ALGEMEEN > Glazuur - problemen > hoe kan ik beter glazuren?

ik heb kopjes gemaakt van porseleinklei 88000 bischuit gebakken op 980 graden C. afgebakken met porselijnglazuur van Keramikos 1240-1300 gr C. gebakken op 1240 gr.
Nu zitten er putjes in de glazuur. Het lijkt of de glazuur samentrekt waardoor deze putjes ontstaan. Ik zie ook wat grotere kale plekken ontstaan. Hoe voorkom ik dit?

8 antwoorden

  • Door hoger te stoken.
    beantwoord
  • Reactie van Michel Kuipers: kun je er een foto van maken en deze doormailen?
    beantwoord
  • kan ik van iets wat geglazuurd is enig resultaat verwachten als ik dat stuk opnieuw in de oven zet op een hogere temp.?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Glazuur trekt samen. Oorzaak is niet genoeg SiO² t.o.v. Al²O³.
    Kale plekken opnieuw invullen en opnieuw stoken. In hoeveel tijd is 1240°C bereikt ? ( minimaal 8 uur )
    beantwoord
  • Nu ik de foto zie wordt mij het een en ander duidelijk. Ik zou dit geen putjes meer noemen; het is het optrekken van het glazuur. Een eenvoudige oplossing is veel dunner glazuren; een transparant glazuur behoeft veel dunner te worden aangebracht dan een dekkend glazuur.
    Iets hoger stoken is een aanvullende actie. Maar bedenk dat hoger stoken van het glazuur het minder gemakkelijk maakt de stook te combineren met andere glazuren. Streef in principe naar vaste stook schema's voor de laatste 150 graden en vaste eindtemperaturen.
    beantwoord
  • De plekken waar het glazuur is weggetrokken kun je bijwerken met hetzelfde glazuur en wat extra lijm en het geheel opnieuw stoken.
    beantwoord
  • Optrekken van een glazuur kan veroorzaakt worden door een hoog gehalte aan ZnO of Al2O3. Verhoging van het gehalte B2O3 kan optrekken tegengaan.
    Vaak wordt optrekken echter niet veroorzaakt door de samenstelling van het glazuur, maar door andere problemen. Het kan zijn dat het glazuur te dik was aangemaakt (onvoldoende water toegevoegd), dat er vette plekken op het biscuit waren (bijvoorbeeld van vettige vingers), of dat het biscuit stoffig was.
    beantwoord
  • goede aanvulling Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.