ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Fluweelachtige sinterengobe

Hallo,

lk wil graag een zwarte of donkergrijze sinterengobe voor aardewerk (1050 graden) maken dat fluweelachtig eruitziet.

In deze post "poederachtige oppervlakte" van 2011 (http://oud.klei.nl/forum/o/3388/poederachtige%20oppervlakte?nm=t) staat er een recept van Lucien voor sinterengobe: dekkend satin/mat glazuur voor de gebruikte eindtemperatuur met toevoeging van gebrande kaolien ( toevoegen +/- 20% ) en tot 10% instant color. Er staat ook dat men het moet aanbrengen met een spuit.

Ik heb daarover wat vragen. Kan ik elke dekkend satin/mat glazuur voor de goede temperatuur gebruiken? Dus b.v. dekkend wit (ook al wil ik een donkere sinterengobe maken). Of kan ik beter een dekkend mat zwart of donkergrijs glazuur nemen en gebrande kaolien toevoegen (zonder instant color dus)?

Ik heb heel kleine objecten die ik helemaal rondom wil glazuren dus ik denk dat spuiten best lastig wordt. Zou ik het bovengenoemde recept kunnen gebruiken zonder spuiten? Of komt het fluwelachtige effect sowieso van het spuiten?

4 antwoorden

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.