ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > nieuwe ovenplaat beschermen

Mijn ovenplaat is nogal beschadigd doordat glazuren toch zijn gaan druipen. Heb mezelf maar eens getrakteerd op een nieuwe. Kocht ook kant en klare ovenplaat beschermer. Maar die is best duur, want je moet wel 3 of meer lagen aanbrengen. Heeft iemand een echt goed recept om het zelf te maken.
En moet je de plaat eigenlijk eerst stoken zonder beschermer? Het spul dat ik kocht pakte niet goed. Graag advies. Keek eerst in de forums maar deze vraag zat er niet bij. b.v.d. Tjalda

7 antwoorden

  • 1 deel Zirkonium + 1 deel Kaolien. De nieuwe platen moet niet worden ' voorgebakken. Dit mengsel kan je aanmaken met een verdunning van watergedragen houtlijm.
    beantwoord
  • Is het niet voldoende om half om half kwarts en kaolin met water tot een papje te mengen?
    beantwoord
  • Over het beschermen van ovenplaten is al veel geschreven in het forum. Kijk eens onder trefwoord: ovenplaat beschermen
    beantwoord
  • Jook, voor lage temperaturen is dit voldoende, maar voor hogere temperaturen is Zirkonium of Mullite veiliger.
    Bij gebruik van ' loopglazuren ' of kristalglazuren kan men ook keramisch vilt gebruiken. Te koop op rol.
    beantwoord
  • Beste Tjalda, ben nog niet zo ervaren, maar heb laatst ovenplaatbeschermer gekocht en gebruikt en dat heet: KOB NP211 van Keramaikos. Heb daarna ook een stook gedaan op hoge temperatuur met de platen. Het was makkelijke aan te brengen en blijft heel goed zitten. Voor het geval je toch overweegt een kant en klare te kopen. Wel handig ook om de steuntjes ook goed te bewerken met de beschermer. Ik zet wel eens werk op de steuntjes en ja.. daar was het dus aan het glazuur vastgeplakt. Tot zover mijn bescheiden bijdrage !
    beantwoord
  • Hoe werkt dat met keramisch vilt?
    beantwoord
  • Aline, je gebruikt dit als een biervildje. Een soort vloeipapier zeg maar. Werkt ook zo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.