ALGEMEEN > Diversen > as meestoken in bol??

Er is aan mij gevraagd een herinneringsbol te maken met as van een dierbare erin. Is het mogelijk om de as al gelijk in de bol te doen (gaatje in de bol voor de lucht natuurlijk) en dan biscuit- en later glazuurstoken?
Ik zou dit graag zo doen omdat er dan geen gat gesloten hoeft te worden met een stopje oid.

9 antwoorden

  • Dat is een dubbele crematie dus......
    beantwoord
  • Technisch is dat wel mogelijk. Maar ik zou wel overleggen met de nabestaanden om te horen of zij het eens zijn met deze aanpak. Zorg er voor dat je de stook langzaam genoeg doet zodat de bol zeker heel blijft.
    met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Lijkt me al met al vrij riskant, omdat de as (afhankelijk van de temperatuur) als smeltmiddel zal gaan werken.
    Een groot deel bestaat nl. uit beendermeel (bone-ash)wat in diverse glazuurrecepten wordt gebruikt.
    En een stopje is toch ook te beschouwen als vorm-onderdeel van het geheel en later gemakkelijk vast te zetten met twee-componenten-lijm?

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Michel, het is de wens van de nabestaanden om de as direct in de bol te doen zodat het een echt gesloten geheel is en blijft. We stoken altijd heel langzaam op dus dat moet niet echt een probleem zijn.

    @Frans,
    er komt in de bol geen glazuur, alleen aan de buitenkant. Is het dan nog een riskant iets?
    Een stopje willen de nabestaanden niet vandaar deze keus.
    beantwoord
  • Margot, inderdaad is het zo, dat as bij een bepaalde temperatuur gaat smelten en als een vloeimiddel (in)werkt op het kleioppervlak. Ondanks dat as bij keramisten geliefd is door de fraaie "glazuurresultaten" die het geeft op bijvoorbeeld steengoed of porselein, lijkt me dat in dit geval nu niet wenselijk uiteraard.
    Je zult dus goed moeten overwegen op welke temperatuur je de bol uiteindelijk gaat stoken, stook je bijv een steengoedtemperatuur (hoger dan 1000 graden) dan gaan de zouten in de as smelten, en reageren met de klei.
    Ik heb ooit gelezen dat cremeren op een temperatuur van zo'n 900 graden plaatsvindt, dus hoger lijkt me niet verstandig.
    Je zult dus even goed moeten overwegen wat je het beste kunt doen...
    Je zou wellicht de minuscule asdeeltjes in de bol kunnen injecteren, door een klein gaatje. Dan kun je de bol wel eerst stoken.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Margot, deze as gaat nooit smelten of de urn aantasten. De grote hoeveelheid Calcium werkt als anti-flux.
    beantwoord
  • Een bol zonder enig luchtgat loopt wel meer risico te knappen door de expansie van de lucht in de bol. Ook zonder as.
    beantwoord
  • Sorry, dat zei je zelf ook al.... Ik kan de reactie niet meer weghalen, helaas.
    beantwoord
  • Deze discussie zal gebruikt worden in keramisch magazine KLEI bij 'uit het forum geplukt'.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.