ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Is het mogelijk om een schrumpf glazuur voor steengoedtemperatuur te maken?

Ik heb een fijn recept voor schrumpf (magnesiet) glazuur voor 1060 graden op basis van fritte 1451, kaolien en talk. Als ik er een glazuur voor 1240 graden van wil maken moet ik denk ik helemaal opnieuw proeven gaan maken, want gebruik van een fritte is dan niet logisch... toch? Of gaat de schrumpf sowieso uitsmelten op die temperatuur?Of misschien is er iemand die een goed recept voor me heeft van een schrumpf glazuur voor steengoedtemperatuur? Dat zou helemaal top zijn!

10 antwoorden

  • Hoi Marlen,

    Misschien heb je hier iets aan:

    60 Nephelien Syeniet
    22 Magnesium Carbonaat
    18 Kaolien

    of

    70 Nephelien Syeniet
    25 Magnesium Carbonaat
    5 Ball Clay

    Het glazuur moet dik aangebracht worden en is geschikt voor 1220-1240 graden.

    Bijlagen:
    beantwoord

  • Hallo jeltje, super bedankt! Ik heb dit in huis en ga direct proefjes maken. Ik zie ook meteen een handig plaatje bij jou om twee kleuren bij elkaar te houden. Fijn hoor, dank voor je hulp!
    beantwoord
  • Beste Marlen, zou je jouw schrumpfglazuur voor 1060 ook hier willen geven?
    beantwoord
  • o ja natuurlijk!
    50% ftitte 1451
    5% kaolien
    5% talk
    40% lichte magnesiet
    Ik gebruik m met 0,5 % kobaltcarbonaat of 2% kopercarbonaat op witte klei.
    Op zwartbakkende klei (KN 144 voor draaien of ZZ 902 voor handvormen beiden van de Hazelaar) gebruik ik het volgende recept:
    40% fritte 1451
    60% kaolien
    40% li. magnesiet

    Het eerste recept van Jeltje doet t trouwens geweldig op roodbakkende klei (k126), nog verder proeven doen op witte klei... trekt nog niet voldoende eilandjes... Groeten Marlen
    beantwoord
  • Marlen,het laatste recept is denk niet helemaal goed?
    Je komt dan op 140% is denk ik niet goed.
    Zelf heb ik altijd dezelfde grondstoffen wat jij zegt maar de verhouding bij mij is dan
    30% fritte 1451
    40% kaolien
    30% lichte magnesiet
    Ik heb vorige week nog een proef gemaakt met toevoeging van
    Cobaltoxyde 1.5%
    Koperoxide 1.5%
    Ijzeroxyde geel 3%
    Dan op 1050 gebakken.
    Lekker dik voor het effect.
    Groetjes van Caroline.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Probeer eens 40% fritte 1451, 30% kaolien en 30% magnesiet.
    beantwoord
  • Wat heb je dan?Iets meer uitgesmolten?
    Groetjes.
    beantwoord
  • Ik zal het proberen Lucien! Heb net een heleboel proeven gedaan, ook met 5% talk erbij maar mn oude recept doet t tot nu toe het beste. Ik moet toegeven dat jouw percentages er niet bijzaten....

    Caroline: het is de bedoeling dat je het recept aanpast naar 100%. Dus de hoeveelheden elk delen door 140 en dan maal de hoeveelheid die je wil aanmaken. Dus bv maal 10 voor 10 gr voor een proef of x 100 voor 100 gram voor op een werk etc...
    Je komt dan uit op 28 gram 1451; 43 gram kaolien en 28 gram magnesiet. Samen 100 gram (of een meervoud ervan natuurlijk...)
    beantwoord
  • Je kan magnesiet door talk vervangen, mits het aandeel SiO² uit andere bronnen te verlagen, maar daarom niet noodzakelijk.

    beantwoord
  • Zal wel weer niet goed opgelet hebben, zeker.
    Ik dacht dat de Smurfen gewoon bakken wat vanzelf gaat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.