ALGEMEEN > Tips > Glazuur op ovenplaten

Het gebeurt iedere keramist wel eens dat er wat glazuur van een werkstuk afdruipt en dan een plek vormt op de ovenplaat. In plaats van deze plekken met hamer en beitel te lijf te gaan, strooi bij een eerstvolgende glazuurbrand wat zand op die plekken. Het zand zal het glazuur opzuigen en de plaat zal daarna gemakkelijker schoon te maken zijn.

26 antwoorden

  • Wat een handige tips, ook in het blad klei, het zijn soms van die kleine dingen die het net doen. Ook is het mij een keer overkomen dat er glazuur op een ovenplaat zat, maar mijn vraag is: Is het gewoon zand zo van de grond of maak het nog wat uit b.v. wit zand
    Groeten Gerrie .
    beantwoord
  • Wit zand is prima, maar met gewoon zand van de grond gaat het ook. Het is raadzaam om het gewone zand vooraf te zeven. Dit om de meeste ongerechtigheden er uit te halen.
    beantwoord
  • Ik bak steeds op een laagje wit zand. Dit heeft het voordeel dat de krimp van de stukken gemakkelijker gebeurt en dat als er glazuur afdruipt dit niet kleeft.
    beantwoord
  • helaas bij mij is dat ook gebeurd dus ik dacht zand er over en klaar is kees, jammer dan, het zit er nog steeds . alleen door het zand wordt het niet meer zo vloei baar mechien een andere oplossing
    beantwoord
  • Is het dom gedacht om de plaat met glazuur ondersteboven, boven te leggen en op de onderste zand, zodat het glazuur er afloopt tijdens het stoken? Weet zeker dat het mij ook eens gaat gebeuren.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Het is me ook reeds overkomen, maar ik denk dat zand of zilverzand geen oplossing is, de glazuur loopt stook na stook door de ovenplaten heen. Dus zo snel mogelijk die glazuur verwijderen met slijp schijf of zo
    beantwoord
  • Als je ovenplaten insmeert met een mengsel van kwarts en kaolien plus water Half half kwarts-kaolien(volume-verhouding.) Water toevoegen tot dikte "dunne yoghurt-dikke room. Aanbrengen met brede kwast in vier lagen. Kun je glazuurresten na dergelijke ongelukjes makkelijker verwijderen.Het bakt niet echt vast dan.Voordeel is dat je deze anti-aanbaklaag niet elke keer hoeft te vernieuwen.(zand blijft losliggen.) want hij blijft na stoken aan de ovenplaten gekleefd.Vier keer per jaar platen schoonmaken en nieuwe laag aanbrengen..Ovenplaten omdraaien is niet verstandig er loopt dan rommel in de oven of over de werkstukken.
    Op de gecoate ovenplaten kun je nog altijd wat zand stooien ter extra beveiliging.Gaat het toch mis dan kun je het glazuur redelijk makkelijk lostikken met hamer en scherpe steenbeitel(zachtjes!)Daarna met haakse slijper restjes wegslijpen.
    Ovenplaat overnieuw coaten met kaolien kwartsmengsel,drogen En daarna in de oven eerste stook rustigaan.Klaar !Bijna nieuwe ovenplaten..
    (Ik bak op 1100C,hoger schijnt aluminiumhydraat beter te zijn .)
    beantwoord
  • Het is natuurlijk ook wel belangrijk om op de juiste temperatuur te stoken De onderkant van de werkstukken met enige speling naar boven schoon te sponzen of triangels te gebruiken.Voorkomen is beter dan genezen.Groet weer,Lambert
    beantwoord
  • Lambert, in de afgelopen tijd is me veeeel duidelijk geworden op het gebied van klei en glazuur.
    Het voorstel om ovenplaten om te draaien doet me weer blozen.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, een goede mix is een deel kaolien en een deel mulliet ( ook gekend onder de merknaam Molochite ). Kwarts is, zoals zilverzand een glasvormer. Voor steengoedtemp. is aluminiumoxyde met zirkon een goede mix.
    beantwoord
  • Ik gebruik batwash??? heb je enig idee waaruit dat bestaat?
    Ik denk dat het een Belgische merknaam is.
    beantwoord
  • Batwash is een mengsel van aluminiumoxide( of hydraat),Kaolien en kwarts 20-20 60 Heb even op het forum gezocht..
    Lambert
    beantwoord
  • Excuus.. moet 60 aluminium 20 kwarts 20 kaolien zijn.. Ik zag het te laat..Lambert
    beantwoord
  • Aluminium-hydroxyde is gelijk aan Aluminium-oxyde ( Korund )wat de gecalcineerde versie is ( watervrij ). Kwarts is af te raden.
    beantwoord
  • Voorlopig heb ik nog batwash, gelukkig. Dat werkt overigens prima.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Hallo Lambert.Ik ga binnenkort mijn nieuwe ovenplaten behandelen Ik heb daar een pak Kaolien(china clay) voor gekregen.Is het de bedoeling dat daar een yoghurtachtig papje van gemaakt moet worden.Ik lees net uit je bericht dat als je hoger stookt dan 1100c iets anders op de platen moet of kan ik dan de bewerkte platen met kaolien (china Clay) toch gebruiken.
    gr guus
    beantwoord
  • Hallo Guus.
    Ik heb bij 1100C al lang zeer goede ervaringen met half kwarts half kaolien. Mengen als dunne yoghurt,dikke room (en dit is een vuistregel dus er mag uit eigen ervaring van afgeweken worden. Met een platte kwast twee lagen kruisselings inwassen. 24 uur laten drogen en dan nog een kruisselingse laag, weer 24 uur drogen en daarna voorzichtig (één uur...) opstoken tot 150C. Daarna op de gewenste temp. bakken De oude kaolien op je platen moet je met een verfkrabber lichtjes los krabben, wat vast blijft zitten kun je gewoon overheen, met de nieuwe laag.
    Boven 1100C heb ik geen ervaring maar in één van de bovenstaande berichten heb ik een recept van batwash gezet met extra aluminium, wat iemand anders op het forum plaatste, dus dank aan die gene..

    Vriendelijke groet,Lambert.
    beantwoord
  • Hoi Lambert, Even voor mijn eigen duidelijkheid kan ik dat pak kaolien(china clay) daarvoor gebruiken.
    gr guus
    beantwoord
  • Hoi Guus
    Ja natuurlijk kun je die kaolien (China clay...) gebruiken.
    Je moet het alleen mengen met kwarts of voor hogere temp Alumina. Zonder kwarts Krimpt kaolien teveel (en ook alumina...) en gaat bladderen. Vergelijk het met het verschil in krimp (scheuren ) tussen draai en chammotte klei. Kwarts geeft de laag op je oven platen meer stabiliteit en dan blijven je werkstukken en platen 'netter' en zonder alerlei 'ovenverdriet'... Je anti aanbak laag gaat ook langer mee...Kaolien is het bindmiddel en dat krimpt in zijn eentje te veel en dus gaat het bladderen zoals ik net al zei.
    Kwarts houdt dit tegen (vergelijk het met zand in metsel specie) Alleen cement (want dat is bindmiddel alleen...) zou scheuren. Want er ontbreekt dus wapening.
    Dus voegt men kalk om chemische reden en zand vanwege 'sterkte' en tegen krimp toe en in het geval van beton ipv zand grint dus... Om dat beton meer wapening nodig heeft dan metsel specie... En om sterkte dus nog meer te vergroten. Kwarts is een hele fijne vorm van zand, net zoals zand een fijne vorm van grint is Het zijn alle drie vormen van SIO2 (kiezelzuur of kwarts dus..) En zijn zeer hard en drukvast Dus in dat dunne laagje op je ovenplaten moet je vandaar wat wapening zoals kwarts gebruiken.
    Succes ik hoor er wel van,Lambert.
    beantwoord
  • Guus, kwarts is af te raden. Gebruik hiervoor beter mulliet ( molochite ) met wat kaolien en CMC om het aanbrengen te vergemakkelijken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien. Allereerst wil ik even zeggen hoe blij ik met jouw deskundige en snelle reactie ben. De oven (op jouw advies Rhode) heeft de droogstook goed volstaan. Nog even een vraag wat de verhouding moet zijn van mulliet(molochite) en kaolien. Mijn bedoeling is toch om ook boven de 1100c te stoken.
    Gr Guus
    beantwoord
  • Guus, Zo'n 20% kaolien zal reeds volstaan ( met CMC ) om het mulliet te binden tot een smeerbare smurrie. Niet te dik aanmaken en kruisgewijs in verschillende lagen aanbrengen. http://webmineral.com/data/Mullite.shtml
    Mulliet bevat zoals je zal merken zeer veel aluminiumoxide en niet zo schadelijk voor de gezondheid zoals het zuiver oxide, gezien dit reeds gebonden is met kwarts. Als er al glazuur zou op druipen gaat dit het glazuur zo taai maken dat het niet gaat doorsmelten en een parel vormen op deze beschermlaag. Zowat hetzelfde effect als glazuur dat in eilandjes gaat samentrekken door een te hoog aluminiumgehalte. Succes.
    beantwoord
  • Het resultaat van de batwach op de ovenplaten van de 20% kaolien en de CMC en het mulliet is prima gelukt.Ik krijg vertrouwen in het stoken van de oven .
    Bedankt voor de hulp.
    Gr. Guus
    beantwoord
  • Guus, regelmatig een nieuw laagje opbrengen, zeker als er wat verkleuring te zien is. Goed spul niet ?
    beantwoord
  • Hoi Lambert,Om een goed resultaat te krijgen is het proces het belangrijkste.Jouw uitleg is een deel van het poroces. Bedankt Gr Guus
    beantwoord
  • Het was graag gedaan Guus. Bedankt voor je bericht. Succes met je zoektocht.
    Want het is een mooi oud vak Keramiek en er is ondanks dat nog steeds veel te ontdekken. Succes !!
    Vriendelijke groet,Lambert.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.