ALGEMEEN > Gips > Gipsmal niet helemaal goed gelukt

Beste Mensen,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb gisteren geprobeerd een gipsen mal te maken van een bestaande geglazuurde schaal.
De gips heb ik aangemaakt door water in een emmer te gieten en daar net zoveel gips bij te schudden totdat de gips net boven blijft staan. Daarna goed geroerd en op mijn schaal gegoten (waar een rand omheem was gemaakt). Na een uur of 5 was de gipt hard en koud genoeg en heb ik de rand er omheen weggehaald. De gips mal was niet mooi, op de rand van de schaal zit een relief structuur die niet deels helemaal goed zichtbaar is in de gipsmal. Zie foto. Ik vraag mij nu dus af wat er fout is gegaan?
Allereerst besef ik dat ik gips van een andere fabrikant heb gebuikt, (wel voor mallen te maken), zou hierdoor de verhouding gips/water anders kunnen zijn?
Dit was ook de eerste keer dat het voorwerp waarvan ik een mal wou maken, niet van klei is. Om er nu voor te zorgen dat de gips niet aan de schaal zou plakken heb ik deze ingesmeerd met afwasmiddel. Op de rand van de schaal, daar waar ook de structuur is, zit wat gipspoeder, zou dit kunnen komen omdat het afwasmiddel er voor zorgt dat de gips daar niet helemaal kan uitharden?
Zijn er betere producten te verzinnen om een bestaand voorwerp mee in te smeren, zoals bv kleislib? Of moet ik er helemaal niets opsmeren omdat de gips zich toch niet aan de schaal zal hechten?
Ik ga vanmiddag nog eens een poging wagen met een andere klei/water verhouden, maar het zou fijn zijn als ik eerst wat aan- of opmerkingen zou kunnen krijgen. Alvast bedankt.
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Hallo Nelly,
    De wijze van aanmaken is prima. Is er een andere verhouding gips-water nodig dan ontstaan er later of vroeger eilandjes. Het gebruik van afwasmiddel is af te raden omdat dit gaat schuimen in aanraking met water. Probeer het met vloeibare groene zeep (die niet schuimt); dat maakt een wereld van verschil bij het afgieten met gips.
    Daarnaast vraag ik mij af of deze gips nog wel goed is. Dit kun je testen door te proberen of de gips wel redelijk hard. Is wat lastig omdat je geen vergelijk hebt. Vooral gips die lang staat kan verouderen.
    Succes ermee.
    Michel Kuipers
    beantwoord
  • Dank je wel Michel. De gips heb ik vrij recent gekocht, dus denk niet dat het hier aan ligt. Wat ik wel niet gedaan heb is na het aanmaken van de gips een tijdje gewacht tot de gips al iets dikker is, en hem dan pas in de vorm gieten. Terwijl ik dat wel zo geleerd heb, ik weet alleen niet meer waar dit goed voor is.
    Ik begrijp uit je antwoord dat als ik andere materialen dan klei als vorm gebruik, zoals andere keramiek of glas, ik deze toch aan het insmeren kom om vastplakken van de gips te voorkomen. Ik zal san ook eens op zoek gaan naar vloeibare groene zeep.
    beantwoord
  • Nelly, alle zeepproducten zijn af te raden om reden dat ze gips aantasten. Probeer eens met vloeibaar was of een siliconenspray ( te koop bij leveranciers polyester producten ). Was aanbrengen met kwast en goed uitsmeren.
    beantwoord
  • Ik heb ook wel Mallenvet van Ve-Ka,
    GG-4959.250 gebruikt. Wordt verkocht in potten van 250 gram.
    beantwoord
  • Kan het niet gewoon met zonnebloemolie?
    beantwoord
  • Het kan niet met enkel zonnebloemolie als je de mal wil gaan gebruiken voor gietklei. Dan kan het gips minder goed het vocht uit de gietklei absorberen. Het mallenvet dat wordt verkocht bij diverse leveranciers is gemaakt van een combinatie van olie met zeep. Sinds jaar en dag wordt er in de industrie met een scheidingsmiddel gewerkt op basis van zeep. Ik maak mallenvet zelf aan en heb daar al dertig jaar goede ervaringen mee. Dat is op basis van sla-olie en sunlight zeep(blokken groene zeep).
    Maar siliconenspray kan ook, hoor, Lucien.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de informatiem dit ga ik zeker meenemen.
    Ik heb gisteren een nieuwe mal gemaakt. Hiervoor heb ik toevallig een nieuwe zak gips moeten aanbreken, ook heb ik de aangemaakte gips korte tijd laten staan voordat ik hem in de vorm goot en heb ik de schaal eerst ingesmeerd met vloeibare zeep. Het resultaat: een perfecte mal!
    Of het nu aan de vloeibare zeep heeft gelegen of een combinatie van gips, wachttijd en zeep weet ik niet maar ben er in ieder geval blij mee. Op naar de volgende mal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.