ALGEMEEN > Glazuur - problemen > kleurverandering bij opnieuw stoken

Een maand geleden plaatste ik een bericht over een mooi kristalglazuur op een aantal kommetjes.Ik stookte die op 1240 Omdat de glazuur uitgelopen was heb ik de onderkanten met mijn dremel schoongemaakt. De kale onderkanten heb ik met groene engobe bewerkt. Toen heb ik de kommetjes gestookt op 950 graden. Tot mijn grote verbazing was de mooie groene kleur overgegaan in donkerbruin en de kristalletjes waren ook veranderd. IK meende dat nogmaals stoken kon, maar niet dus. Ik begrijp de kleurverandering niet, dus graag een verklaring. Ik voeg 2 foto's toe.Een met de mooie groene kleur en een na de lage stook.
Tjalda
Bijlagen:

2 antwoorden

  • Kristallen ontstaan in een glazuur vooral tijdens de (langzame)afkoeling. Bij het herstoken van het glazuur op een temperatuur lager dan de oorspronkelijke stook zul je opnieuw de vorming van kristallen bewerkstelligen. Het oorspronkelijk kristalglazuur zal dan meestal weer veranderen.
    Overigens zal je bij een nieuwe stook van 1240 graden, met het zelfde glazuur en een zelfde afkoeling als je de eerste keer, wellicht wel een kristalstructuur ontstaan maat het zal er ook weer anders uitzien. Wat dat betreft zijn kristalglazuren de meest 'onbetrouwbare' glazuren. De samenstelling ervan is volledig uit balans, waardoor het ontstaan van kristallen wordt veroorzaakt.
    Het beste advies is het glazuur gebruiken, niet te snel afkoelen en per keer accepteren hoe het glazuur er uit is gekomen.
    beantwoord
  • Bedankt Michel. Ik ga de kommetjes nogmaals maken.En zal dan de onderkant direkt met groene engobe behandelen. En ga ook andere kristalglazuren van Cock uitproberen.Ik vind het nog steeds leuk om te experimenteren. Leer elke keer wat bij.
    Tjalda.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.