ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur springt

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat een goed gedecoreerd schaal goed in de oven gaat. Als ik de oven opendoe liggen een paar stukjes glazuur van de rand in de oven. De natte glazuur heeft wel goed gepakt, Hoe ontstaat het en hoe kan ik het oplossen
gevraagd

12 antwoorden

  • Afspringen van de randen komt vaak door dat de randen te scherp zijn en bij het koelen zal zo'n scherpe rand sneller afkoelen dan de rest van de schaal door de ontstane spanning zal het glazuur afspringen.

    frans
    beantwoord
  • Meestal is de oorzaak hiervan dat er een onvoldoende bufferzone is tussen klei en glazuur. Het glazuur moet de tijd krijgen om uit te smelten tot de scherf en er zo een versmelting kan ontstaan tussen glazuur en klei ( buffer ). Indien het glazuur enkel aan de oppervlakte is uitgesmolten ontstaan er een spanning tussen het verschil in krimp van glazuur en klei. Dit kan ook gebeuren als er tussen klei en glazuur ook nog een slib is aangebracht. Langzamer stoken of pendelen kan dit euvel verhelpen.
    beantwoord
  • Het afspringen van een glazuur is het tegenovergestelde van het craqueleren van een glazuur. Eigenlijk kom het afspringen relatief weinig voor. Om dit tegen te gaan kun je bij de draaiklei (zonder chamotte) fijne chamotte toevoegen, al geeft dat wel een ander karakter aan een gedraaide pot. Een andere mogelijkheid is een sterk krimpende fritte toevoegen aan het glazuur, zoals bijvoorbeeld fritte 3701 (14.51); dat werkt goed ingeval je een glanzend glazuur hebt gebruikt. Je geeft niet aan wat voor soort klei je hebt gebruikt of wat voor soort glazuur.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik gebruikte aardewerkgietklei van Veka en een kant en klaar gekocht bord. En als glazuur kwastglazuur van Botz. Bedankt voor je tips trouwens
    beantwoord
  • Sorry Michel, maar nu zit je er toch goed naast hoor.
    Hannah, volg mijn voorstel op en laat maar weten of het nu lukt zonder brokken.
    beantwoord
  • Matthes adviseert bij afspringen van glazuur:
    - sneller opstoken
    - sneller afkoelen
    - glazuursamenstelling wijzigen, minder kwarts, minder zink, meer aluminium, meer alkalioxiden (behalve lithium)
    - kleisamenstelling aanpassen, mee veldspaat, minder kwarts

    Aangezien het om een standaard klei en standaard glazuur gaat zou ik in eerste instantie proberen wat sneller op te stoken, en iets lagere eindtemperatuur aanhouden.
    beantwoord
  • Hannah, dit euvel noemt men ook ' Shivering ':

    digitalfire.com/.../...ooting_glaze_shivering.html

    Kwastglazuren zoals bv. van Botz hebben een groot smelttraject doordat ze een hoog aandeel Al²O³ bevatten en dit gebruiken op een klei met hoog SiO² maakt dat er een spanning ontstaat tussen klei en glazuur. Een gietklei gebruiken met een lager SiO² gehalte kan ook helpen, dit in combinatie met een langzamer stooktraject.
    beantwoord
  • Ach, ik zit er naast en blijf er gewoon naast zitten en toekijken. Ik heb nu eenmaal de ervaring dat een dergelijke (3701-fritte) toevoeging aan een glanzend glazuur van onbekende samenstelling dit euvel goed kan bestrijden.
    beantwoord
  • Michel je zit er niet naast. Wat jij zegt sluit aan bij wat matthes en digitfire zeggen.
    Met die fritte voeg je natrium toe.
    beantwoord
  • Hannah, in jouw geval zou ik van dit kant en klaar glazuur afblijven en eerder aan de gietklei sleutelen. Toevoeging van 5% kaolien zou reeds voldoende moeten zijn.
    beantwoord
  • Mannen, allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen. Ik ga als eerste over op een andere fabrikant van biscuit gebakken borden, en die ga ik decoreren met Kwast glazuur. het probleem is me nu duidelijk. Ik begin als eerste met langzamer opstoken. Ik hou jullie op de hoogte.
    beantwoord
  • Zeer goed idee Hannah.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.