ALGEMEEN > Tips > Mooi rond gaatje (1)

Een mooi rond en glad gaatje in een kraal of hanger maakt u door een plastic limonaderietje in de klei te drukken.

16 antwoorden

  • Leuke tip. Heb het onmiddelijk kunnen uitproberen en het was echt een succes. Met wat blaaskracht kan je het rietje steeds opnieuw gebruiken.
    beantwoord
  • Als je weleens penselen koopt met een beschermkokertje rond de haren van het penseel, kun je dat beschermhoesje er ook voor gebruiken. De rietjes heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen.
    beantwoord
  • Als je je rietje onderdompeld in water kan je er zo de klei uitblazen na het maken van het gaatje.
    beantwoord
  • Mocht men een groter gaatje willen hebben die ook mooi rond moet worden dan kun je ook een appelboor daarvoor gebruiken.
    beantwoord
  • Hoi allemaal

    Heeft iemand een goeie tip hoe ik geglazuurde kralen kan afbakken,ze zijn helemaal geglazuurd(behalve de binnenkant van het gaatje).

    Dank je wel!

    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Hallo Tiff.

    Een kralenstandaard is zeer geschikt voor dit doeleind.
    Ze zijn kant en klaar te koop maar men kan ook besluiten om deze zelf te maken.

    Veel succes!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dank je Marrie,
    ik heb kralenstandaard ingetypt op google en zag hoe t werkt
    maar als ik deze zelf wil maken hoe doe ik dat,waar zijn die staafjes van gemaakt?

    Gr Tiff
    beantwoord
  • Hallo Tiff.

    Zelf maken van een kralenstandaard betekent dat je de steundertjes maakt van klei en deze steengoed bakt.
    De staafjes/spiraaltjes waaraan de kralen komen te hangen zijn van kanthaldraad.
    Wel even rekening houden met de aanschaf van het kanthaldraad want dit is in verschillende diktes verkrijgbaar. Neem het draad niet té dun want dan gaat bij té veel gewicht het draad doorbuigen en schuiven de kralen naar elkaar toe en plakt de glazuur aan elkaar. Zelf hang ik het draad ook niet helemaal vol met kralen.

    Dan is het kanthaldraad volgens mij ook nog verkrijgbaar voor verschillende temperaturen. Zelf stook ik de kralen op aardwerktemperatuur maar als je hoger wil stoken is het denk ik belangrijk, óók daar rekening mee te houden.

    Omdat ik vond, dat het kanthaldraad best wel vrij prijzig is en na een aantal keren te zijn gebruikt kwalitatief toch snel achteruit gaat heb ik besloten om een kant en klaar standaardje te kopen. Deze heb ik dus wel in mijn bezit maar ik heb er nog niet mee gewerkt. In ieder geval lijken de spiraaltjes een stuk minder buigzaam dan het kanthaldraad wat ik heb gekocht.
    Ervaringen over het kant en klare kralenstandaardje kan ik dan helaas (nog) niet aan je doorgeven...
    Groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Hoi Marrie
    Bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik dan beter af ben om een kant en klare te kopen aangezien we van plan zijn heel veel kralen te maken....!

    Mocht je zelf nog iets nieuws hebben over je kralenstandaardje dan hoor ik het graag.Handige tips zijn altijd welkom.

    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • hallo,
    ik heb ook zo een duur heel klein stoeltje, maar gebruik nu staafjes uit inox welke gebruikt wordt als toevoegmateriaal bij het lassen. Je kan deze kopen in een speciaalzaak voor lassen, ik koop ze bij Welda.
    Je kan zelf een veel groter stoeltje maken of de staafjes laten rusten op de ovenplaatsteunen. Ze verdragen zelfs temperaturen tot 1240°C maar gaan dan wel sneller slijten.
    Willy
    http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
    beantwoord
  • Hoi Willy

    Ik ben bang dat losse staafjes van mn ovenplaatsteunen afrollen...

    Gr T
    beantwoord
  • Hallo Tiff, Willy.

    Ik zal even de prijs noemen van de kralenstandaard.
    Mijn kralenstandaard kostte € 14,90 inclusief 6 draden van 2 mm.
    Extra draden bijbestellen kostte me voor 20 stuks €12,80.
    Zo kan een ieder zelf bepalen, of men dit te duur vindt, of niet.....

    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie

    Heb je extra draden besteld ivm snelle slijtage?

    Op zich vind ik het niet extreem prijzig,maar ik vraag me af hoevaak ik het kan gebruiken.

    Gr T
    beantwoord
  • Tiff: het doel van de extra staafjes die ik er bij gekocht heb is om meerdere staafjes in de kralenstandaard te plaatsen.
    Aangezien mijn kralen niet zó groot zijn, neem ik aan dat, dat wat gewicht betreft, gemakkelijk kan...
    Mijn bedoeling is om het te gebruiken voor temperaturen tussen 1000 en 1050 graden.
    Dus de extra staafjes heb ik niet gekocht in verband met snelle slijtage.
    De hoeveelheid extra staafjes kopen, ging per 20-tal.
    Voldoende om de standaard vol te hangen.
    Bovendien kunnen de staafjes ook apart worden gebruikt zoals Willy benoemd.

    Groetjes: Marrie.

    beantwoord
  • Hoi Marrie

    Bedankt voor je uitleg

    ik wil de kralen ook glazuren, dat doe ik op bijna 1100 graden,dat kan toch ook met de staafjes?

    Leuke site heb je trouwens

    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Tiff, naar mijn mening is de kralenstandaard juist bedoeld voor het glazuur-traject.
    Tot welke temperatuur jou aan te schaffen standaardje/staafjes kunnen is afhankelijk van het materiaal. Die van mij kan tot max 1250 graden.

    Dankjewel voor het complimentje op mijn site.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.