ALGEMEEN > Klei - algemeen > bijenkorf keramiek

Ik ben een bijenkorf aan het maken en vraag me af of er misschien iemand dit al eens heeft uitgeprobeerd? En wat daarvoor de criteria zijn om de bijen ook echt in te kunnen huisvesten.
Heb al een imker geraadpleegd en veel tips gekregen maar van keramiek wist hij niets met betrekking tot de bijen.
Ik wil hem op lage temperatuur bakken i.v.m. de condens.Ik heb al een prototype gemaakt maar krijg de foto er niet bij.
Met groeten,
Inez

20 antwoorden

  • Voor het toevoegen van een foto 'foto toevoegen' aanklikken. Dan een foto uit je bestand kiezen omdan op 'openen' te klikken. Als het goed is komt de foto er dan aan te hangen.
    Met groet van michel
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ja dat zou je denken maar ik krijg alleen de link naar de foto. Misschien een te groot bestand?
    beantwoord
  • Ik heb jarenlang bijen gehouden in kasten en in korven en ik zou je sterk afraden om bijen in een keramieken 'korf' te houden. De binnentemperatuur is heel belangrijk voor o.a. het broed en deze zal in keramiek dat in de zon staat veel te hoog worden. Ook natregenen is uit den boze. Daarnaast: in een echte korf moet je spijlen gebruiken om de raten op hun plaats te houden (bij het omkeren, om erin te kijken, zakken deze anders tegen elkaar aan en pletten de bijen). Deze spijlen steek je van buiten door de korf, dus hoe wil je in de harde wanden met spijlen werken?
    beantwoord
  • Hallo, Bert. Ik maak hangende ramen zoals in een houten korf. Ik weet dat ze niet boven 35gr kunnen dus ze gaan natuurlijk onder een afdak in de schaduw.Ik wilde het proberen omdat ze bij ons iedere zomer in de schoorsteen met een tegel erop zitten, dus zo kieskeurig lijken ze niet.
    Op 2/3 hang ik de onderste ramen en boven de kleinere.
    Op 2/3 gaat hij open, een soort deksel en het bovenste gedeelte kan er ook af.
    Ik heb randen gemaakt waar de ramen in vallen.
    Heb dit samen met een imker getekend maar ook hij weet niet of het gaat lukken.
    En willen ze niet, blijven ze maar in de schoorsteen.
    Maar heb jij een idee over het baktemperatuur i.v.m. de condens?
    Alvast hartelijk dank,
    Inez


    beantwoord
  • Hoi Inez,
    Zolang je klei poreus blijft zul je geen condens krijgen, verwacht ik. Dus niet tot sinterpunt stoken. Heb je er erg in dat de ramen haaks op de ingang moeten hangen i.v.m. ventilatie? Als ze dwars op de ingang hangen worden de achterste ramen niet geventileerd. De onderlinge afstand van de ramen is nogal belangrijk. Houd je daar rekening mee i.v.m. krimp bij stoken? Bij te weinig ruimte kunnen ze niet over de raat lopen, te veel ruimte gaan ze dichtbouwen. Waar blijft je foto? Ben ik wel benieuwd naar.
    beantwoord
  • Ja, die onderlinge afstand, daar had ik nog niet aangedacht wat de krimp betreft.
    Dat zijn waardevolle tips, bedankt Bert.
    En die foto lukt niet, er komt alleen de link naar de foto bij te staan.W.s. te groot.
    Ik stuur hem je wel even door. Deze korf is dus maar een probeersel.
    beantwoord
  • Inez, waarschijnlijk is de foto te groot. Mocht je de foto niet kunnen verkleinen, stuur de foto dan naar info@klei met vermelding van foto bijenkorf.
    Dan zal ik de foto voor je plaatsen. Yoka
    beantwoord
  • Ja, dat dacht ik ook al maar heb hem net naar Bert gestuurd en misschien kan hij dat, zo niet jouw aanbod.
    Hartelijk dank,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, misschien ook een fotootje van de binnenkant? Want ik heb geen idee hoe je dat had gedacht. Het vlieggat is erg groot, dus ze zullen proberen dat dicht te bouwen, denk ik. Maar als ik het goed zie heb je hem geglazuurd? Dan ventileert hij toch helemaal niet meer? Ik probeer nu de verkleinde foto's bij te plakken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Erg jammer als hij niet bruikbaar zou zijn, want wat ziet dat er fantastisch uit!
    beantwoord
  • We dwalen wel wat af, maar aanvullend: als het vlieggat veel hoger is dan een bij, kunnen ze het niet verdedigen tegen o.a. wespen en worden de raten leeggegeten en vernield.
    beantwoord
  • De wand is heel dik door de papierklei er omheen en zou het niet zo zijn dat de wand dik genoeg is om geglazuurd toch vochtregulerend te kunnen werken? Er zit geen "binnenkant" in omdat dit een uitprobeersel was en als kadootje bedoeld voor een imker.
    Als je het goed vindt wil ik je graag via je info verder mailen want ik zie dat ik nog een hoop van je kan leren wat betreft die waardevolle bijtjes en dat is niet interessant op deze site.
    Iedereen bedankt alvast en ik blijf hopen op nog meer waardevolle tips.

    beantwoord
  • Oh, en Bert nog bedankt voor het plaatsen van de fotootjes!
    beantwoord
  • Hallo Inez,
    Sinds eeuwen zijn bijenkorven van gras of hout.
    Afgezien van het decoratieve doel lijkt het me toch verstandig niet achteloos aan deze ervaring voorbij te gaan.
    Bij vorst zal condens, wat volgens mij niet helemaal te vermijden is, gaan bevriezen.
    Daarmee is de porositeit dan ook meteen verleden tijd.
    Als bijen zich in een stenen holte vestigen is dat bij mijn weten altijd een vrij hangend nest.
    Misschien is het idee op zich wel mooi, maar toch niet zo heel praktisch?
    beantwoord
  • Ik heb net een site gevonden met schitterende ceramische bijenkorven met heuse bijen er omheen hangend!
    http://www.nebrens.fr/galerie_ruche/ruche.html
    Heb contact opgenomen met deze ceramist.
    Als ik verder ben gekomen laat ik het jullie weten.
    Frans, ook bedankt. Ga het allemaal navragen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Frans, tegenwoordig gebruiken de imkers meer houten korven dan stro korven. De oudste versies in stro hadden zelfs nog een lemen mantel. Ik denk dat papierklei een goed materiaal is om een korf te maken. Licht en luchtig. En zoals Inez laat zien: ze bestaan in keramiek en hoeft zelfs niet op hoge temperatuur te worden gestookt.
    beantwoord
  • Hallo Inez,
    Ik ben heel erg benieuwd! Wij hebben zelf een moestuin en willen bijen gaan houden op het complex vanwege de bestuiving, als zou het niet werken de korven zien er echt prachtig uit!
    Ikzelf maak vlinderpotten va keramiek en bijenhotels van hout, en was bezig deze ook van keramiek te gaan maken, maar wauw die korven zijn echt super!
    Wil je me op de hoogte houden als je wat van die keramisten hoort? Hier mijn email adres: info@jilldevries.com
    Alvast bedankt.
    Groetjes,
    Jill
    beantwoord
  • Mijn papa was imker en ik voelde me erg betrokken in de tijd dat hij nog leefde. We hadden houten kasten. De korven werden gebruikt om een zwerm te scheppen en daarin tot rust te komen om daarna over geplaatsen te worden in een nieuwe houten kast. Zodoende creeerde men een nieuw volk. Mij is geleerd bijen te houden in houten kasten. Een koningin die gaat zwermen kan in de zomer ook in een schoorsteen gaan zitten maar zal van daaruit toch opnieuw gaan zwermen. Daarom is scheppen door een imker een must. De bij is een beschermd diersoort dus zou ik twee keer nadenken voodat ik zijn huis van keramiek zou maken.
    beantwoord
  • Ik heb inmiddels met de keramiste gesproken die de bijenkorven heeft gemaakt. Maar..... als het te warm wordt vertrekken de bijen en ze heeft nog nooit honing gezien. Ik denk dat de meeste meningen hierover op de site dus gewoon kloppen en zal ik wel de korf afmaken maar het gat onzichtbaar dichten zodat ze ook geen poging kunnen ondernemen want de diertjes hebben het al zwaar genoeg.
    Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.
    Jammer, maar mijn conclusie is dat de kasten dus gewoon van hout of stro moeten zijn willen de beestjes het fijn hebben.
    groetjes,
    Inez
    beantwoord
  • Dan wordt het toch gewoon een sierobject, ik vind ze prachtig :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.