ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > basisglazuur 1100 a 1150 °

Ben op zoek naar een recept van een basisglazuur voor temp 1100 a 1150°.
Van deze uit zou ik dan starten met het toevoegen van oxides.
Kan iemand mij helpen?

20 antwoorden

  • Willy, een kant en klaar glazuur is duurder dan een fritte. Verder prutsen aan een recept wat er geen is, is nog duurder.
    Klei met zilverzand is sterk af te raden. Klei met een hoger aluminium-gehalte is duurder /kg., maar scheelt dan weer op stookkosten en scherven. Succes verder.
    beantwoord
  • Misschien heb je iets aan deze recepten voor 1140 graden:
    70 loodbisilicaatfritte
    30 kaolien
    of
    60 hoog alkalifritte (bijv. 15.10)
    40 kaolien
    Hier kun je leuk mee experimenteren door er een andere grondstof aan toe te voegen. Bijv. 10 dolomiet of 5 zinkoxide of 5 calciumboraatfritte of 10 krijt of allerlei kleurende oxides of pigmenten.
    Zelf heb ik hele leuke resultaten gekregen met deze eenvoudige basis.
    Succes met het maken van de proefjes!
    beantwoord
  • Een paar wedervragen:
    - wil je een glanzend of mat glazuur?
    - opaak (dekkend) of transparant?
    - Moet het geschikt zijn voor levensmiddelen? (In dat geval geen loodhoudend glazuur gebruiken zoals het eerste van Jeltje.)
    Groet, Geert
    beantwoord
  • Een basisglazuur volstaat niet om enkel met oxides te werken. De gebruikte grondstoffen hebben een zeer sterke invloed op de kleur.
    beantwoord
  • liefst mat en mag dekkend of transparant zijn, ga er testjes met oxides mee doen.
    beantwoord
  • Een paar jaar geleden volgde ik een glazuurcursus bij Natascha Zaludova in Amstelveen Haar recepten voor 1140 waren
    A. 40% fritte 1451
    60% gietkleipoeder

    B. 70% fritte 1005
    30% gietkleipoeder of 30% kaolien

    C 60% fritte 1510
    40% kaolien
    geeft heldere kleuren met kleurpigmenten

    Als je 25% zink of 25%talk toevoegt wordt het glazuur matter

    Een mooie kleur groen geeft A. met talk en
    8% titaan, 1 CuO2 en 0,5 CoO2

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar dus:veel proefjes maken!!!
    Succes en laat eens wat horen. Tjalda
    beantwoord
  • Een aanrader !

    webwinkel.keramikos.nl/...keramische-glasuren.html

    Zeker geld en energiebesparend.
    beantwoord
  • Heb een test gebakken deze nacht:
    30% spodumeen
    35% Krijt
    10% Nepheline Syeniet
    25% kwarts
    Resultaat: mat en dof
    Ga eens proberen met 7% zink toe te voegen
    28%-33%-9%-23% en 7% zink
    beantwoord
  • Willy, met welk doel voeg je zink toe? Zink werkt op deze temperaturen matterend.
    Dus het matte en doffe ga je daar niet mee verhelpen.
    Je zou ook kunnen proberen met je huidige recept wat hoger te stoken om het minder mat en dof te maken.

    Als je wat theoretische kennis over dit soort zaken wilt opdoen, en niet direct het door Lucien aangeraden (en in mijn ogen zeer goede) boek van Wolf Matthes wilt aanschaffen dan zou je de inleiding glazuurtechniek op mijn website eens kunnen doornemen.

    Op deze site staat een aantal recepten voor matte glazuren voor middentemperaturen:
    pottery.about.com/.../...e-Matte-Glaze-Recipes.htm
    Succes!
    Geert

    beantwoord
  • Bedankt, wat zou jij aan dat recept toevoegen om op 1150° te bakken en een minder doffe glazuur te krijgen. Volgens je programma moet ik met het recept op 1180°c stoken, maar dat doe ik liever niet om mijn oven wat te sparen.
    beantwoord
  • Na het lezen van uw inleiding glazuurtechniek zou ik volgende eens proberen, en wat denk je er van Geert?
    28% spodumeen
    33% Krijt
    10% Nepheline Syeniet
    24% kwarts
    5% lithiumcarbonaat (heb ik staan)
    volgens uw programma zit ik dan met een glazuur 1120 a 1170.
    En tussendoor proficiat met uw programma, hou er al mijn testen en glazuren mee bij, en heb er goede steengoed glazuren mee gemaakt.
    beantwoord
  • Willy, een recept voor 1180°C moet wel op deze temperatuur gebakken worden of het resultaat is een niet uitgesmolten glazuur wat natuurlijk dof blijft. Als je lager wil stoken moet je ofwel de base-vormende oxides verhogen of de amfotere en zuurvormende oxides verlagen.
    beantwoord
  • Willy, lithium toevoegen zou ook mijn voorstel zijn. Ik denk dat vijf procent al vrij veel is. Ik zou twee proefjes maken. Een met 2,5 procent en een met 5 procent lithium.
    Succes! Geert


    beantwoord
  • zal bij volgende biscuitbrand een aantal testringen maken en die dan met 2.5 en 5 % lithium testen. ook enkele testen met oxides.
    beantwoord
  • Heb mijn eerste stukken geglazuurd waarvan hier 2 foto's bijgevoegd. Ik vind het een mooie glazuur en brengt ook gemakkelijk aan.
    Met 5% lithiumcarbonaat kan ik klei die tot 1150° gaat op 1135°c bakken.
    Heb wel één probleem, ook al laat ik de stukken in de oven tot ze een 50°c hebben, de glazuur durft op enkele plaatsen af te springen. De boetseerklei met zilverzand heeft dit niet, schulton klei, zoals die kaarsvaas in mindere maten, gietklei, indien dun gegoten barst gewoon.
    Is het een oplossing om tinoxide of zirkoonsilicaat toe te voegen?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Willy,is het dit recept wat je gebruikt hebt?

    28% spodumeen
    33% Krijt
    10% Nepheline Syeniet
    24% kwarts
    5% lithiumcarbonaat (heb ik staan)

    Teveel Lithium ( Spodumeen + Lithium )
    beantwoord
  • Ja, en het glazuur dat op sommige stukken springt is het basisglazuur zoals jij vermeld + 3% koperoxide.
    Hoe zou jij het glazuurrecept aanpassen om op een 1140°c te kunnen bakken?
    beantwoord
  • Willy, vergeet dit glazuur. Aanpassen zit er niet in.

    Probeer dit recept eens ( 1140°C )
    Dit is op basis van een Alkali-boor fritte.
    Na²0 0,25 Al²O³ 0,25 SiO² 2,90
    Ka²O 0,25 B²O³ 0,50
    CaO 0,50 M.M. 305

    Zoek bij je leverancier een fritte die zo dicht mogelijk bovenstaande benaderd.

    Fritte 78,1
    Wollastniet 15,6
    Kaolien 6,3
    + 2 - 4 % kopercarbonaat
    beantwoord
  • Denk dat ik toch nog mee door ga, heb alle grondstoffen liggen en als ik zie wat die frites kosten kan ik beter een basisglazuur kopen.
    Met de chamotteklei heb ik geen probleem, vooral gietklei en minder met schultonklei.
    Zou mijn lithiumcarbonaat verlagen naar 3%.
    Heb gelezen dat als je een klein percentage alkalifritte toevoegt, je ook het afspringen tegengaat, maar ik heb geen idee welk %
    beantwoord
  • Willy,

    Een glazuur moet passen bij de klei. Het is niet zo dat je elk glazuur op elke klei kunt gebruiken, zoals nu dus ook blijkt. Met name moeten de uitzettingscoefficienten van glazuur en klei bij elkaar passen, en dat is precies waar je nu met de ene kleisoort een probleem mee hebt en met de andere niet. Het kan goed zijn dat wanneer je het recept zo aanpast dat het afspringen op de gietklei is verholpen, je problemen krijgt met haarscheur op de chamotte houdende klei. Ik denk dus dat je uiteindelijk uitkomt op twee glazuurrecepten.
    Zie verder uiteraard ook je andere lijntje op het forum voor de mogelijkheden mbt het oplossen van het afspringen.

    Groet,
    Geert

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.