ALGEMEEN > Tips > Vervoeren van geglazuurde werkstukken

Geglazuurde werkstukken kunt u tijdens het vervoer beschermen door het glazuur te bespuiten met een wax-spray (onderhoud parketvloer) of haarlak. Hierdoor wordt het glazuur hard alsof het is gesinterd en tijdens het transport of bij het aanpakken ontstaat geen schade. De wax-spray of haarlak brandt weg zonder het glazuur te beschadigen.

6 antwoorden

  • L.S.
    Bij mij in het dorp kan ik geen wax spray krijgen (of ik weet de juiste naam niet) De term "onderhoud parketvloer" zegt mij niet veel want er is kunststof en hout en beide hebben aparte onderhoudsmiddelen.
    Ik zou meer gebaat zijn met een merknaam zodat ik het kan bestellen. Een proef met meubelwas spray (Pledge)
    gaf een teleurstellend resultaat.
    Heeft iemand ervaring met behangplaksel in het glazuur?
    Ik gebruik dat bij majolica, ook dit brand volledig weg
    (1060 C)
    beantwoord
  • ipv waxspray kun je ook haarlak gebruiken
    beantwoord
  • Ik heb haarspray (Kruidvat)gebruikt en dit werkte prima.
    beantwoord
  • Mijn dank voor de tip met hairspray. Ik zal er zeker gebruik van maken. Zelf heb ik het idee om behangplaksel toe te voegen aan glazuur geprobeerd .
    Het lijkt wel te werken . Ik doe nog een serieuzer proef met gestandaardizeerde hoeveelheden. Het resultaat zal ik dam hier melden
    beantwoord
  • Zoals eerder genoemd een proef met behangplaksel:
    Maak een basis oplossing van behangplaksel van 10 gram/liter (Ik gebruik Perfax-metyl) Dit geeft een niet te dikke oplossing die lang bewaard kan worden.
    Voeg hiervan 15-20 ml per 100 ml glazuur toe en schud.
    Kies de hoeveelheid zo dat het niet teveel schuimt.
    Hiermee glazuur spuiten op biscuit geeft een vastzittend glazuur dat goed vervoerd kan worden. Het plaksel brandt volledig weg Ook is het hiermee mogelijk reeds gebakken glazuur opnieuw te bespuiten door dun te spuiten gevolgd door fĂ´hnen en dit 2-3x te herhalen.
    Na drogen zit het verse glazuur goed vast.
    beantwoord
  • Van Victorine Reisiger kreeg ik de volgende tip.
    In plaats van haarlak in een spuitbus kun je ook die met een pompje gebruiken. Minder milieu belastend.
    Maar wat je ook kunt doen een beetje reeds opgeloste tylose toevoegen aan water en dit in een spuit doen.
    Het werk hiermee bespuiten.
    Vermoedelijk de meest goedkope manier.
    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.