ALGEMEEN > Stoken > smeltkegels

Ik wil graag uitvinden hoe warm mijn oventje kan stoken. Er zit geen temperatuur regelaar op en hij heeft alleen een aan/uit knop. Nou heb ik gehoord dat ik dit kan doen met smelt kegels. Via keramikos mini-cones besteld maar hoe zet ik deze recht op in mijn oventje? Ik had ze op voorgebakken kleine klei plaatjes gezet, maar zoals je kan zien op de foto zijn ze alledrie omgevallen tijdens het bakken.
Heeft iemand tips?
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Zet de kegels in een propje klei Ina zodanig dat je na het omvallen nog kunt zien welk nummer de kegel had.
    Doorgaans zet je er 3 neer in opeenvolgende nummers
    De voorste is de smeltbaarste die dient als waarschuwing dat de eindtemperatuur bijna is bereikt.
    De middelste is degene die de juiste afstooktemperatuur aangeeft als die omvalt is de oven op de juiste temperatuur.
    De laatste mag eigenlijk niet omgaan omdat de oven dan te heet is geweest dat is dus je controle kegel dat de oven goed is gestookt.
    Op deze manier deden wij dat vele jaren geleden met altijd goede resultaten.

    succes Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,
    Bedankt. Ik ga het proberen.
    beantwoord
  • beste ina
    hou er rekening mee bij het testen dat de snelheid van stoken ook een invloed heeft op het smeltgedrag van de kegeltjes.
    dit kan je nakijken op de referentie lijst van de kegels.
    deze tabel kan je uphalen op volgende adres (link)
    www.sheffield-pottery.com/.../...l_chart_horiz.pdf

    groeten, mjk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.