand

Ik heb een tweedehands oven van internet en verschillende boeken van internet, maar kan niet de tijden van een biscuitbrand, van degene waar ik de oven van kocht en ook uit mijn boeken las ik dat je langzaam moet gaan stoken en na een bepaald punt 550 graden door kan stoken. Dit was na 5 uur, daarna ben ik de oven door gaan stoken. Na 3 en een half uur was de oven 1000 graden. De oven uitgezet, het was middernacht en wilde naar bed. ik durfde de oven niet aan te laten staan. Mijn vraag is of je langer op 1000 graden moet stoken?

6 antwoorden

  • Nee, langer dan 1000 graden voor een bisquitbrand zeker niet. Als je hoger stookt kun je het werk veel moeilijker glazuren.
    beantwoord
  • http://oud.klei.nl/forum/o/5392/stookcurve%20ruwbak%20%20of%20%20biscuit?nm=t
    beantwoord
  • Dank je wel, ik kan hier mee verder. Is nog wel mijn vraag of je de oven nog langer moet laten branden als de temperatuur van 1000 graden is bereikt.
    beantwoord
  • http://oud.klei.nl/forum/o/5392/stookcurve%20ruwbak%20%20of%20%20biscuit?nm=t
    Staat wel duidelijk in deze link. Zelfs tot 1000°C is niet nodig.
    beantwoord
  • Je volgende vraag in dit forum is of je je pot met acrylverf kan beschilderen.
    Als je alleen biscuit stookt en het dan beschildert zou ik het zelf op een hogere temp stoken want dan is je klei meer gesinterd en wat harder. Klei wat nog niet helemaal gaar is is poreus maar breekt daardoor sneller. Heb dat ervaren door werk te maken voor bv. kuilvuur [om meer effect te krijgen moet de klei nog poreus zijn] wat lager biscuit gestookt wordt [op 960 graden] dan mijn "gewone" werk wat ik op 1020 graden doe.
    En met langer laten branden dan bedoel je pendelen?
    Denk niet dat dat echt nodig is bij biscuit,dat is meer als je gaat glazuren zodat de glazuur meer tijd heeft om uit te smelten. Maar dat is een ander verhaal.
    beantwoord
  • Indien men achteraf geen glazuurstook doet is pendelen even nuttig bij biscuitstook. Het geeft op max. temperatuur de scherf de kans om deze temperatuur tot in de kern te laten doordringen. Ofwel pendelen, ofwel hoger stoken. Het resultaat is hetzelfde.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.