ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > mooie glazuur kristallen

Ik had drie kommetjes gestookt op 1220 graden. Gebruikte kant en klare poederglazuur van Cock uit Bergschenhoek, groen kristal geheten, aangemaakt met pehatine, . Er zaten helaas erg veel grote speldeprikken in. Heb toen op het forum gelezen dat ik veel te snel gestookt had ,beter ook nog kon pendelen en opnieuw kon glazuren en dan eventueel Calciumboraat kon toevoegen aan het glazuur. Dat allemaal gedaan. Tot mijn verrassing opeens erg mooie kristallen. Maar Calciumboraat werkt ook smeltpunt verlagend!(en ik had er nogal veel in gedaan!) Dus kommetjes zaten vast aan de triangels en de ovenplaat. Nieuwe kommetjes gemaakt en procedure herhaald, nu met minder CaB. En... weer die mooie kristallen. Dus inderdaad, van je fouten kun je leren. Op de foto is te zien dat het proefstrookje dat ik eerder maakte, mooi van kleur maar nogal saai was. Ik ga ander steengoed glazuur van Cock ook zo uit proberen.
Dit is dus geen vraag, maar commentaar is welkom. Tjalda Wesseling
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Tjalda, om afdruipen te voorkomen kan je na de max. temperatuur ( 1220°C ) de temperatuur 100°C laten zakken en daar pendelen. Zeer gunstig voor kristalvorming.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien. En zal ik die Calciumboraat maar helemaal weglaten? Die had wrsl toch geen invloed op de kristalvorming. Om speldeprikken te voorkomen zal ik langzamer opstoken en pendelen op 1120.
    beantwoord
  • Dat is standaard procedure Tjalda.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.