ALGEMEEN > Techniek > Deksels stoken

Dag,
Ik vraag me af of iemand me met wat ervaring kan dienen. Wanneer ik een werk met deksel maak, stook ik dit normaalgezien in zijn geheel om vervorming tussen deksel en pot te voorkomen. (1200°) Bij een complexere constructie echter: doos met deksel met binnenrand onderaan en glazuur binnenin het onderstuk kan ik het deksel er niet op laten staan omdat de binnenrand tegen de glazuur van het onderstuk zou smelten.
Hoe pak ik dit het beste aan? Ben ik in dit geval gelimiteerd tot lagere temperaturen? Kan ik deksel en pot apart bakken?

5 antwoorden

  • Ik stookte mijn deksels biscuit, gewoon op de pot, maar bij de glazuurbrand niet. Dan stookte ik ze apart en dat ging goed, zonder vervorming. Tegenwoordig bak ik op lagere temperatuur maar verder doe ik het precies zo.
    beantwoord
  • De oplossing is om bovenzijde van de onderkant, en onderzijde van het deksel in te kwasten met een oven trennmittel. Hetzelfde middel wat je dus gebruikt om je ovenplaten te beschermen.
    Je kunt dan gewoon branden op 1200 graden. Dat doe ik ook zo.
    beantwoord
  • Zijn er nog mensen die lezen wat voor antwoord ze krijgen op een vraag???
    beantwoord
  • Ik ben het helemaal met je eens Ginie. Heel jammer dat de vraagstelster niet reageert. Komt helaas vaker voor.
    Misschien is er iets tussen gekomen. Laat je er niet door ontmoedigen, zou ik zeggen. Voor de lezers op dit forum kan het antwoord van jou toch van pas komen en welkom zijn.
    beantwoord
  • Beste Ginnie en Jook,
    Bedankt voor jullie antwoord... Ben een beetje een slordige vogel dus vandaar een laat antwoord.
    Ik vroeg me bij dat trennmiddel af of dat over glazuur gezet kan worden?
    En spijtig genoeg deed ik het dus net zo, biscuitbrand op elkaar maar na de glazuur brand uiteen op 1200° vervormde spijtig genoeg het onderstuk ten opzichte van het deksel.
    Misschien een hogere biscuitstook? (Doe ik al op 1050° eigenlijk)

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.