ALGEMEEN > Tips > Geglazuurde schaal rechtop tegen de ovenwand

Een geglazuurde schaal kunt u rechtop tegen de wand van een rakuoven plaatsen, als u een metalen triangel in de deken drukt, zodat de schaal hier tegen kan leunen.

3 antwoorden

  • Ik heb een keer een schaal schuin tegen de ovenwand gezet met een prop/ovensteun ertussen. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat de schaal schuin genoeg 'leunt' om genoeg druk op de prop uit te oefenen. Als hij niet genoeg druk levert, dan valt de prop er gewoon tussenuit.

    Dit werkt goed als je geen deken hebt waar je je triangel in kunt steken en tevens genoeg afstand van de ovenwand moet houden ivm de spiralen
    beantwoord
  • Sorry, bovenstaand bericht had betrekking op een biscuitstook, maar wie weet werkt het ook met een geglazuurde schaal.
    beantwoord
  • Het klopt dat een geglazuurde schaal ook tegen de wand van de oven geplaatst kan worden. Ik doe dat al jaren om ruimte in de oven te sparen. Op die manier kunnen er meer werkstukken in 1 keer worden gebakken...
    In plaats van een triangel kun je zelf ook een wandsteun maken van klei, met vooruitstekende draden (kanthaldraad) en dit voorwerpje op te hangen aan één van de knopen aan de binnenkant van de oven. Ophanging ook weer met kanthaldraad.
    Laat hier je bord of schaal tegen aan rusten.
    Voordeel hiervan is dat je triangel niet iedere keer naar beneden valt, als je het werkstuk uit de oven haalt.
    Ik plaats echter nooit een schaal tegenover de gasbrander, daar waar het vuur de oven binnen komt....
    Mijn indruk is dat plaatsing tegenover de brander, vaak samen gaat met breuk....

    Een ander voordeel van rechtop plaatsen tegen de ovenwand is: het werkstuk is heel gemakkelijk uit de raku-oven te halen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.