ALGEMEEN > Stoken > Rauw glazuur stoken

Beset mensen,
ik wil om kosten te besparen geglazuurd werk in 1 keer stoken, rauw stoken dus. Nu heb ik dit nog nooit gedaan en ben daardoor niet helemaal zeker of dit wel allemaal kan.
Ik gebruik klei met chamotte 0,2 en zwarte gietklei en wil ze glazuren met zelfgemaakte glazuur. De stooktemperatuur zal 1150 of 1250 worden.
Zou dit inderdaan in 1 stook gedaan kunnen worden? Wat zijn evt. de problemen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt, Nelly

6 antwoorden

  • Die vraag is al best vaak langs gekomen.
    Misschien even in de trefwoorden zoeken.
    Succes.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset, ik had eerst al bij de trefwoorden gekeken, maar alleen op "Rauw glazuur" en bij "Stoken". Zie nu pas dat dit bij Glazuren staat:(
    Na e.e.a. gelezen te hebben begrijp ik dus dat dit niet zomaar kan. Ik zal dus eerst moeten stoken om te kijken of dit met mijn glazuur gaat en zoniet dan pas verder kijken om dit op te lossen.
    beantwoord
  • Wij doen nooit anders Nelly.
    Het enige waar je op moet letten is de stooksnelheid.
    Je moet stoken zoals je biscuit stookt maat de eindtempetatuur is gewoon de gladstooktemperatuur.
    Gebruik wel een plakmiddel in je glazuur.

    Frans
    beantwoord
  • O ja op dun werk zal het lastiger zijn omdat het vocht in de glazuur de klei kan oplossen.
    De glazuur spuiten kan dit voorkomen.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Nelly, het kan dus wel, maar je moet alle kkleisoorten en je glazuur geschikt hebben voor de temperatuur die je voor de gladbrand wilt gebruiken.

    En er is nog zoiets als verschil in krimp bij verschillenden kleisamenstellingen.

    Als het goed is heb je bij je zoektocht-op-trefwoord ook al een aantal stookcurves gezien die je kunt gebruiken.

    bv tot 100 graden moet je heel rustig aan, om de klei goed te laten drogen zonder dat het aanwezige vocht gaat koken in de klei. En dan de kwartssprong, vervolgens het verbranden van de verontreinigingen, en zo nog het e.e.a.

    Maar het kan weldegelijk.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dank Frans en Liset, ik ga het zeker proberen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.