ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > gebroken steengoed bij glazuurbrand

De laatste paar keer glazuurstoken is alles en dan ook alles kapot als ik de oven open. Ik gebruik steengoed met bodystain, dat ik al biscuit heb gebakken. Ik heb zowel glazuur op ca. 1100 gr gebruikt
als glazuur op 1250 gr. Het resultaat is hetzelfde. De scherven met glazuur hebben scherpe randen hetgeen me doet vermoeden dat de breuk pas bij het afkoelen plaatsvindt.
De bekers, kommen etc zijn alleen aan de binnenkant geglazuurd, dus misschien is er een verschil in krimp van glazuur en steengoed?
Het vreemde is dat het geregeld wel goed is gegaan.

Van Keramikos heb ik een glazuur stookschema voor een cone-oven:
stand 1: 45 min
stand 2: 30 min
stand 3: 15 min
stand vol vermogen.
De oven doet er dan vervolgens zo'n 5 uur over om 1250 te bereiken.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om verandering in deze situatie te brengen?
Dank!

8 antwoorden

  • Wat je aangeeft over de standen van de regelaar zegt mij niets over de snelheid van stoken. Deze geef je beter aan in graden per uur; pas dan kan ik iets zeggen over de snelheid van je stook.
    Als de breuk een scherpe glazuurbreuk laat zien geeft dat aan dat de breuk zich voordoet tijdens het afkoelen. Ik neem aan dat je de oven in gesloten stand rustig laat afkoelen. Dan is de kwartssprong tijdens de afkoeling over het algemeen geen probleem. Blijft over dat er een spanning ontstaat door een glazuur met een lagere uitzettingscoëfficiënt dan de scherf. Bij het afkoelen wil de scherf meer krimpen dan het glazuur toestaat.
    Als je in het verleden ook alleen de binnenkant hebt geglazuurd met hetzelfde glazuur op dezelfde klei, kan ik maar een oorzaak bedenken. Je hebt dit keer waarschijnlijk dikker geglazuurd.
    Mogelijkheden van oplossing: dunner glazuren, binnen- en buitenkant even dik glazuren of het glazuur zelf aanpassen door toevoeging van een beetje fritte met een hoog uitzettingscoëfficiënt.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Eens met de analyse van Michel. Scherpe randen duiden op breuk tijdens het afkoelen.

    Maar als aanvulling m.b.t. het opstoken: ik vind in 5 uur opstoken naar 1250 wel erg rap, dat is 250 graden per uur gemiddeld. En na 1 1/2 uur al op vol vermogen gaan stoken is ook er hard.

    Hoe dichter je bij die 1250 komt, hoe langzamer het opstoken gaat. Dus om aan 250 graden/uur GEMIDDELD te komen, moet het op lagere temperatuur denk ik wel met 350/400 graden per uur omhoog gaan.
    Ik zou proberen om met zo'n 150 of hooguit 200 graden per uur op te stoken, in ieder geval tot je boven de 600 graden zit.
    Succes,
    Geert

    beantwoord
  • Is het gegoten?

    beantwoord
  • Dag allen, dank voor deze antwoorden.
    Het is inderdaad gegoten.

    Ik heb een oven zonder temperatuur regeling (alleen een knop voor vermogen) en zonder pyrometer. Uiteraard laat ik die rustig afkoelen.
    De keren dat het wel goed gegaan is, heb ik inderdaad een ander glazuur (glazuur van Silex) gebruikt dan de keren dat het mis ging (Keramikos glazuur).
    Ik ga eens langzamer opstoken en een wat informatie opzoeken over de genoemde fritte.
    beantwoord
  • Er is al heel veel over het probleem geschreven. Weet zo even niet meer waar dat staat.
    Zowel binnen als buiten glazuren met dezelfde (soort) glazuur werkt wel is mijn ervaring.
    beantwoord
  • Nog een vraag aan Michel:
    De scherf krimpt harder dan het glazuur toestaat, zeg je, dus dat betekent dat de fritte waar je het over hebt ervoor zorgt dat het glazuur 'rekbaarder' wordt? Begrijp ik je goed?
    Dus een 'lage uitzettingscoëfficiënt' betekent 'minder rek' en vice versa?
    beantwoord
  • Het gaat niet over rekbaarheid en zeker niet over die van het glazuur. De fritte met een hoge uitzettingscoëfficiënt zal er voor zorgen dat het glazuur meer mee gaat krimpen met de scherf, tijdens de afkoeling. Keramiek is toch wel een vak. In jouw geval zou ik proberen het glazuur van Silex te bemachtigen omdat dit in het verleden goed werkte met jouw klei (scherf).
    beantwoord
  • Merel, ik lees hier enkel dat je steengoedklei gebruikt, maar niks over de samenstelling ervan. Ben het ook eens met Geert. Het doet me vermoeden dat deze klei deze snelle stook niet aan kan en daarom vraag ik me af wat voor klei je gebruikt. De aanschaf van een pyrometer met temperatuurweergave-toestel is zeker geen overbodige uitgave.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.