ALGEMEEN > Klei - Porselein > Hoe behoud ik vorm bij porseleingietklei icm een kraakvrij glazuuur
Porselein gietklei
Ik heb kleine bolvaasjes, doorsnede na stook 9 cm) gegoten met porselein GK Veka 10800 (1200-1300) biscuit gestookt op 1000 en daarna met porseleinglazuur 2209 (oud) aan de binnenkant op 1280 gestookt. Omdat het niet waterdicht was heb ik opnieuw gestookt naar 1280.
De proeven leken oké. Nu heb ik een grotere hoeveelheid op dezelfde wijze gestookt en alle vormen zijn lichtelijk maar storend doorgezakt. Ook zijn er verschillende vaasjes aan de ovenplaat blijven zitten. Die kleine beschadigingen zijn wel weer lichtelijk maar ook storend dichtgesinterd.
Mag ik concluderen dat het toch nèt een te hoge temperatuur heb gehad?
Kan het aan de oven liggen dat die iets warmer wordt dan hij aan geeft.
Of omdat ik slechte het middelste deel van de oven had geladen? De rest heb ik gevuld met platen en props.
Kan ik het pendelen beter achterwege laten? Ik hoef toch niet perse met een steeunmal te werken.
Nu levert VeKa op dit moment geen porseleingietklei meer dus ik moest over naar een andere porseleingietklei: de Witgert G 52. Het porseleinglazuur hierop geeft kraak!het zijn nogal wat vragen maar zelf weet ik het even niet meer hoe ik nu verder moet en zit ook een beetje met tijdsdruk ivm een expositie. Wie heeft er een goed (en snel) advies? En wie heeft er een passende transparant glans voor de Witgert?
Begrijp ik dat niet elk porseleinglazuur een goede match heeft met een porseleinklei?
Ik heb kleine bolvaasjes, doorsnede na stook 9 cm) gegoten met porselein GK Veka 10800 (1200-1300) biscuit gestookt op 1000 en daarna met porseleinglazuur 2209 (oud) aan de binnenkant op 1280 gestookt. Omdat het niet waterdicht was heb ik opnieuw gestookt naar 1280.
De proeven leken oké. Nu heb ik een grotere hoeveelheid op dezelfde wijze gestookt en alle vormen zijn lichtelijk maar storend doorgezakt. Ook zijn er verschillende vaasjes aan de ovenplaat blijven zitten. Die kleine beschadigingen zijn wel weer lichtelijk maar ook storend dichtgesinterd.
Mag ik concluderen dat het toch nèt een te hoge temperatuur heb gehad?
Kan het aan de oven liggen dat die iets warmer wordt dan hij aan geeft.
Of omdat ik slechte het middelste deel van de oven had geladen? De rest heb ik gevuld met platen en props.
Kan ik het pendelen beter achterwege laten? Ik hoef toch niet perse met een steeunmal te werken.
Nu levert VeKa op dit moment geen porseleingietklei meer dus ik moest over naar een andere porseleingietklei: de Witgert G 52. Het porseleinglazuur hierop geeft kraak!het zijn nogal wat vragen maar zelf weet ik het even niet meer hoe ik nu verder moet en zit ook een beetje met tijdsdruk ivm een expositie. Wie heeft er een goed (en snel) advies? En wie heeft er een passende transparant glans voor de Witgert?
Begrijp ik dat niet elk porseleinglazuur een goede match heeft met een porseleinklei?
12 antwoorden
-
J-M, ik gebruik bij de G52 een transparant glanzend glazuur van Keramikos (SP451F) 1200 - 1300°C.
In het begin had ik ook barstjes maar na dunner glazuren had ik een goed resultaat.
Ik stook op 1250 en heb dan ook lichte vervorming maar ik vind dit niet storend voor wat ik maak.
Ik kan je met de overige vragen niet helpen maar er zijn genoeg specialisten op dit forum die je verdee kunnen helpen.
Nog veel succes! -
Dank je Ingrid voor jouw snelle reactie. Heb zojuist idd een oven 1250 geleegd met G52. Met het glazuur wat ik had, heb ik nog steeds kraak maar de vervorming is acceptabel. Had inderdaad bedacht dat ik wellicht nog dunner zou kunnen glazuren. Weet jij misschien ook bij welke temp. de Witgert zonder glazuur waterdicht is? Herken jij die stukjes aan de ovenplaat? Was al aan het speuren naar aan ander glazuur passend bij de G52 dus ik ben blij met jouw antwoord.
-
J-M, ik heb geen stukjes aan de ovenplaat. Ik heb wel twee potjes in elkaar gezet die echt aan elkaar verkleefd zijn. Volgens mij zijn zij op 1250° waterdicht.
-
Je kunt ook wat extra kwarts toevoegen aan het glazuur, om het craqueleren tegen te gaan. Dit verhoogt wel het smeltpunt van het glazuur maar hoogstwaarschijnlijk is het gebruikte transparante glazuur op die temperatuur niet stabiel. Dus kan het lijden.
Met groet van www.michelkuipers.nl
-
Dank je Michel, heb dat wel eens vaker gedaan idd maar heb geen ervaring hierrmee met porselein. Met wat extra kwarts, bedoel je dan 10 %, en dan dezelfde temperatuur aanhouden?
-
Ik zou zeggen probeer verschillende percentages toevoeging van kwarts, bv 2, 4, 6, 8 en 10%. Voor een dergelijke test breng ik elk mengsel in drie oplopende diktes aan om te zien hoe het glazuur daarop reageert.
Succes ermee. Met groet van Michel -
De eerste resultaten met de G52 icm. SP 451 zijn uit de oven. Ik heb dun geglazuurd en om de vervorming in de perken te houden gestookt op 1230. Helaas toch weer kraak.
Terug naar 1250 dan maar?
En de toevoeging van kwarts maar eens proberen...... -
Hoe hoog stoken jullie de biscuit bij porselein. Ik op 1000. Is het een optie om de biscuit naar 1060 te stoken? Kan dat nog wat uitmaken?
-
Ik bak bisquit op 960°C..
Veel succes! -
Vervolg proeven G52 Witgert icm SP 451 van Keramikos maar nu dus op 1250 (zonder pendelen). Endelijk een aantal acceptabele resultaten die ik graag met jullie wil delen.
SP 451 zonder extra toevoeging geeft op 1250, dun opgebracht, geen kraak. Wat een verschil met 1230! De toevoeging van kwarts in de percentages die Michel voorstelde in verschillende diktes geven de volgende verrassende resultaten: 2 en 4 % gaat goed maar 6, 8 en 10 % geven kraak! 6% weinig, 8 meer en 10% volop fijne, mooi verdeelde, kraak. De vervorming is er maar idd, zoals Ingrid aangaf, acceptabel.
Advies van Keramikos: toevoegen van 1% tinoxyde aan de SP 451 geeft ook een kraakvrij glazuur!
Vervolgens lijkt de G200 (keramikos geeft 1000-1200 aan) met toevoeging van 10 % kaolien maar ook toevoeging van 20 % een goed glazuur op te leveren op 1250.
Maar.......het zijn nog maar kleine proefjes.......binnenkort meer! -
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de SP 451 met een toevoeging van 1% tinoxyde.
Dun opgebracht geeft het een goed resultaat. De vervorming is er maar vind ik acceptabel -
Het ontstaan van craquelé bij toevoeging van (te) veel kwarts wordt door Michael Bailey helder beschreven op blz. 73 en 74 in zijn uitstekende boekje Glazes Cone 6 als cristoballietsprong!
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.