ALGEMEEN > Klei - algemeen > glazuur met siliciumcarbride

wil glazuur maken met siliciumcarbride en een andere oxiden voor(zelf gemaakte) dakpannen te glazuren , heeft er iemand een idee, of kan er iemand mij helpen?

5 antwoorden

  • Wat is voor jou het voordeel boven gebruikelijke glazuursamenstellingen om siliciumcarbride met oxides te mengen voor jouw dakpannen? Na even Google geraadpleegd te hebben las ik dat siliciumcarbride slecht voor de gezondheid is, m.n. omdat het kankerverwekkend zou zijn.
    beantwoord
  • siliciumcarbide wordt toegepast voor een reducerende werking in een oxiderende ovenatmosfeer.
    Voor de rest heb ik nog geen toepassingen kunnen vinden.

    oud.klei.nl/forum/o/5302/siliciumcarbide?nm=t

    hier is nog wat meer te vinden over de betreffende grondstof

    Frans
    beantwoord
  • Omdat ik dit een heel interessant onderwerp vind, ben ik toch weer gaan zoeken. Toen kwam ik een antwoord op een vraag hierover van Frans tegen van 8-1-2005: "Als je de FFFvariant van Silicium carbide neemt (dit is zeer fijn gemalen) dan is dat best met een spuit te verwerken. Tesamen met 1% tinoxyde en 0,5% koperoxyde is het mogelijk om rode glazuren te maken vanwege de reducerende eigenschappen van SIC.
    beantwoord
  • Bedankt Frans voor de tip van vorige forum. Jook ik probeerde ook een staal te maken met tin en koperoxide, die liggen nu allemaal in de oven, spannend hè...!..
    Ik wilde die silicium gebruiken om de dakpannen er wat verweerder te laten uitzien, als ze te glad zouden zijn zou ik ook gewone dakpannen kunnen kopen.
    PS. Heb ook getest te glazuren op biscuit gebakken klei, en op rauwe klei....
    Als het resultaat bevredigend is laat ik het jullie weten .
    beantwoord
  • Stuur u de beloofde foto van de glazuurproefjes van de dakpannen
    Ik ben tevreden van het resultaat,mijn vraag is wel of die twee linkse pannen geschikt zijn voor buiten?
    De glazuur die in relief is is volgens mij niet sterk genoeg om alle weren te trotseren??
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.