ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > lichen glazuur

ik wil de lichen glazuren eens testen en kom dit recept tegen:
MNO lichen cone 06 ( 998C)
Borax 25.00
-Lithium carbonate 9.00
magnesium carbonaa 39.00
-Frit 3134 3.00
-nepheline syenite 24.00
---------
100.00

-Copper carbonate 5.00
bentonite keramiko 3.00

Is het mogelijk om dit zelfde recept te maken met een substituut voor de borax? (Die heb ik niet in huis.)

groetjes,
marlies

11 antwoorden

  • Als je die niet in huis hebt kun je het aanschaffen bij de drogist. Probeer dat eerst voordat je de moeilijke weg bewandelt van zoeken naar vervanging van grondstoffen. Het gebruik van frittes ter introductie van B2O3 in het glazuur geeft waarschijnlijk heel andere resultaten.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Waar moet ik naar vragen? ik ken het hele product niet...
    beantwoord
  • Borax of boorzuur is een krachtige, waterverzachtende alkali die ervoor zorgt dat een actieve stof beter werkt.

    Borax is tevens een ontsmettingsmiddel, vlekkenverwijderaar, krachtige vetoplosser en absorbeert luchtjes. Het kan worden gebruikt om het wasmiddel krachtiger te maken. Je kunt het niet gebruiken voor tere stoffen als zijde of wol.

    Borax wordt verkocht in poedervorm of als kleurloos kristalzout. Je koopt het in sommige supermarkten en anders bij de drogist of apotheker.

    Borax is matig giftig! Eet het niet op, gebruik het niet op oppervlakken waar eten wordt bereid, en draag handschoenen bij gebruik.

    Meer info en nog een recept: kijk onder trefwoord: Lichen glazuur of klik op onderstaande link
    http://oud.klei.nl/forum/o/4269/lichen%20glazuur?nm=t
    beantwoord
  • En ook nog geschikt ter bestrijding van schimmels.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie!
    Weten jullie misschien ook waarom het in veel lichen-glazuur recepten zit?

    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hallo,
    Borax kun je ook gebruiken bij het verwerken van glasscherfjes, bv op de bodem van een schaal, eerst het glazuur (transparante) op de bodem kwasten, daarna het glas erop en dan met een lepeltje de borax poeder erover strooien. Stoken op 1020°.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Wat doet de borax in een glazuur dat dit aan een lichenglazuur wordt toegevoegd?
    beantwoord
  • Borax ( Tincal ) Gehydrateerd Natriumboraat.Na²O.2B²O³.4H²O
    Is dus oplosbaar in waren en daarom niet aangewezen. Werkt als flux en glasvormer. Je bent dus beter af met een Borax-fritte zoals bv. Na²O.2B²O³.3SiO²
    Als je deze fritte gebruikt i.p.v. Borax moet je enkel het aandeel Kwarts verminderen zoals je kan merken als je beide samenstellingen vergelijkt.
    beantwoord
  • Ha, prima! de fritte heb ik staan, ik zal de segerformules omrekenen en kijken wat er van de glazuren terecht komt...ben benieuwd hoe ze inderdaad uit de oven komen, Michel..Ik zal het laten weten...
    dank voor jullie reacties,
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • De oorzaak van het samentrekken van dit glazuur komt door een overdosis aan Magnesium en een tekort aan Silicium. Je zal dit best merken bij de omzetting naar de Seger-formule.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.