ALGEMEEN > Glazuur - problemen > is dit bord nog te redden?

Beste mensen,

Laatst heb ik dit biscuit gebakken bord beschilderd maar ik had per ongeluk geen sinterengobe als ondergrond gebruikt, maar gewoon kleislib (terrakleurig) en dat ging (natuurlijk) niet goed. Na een dag drogen begon het slib los te laten. Ik probeerde het zaakje nog te redden door er glazuur op aan te brengen en hoopte dat het alsnog zou hechten aan de ondergrond, tijdens het bakken. Maar neen! Het glazuur is los aan het laten na het bakken. Ok, het is allemaal een beetje onhandig dat geef ik toe, maar heel misschien hebben jullie nog een idee hoe ik dit bord kan redden? Alvast bedankt. Groet van Kristine
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Kristine, dit bord is niet meer te redden, hoe erg dit ook is.
    beantwoord
  • ok, ik was er al bang voor. Bedankt voor je antwoord.
    beantwoord
  • Prachtig effect, Christine !
    Als je dit eens met opzet probeert lukt het vast niet !
    Liset
    beantwoord
  • Kristine,
    Mijn eerste gedachte was ook, hoe mooi die handen een geschiedenis weergeven, zo heeft ieder z`n eigen interpretatie.
    Soms bereik je via een` fout`, ongewild een heel ander beeld dan je aanvankelijk bedoelde!
    Zo wie zo een prachtige afbeelding van de handen.
    Hoe heb je die afbeelding verkregen op het bord?
    Kun je daarvan iets meedelen?
    h.groet, truus w.
    beantwoord
  • Beste Liset, dankjewel! Maar echt, de glazuur brokkelde ervan af, heb 'm nu kunnen behouden door er een dikke laag jachtlak over te smeren. Het is niet mooi maar nu kan ik 'n tenminste behouden.

    Truus, bedankt voor je waardering, Ik wil inderdaad proberen dit effect te krijgen zonder dat het eraf brokkelt en ja, als er wat fout gaat krijg je vaak ook iets anders moois cadeau. Ja, mijn geheim is carbonpapier, daarmee trok ik een afbeelding over op een biscuit gebakken bord. Vervolgens werkte ik het uit met onderglazuur. Normaal kras ik in de nog zachte klei (sgrafitto en rauwglazuren) Dit was de eerste keer dat ik het zo deed. Ik zoek eigenlijk naar een manier om een klaslaag te leggen op een bisquit ondergrond. Ik dacht aan (sinter)-engobe met iets wat het dikker maakt, gips of zo? Misschien hebben jullie een idee?
    Bedankt en groet

    Kristine
    beantwoord
  • Beste Kristine. Misschien een tip. Ik kocht ooit van het merk Duncan een plastic tubetje met een heel dun tuitje. Het heet French Dimentions en het is er in wit of zwart. Erin zit een soort overglaze waar je dunne, wat verhoogde lijntjes mee kan trekken. Achterop staat een uitvoerige gebruiksaanwijzing, maar ik heb het nooit gebruikt. Vraag er maar eens naar in je keramiek winkel.
    Succes, Tjalda
    beantwoord
  • Ja, ik ken die tubes Tjalda,bedankt voor je reactie. ik het er zelf ook laatst een paar gekocht. Bedoel je deze te gebruiken bij mijn bord, als reparatiemiddel, of hoe bedoelde je?
    beantwoord
  • Nee, het was een tip voor als je een nieuw bord maakt om zo de contouren vast te leggen
    Het was een reactie op je mailtje van 7 december. Je vroeg om een manier om een kraslaag te leggen op een biscuit bord. Je dacht aan sinterengobe met iets wat het dikker maakt.
    Dus wrsl denken we allebei aan iets anders.
    beantwoord
  • ok, ja, ik snap het nu, dankje Tjalka, het blijkt nu een goed advies voor mijn andere werkstuk!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.