ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Pehatine

Beste mensen,
Ik heb onlangs voor het eerst Pehatine gebruikt.
o.a. om kant en klare transparante poederglazuur aan te maken. Het resultaat is dat er bijna overal een soort witte waas hier en daar in zit. Zeer storend.
Nu heb ik ook een aantal proefplaatjes gemaakt van een kant en klare witte zijdemat glazuur (KGM53) waar ik verschillende kleurende oxides aan heb toegevoegd. De proefplaatjes zijn mooi geworden. Hier zit geen waas in.
Ik ga nu grotere werken kleuren met deze glazuur. Kan het dan zijn dat ik hier toch ook een witte waas ik krijg?
Waarom is de transparante glazuur mislukt?
Ik heb de Pehatine gemengd als volgt: 1deel Pehatine, 3 delen water.
Sommige werken 1x gekwast, andere 2x.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

13 antwoorden

  • Hallo Nelly,
    Het concentraat van Pehatine is doorgaans een oplossing van 1 deel Pehatine en 2 delen water. Zelf denk ik dat de waas niet ontstaat door jouw samenstelling, maar misschien door het aantal keren kwasten. Ik kwast altijd 3× kruisgewijs, nooit geen waas gehad. Heb je het object ook eerst nat gemaakt, stof op het object kan een boosdoener zijn. Misschien hier wel de ware reden van de waas. Omdat je meldt dat de proefplaatjes met oxides goed is gegaan.
    Hier heb je immers ingewassen en dus geen stof! Succes,
    groet,truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Zelf heb ik het idee dat er bij de transparante glazuur meer waas is bij 2x kwasten dan bij 1x kwasten...
    Ik weet dat ik de Pehatine met meer water heb aangemaakt dan op de fles stond (op advies van de verkoper), zou dikker aanmaken dan juist meer waas betekenen?
    Stof op het object zou kunnen, ik heb het werk niet eerst schoongemaakt. Maar de gebruikte proefplaatjes bij de oxides ook niet. Dus of het hier aan ligt?
    Kan het zijn dat er bij de kleurende glazuur ook waas in zit, maar dat ik deze niet zie omdat dit een dekkende glazuur betreft?
    In ieder geval bedankt voor het meedenken Truus!
    beantwoord
  • Is het transparante glazuur wel hoog genoeg gestookt?
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Ik denk het wel. Ik heb gietklei op 1050 en chamotte klei op 1160 gestookt. Hiervoor heb ik 2 verschillende kant en klare (van verschillende merken) transparante glazuren gebruikt. Vandaar dat ik ook denk dat het aan de Pehatine ligt, maar heb geen idee wat dit veroorzaakt.
    Ik durf het bijna niet meer te gebruiken bij transparante glazuur.
    Ga het wel nog gebruiken bij dekkende glazuur. Hopelijk gaat dit wel goed.
    Oja, wat me wek nog invalt is dat tien ik de Pehatine met water aanmaakte deze wat vlokkerig werd, ik heb eerst wat moeten wachten en roeren voordat dit zich oploste in het water. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Misschien zeven of langer van te voren aanmaken?
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Nelly, als ik het nog eens lees, is het zo dat je bij kant en klare glazuren nog Pehatine hebt gevoegd?
    Of betreft het een poeder glazuur, die je wel aan moet maken met Pehatine. Misschien is het een verkeerde woordspeling? Het leest enigszins dubbel.
    Ik schud de Pehatine vermengd met water voor het gebruik, dan ontstaat een homogeen mengsel en voeg dan de juiste hoeveelheid toe aan de poeder en zeven.
    Moeilijk te achterhalen hè de reden van de waas!
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus, ik heb poederglazuren gebruikt. De Pehatine heb ik aangemaakt met water en dit dan bij de poederglazuur gevoegd. Echter niet gezeefd, dat zal ik de volgende keer ook doen. Tja, valt niet mee. Het is toch wel ergerlijk als je niet weetwat je fout doet. Maar goed, ik geef niet op. Toch bedankt!
    beantwoord
  • Beste Nelly,

    Ik maak proeven van glazuren ( nu weliswaar zelf samengesteld ) die ik aanmaak met pehatine.De pehatine maak ik aan zoals op de gebruiksaanwijzing staat echter bij het "aanlengen" van het glazuurpoeder gebruik ik de pehatine maar verder ook water tot een voor mij goed kwastbaar glazuurmengsel. Mijn proeven bouw ik op met 3 lagen ,ik heb echter nog geen waas kunnen vaststellen in de resultaten van de verschillende lagen.Het vlokkerige van het aanmaken is normaal, je moet het mengsel goed mixen. Ik schud het altijd heel goed telkens voor gebruik.
    je hebt het over zeven maar er zijn verschillende kant en klare effectpoeder glazuren die je niet mag zeven want dan haal je de effecten eruit, ik zie eerlijk gezegd daar ook de oplossing niet in
    Ik zou ,zoals Michel al aangeeft, eens goed kijken naar de temperatuur waarbinnen het glazuur gestookt kan worden en welke temperatuur je gietklei aankan en daar dan eens wat testen mee doen
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Ik kan helaas (nog) niet ontdekken wat ik fout doe.
    N.a.v. Michel heb ik de stooktemperatuur van beide transparante poederglazuren nogmaals gecontroleerd en deze zijn correct (ook voor de (giet)klei).
    Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de Pehatine niet genoeg opgelost is geweest, dus voortaan zoals jij ook aangeeft, eerst zeven (had ik niet gedaan) en daarna goed schudden/mixen.
    Op deze mannier ga ik binnenkort dekkende poederglazuur gebruiken. Dit moet dan toch lukken... zoniet dan heb ik een flesje Pehatine in de aanbieding!! Dus bedankt Sonja, ik laat wel weten. Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • hoi Nelly, zeven doe ik niet. Ik doe eerst de pure pehatine in een pot dan de hoeveelheid water erbij , goed doorkloppen met een handklopper daarna schud ik het mengsel over in een fles die ik dan telkens voor gebruik flink schud.De verhouding water/pure pehatine is bij mij dus wel "anders" omdat ik de aangemaakte pehatine samen met het glazuurpoeder aanleng met water voor een goede kwastbaarheid. Ik doe op 100 gram glazuurpoeder grofweg 60 cc pehatine oplossing en 20 cc water evt meer als het glazuurmengsel meer water nodig heeft voor zijn kwastbaarheid.
    veel succes ! Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Goed om te weten Sonja. Ga dit ook zeker meenemen. Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Even een domme opmerking van mij. Pehatine brand weg in de oven. Dan kan dat toch geen witte waas veroorzaken ? Ik ben niet zo precies met de verdunning ervan, maar ik heb nooit een witte waas.
    beantwoord
  • Ik denk dat Els gelijk heeft. Mijn transparante glazuren hebben soms wittige plekjes als ik ze te dik opbreng. En daar zit helemaal geen pehatine in. Een proefje doen zonder pehatine (proef tegeltje dopen) zou het mysterie kunnen oplossen.
    beantwoord
  • keramir R , dit komt vermoedelijk door snel stoken waarbij het dik aangebracht glazuur niet tot aan de scherf gaar is. Wat pendelen of hoger stoken is de oplossing. Pehatine brandt totaal en laat zeker geen sluier na. Bij een dekkend glazuur valt dit niet op als het glazuur niet totaal is uitgesmolten, dit in tegenstelling tot een transparant glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.