ALGEMEEN > Ovens > Kapotte spiraal

Zojuist heb ik mijn ovenspiraal gebroken. Uiteraard op een zeer ongelukkig moment.
Als ik nu gewoon mijn oven aandoe, dan doet waarschijnlijk alleen mijn kapotte (bovenste) spiraal het niet. Of doe ik dan heel onverstandig?

8 antwoorden

  • Heel onverstandig.
    beantwoord
  • Duidelijk Lucien! Dank.
    beantwoord
  • :-)
    Ofwel haal je de gewenste temperatuur niet, ofwel zijn de stukken ongelijk uitgesmolten. Puur verlies.
    beantwoord
  • Je kunt natuurlijk later de spiraal vervangen.
    beantwoord
  • Spiralen zijn te koop bij de meeste leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden. En bij de leveranciers/reparateurs van ovens natuurlijk.
    Zie: Handige adressen > materialen/gereedschappen op de website of klik op link:
    http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen
    beantwoord
  • Ik ga morgen even bellen voor een nieuw spiraal en hopelijk heeft mijn zoon binnenkort tijd om hem ein te zetten.
    beantwoord
  • Heb ik het verkeerd voor als ik zeg dat je de uiteinden in elkaar kunt laten overlappen om hem tijdelijk te herstellen?
    beantwoord
  • Het klopt dat je de uiteinden in elkaar kunt draaien. Dit vraagt wel de nodige zorg omdat de spiraal in koude toestand te bros is om deze te buigen. Daartoe moet je deze roodgloeiend verhitten met een brander. Gloeiend heet kun je de twee uiteinden eerst recht maken om deze vervolgens minstens drie slagen om elkaar te draaien. Dat alles in roodgloeiende toestand.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.