ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku

Heb een Raku workshop gevolgd.
Mooie pot gemaakt; rolopbouw, biscuit gestookt, volledig gaaf gebleven, dan de Raku; binnenkant prachtig craquelé transparant, buitenkant rood; mooi glazuur en craquelé, komt de pot uit de stook met een grote barst dwars door de rondte, en enkele kleine scheurtjes. niemand weet echt de oorzaak.
Ik denk? temperatuur schok/? het was al de 4de stook die dag, het dompelen in water? stak 15 cm boven het water uit,is de wand te dik gekleid?
Heb secuur gewerkt, wel was de droogtijd slechts 14 dagen, maar de biscuit stook gaf geen scheuren. Teveel spanning buiten en binnenkantglazuur misschien? Jammer, is er een oorzaak die dit voorkomt?
Wie heeft door ervaring een antwoord?
groet, truus w.
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Het is lastig hier de exacte oorzaak voor aan te geven. Het lijkt er op dat de scheur de wijze van de opbouw volgt (geheugen van klei). In dat geval zou het er aan kunnen liggen dat je de rollen te droog hebt uitgerold waardoor de hechting tussen de rollen minder goed is. Ik ga er tenminste van uit dat het binnen en buiten oppervlak van de pot zo goed mogelijk zijn aangewreven en dat dat je een klei hebt gebruikt die geschikt is voor raku stook.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel. dank voor je reactie, ik heb de Creaton klei nr. 474 gebruikt. En gewerkt zoals gebruikelijk. Maar het was in een andere omgeving dan ik gewend ben en mogelijk was `hun` klei inderdaad droger dan ik doorgaans mijn klei heb.
    Opvallend was dat iedereen slib streek tussen alle rollen en lagen, ik doe dat alleen maar bij aanvang van een nieuwe hechting. Ik zorg zelf altijd voor een juiste vochtigheid bewaar toestand, goed de randen afdekken met vochtig doek en plastic, enz.
    Het blijft een onzekere reden, maar jouw opmerking neem ik zeker ter harte voor de volgende keer wanneer ik deelneem aan een Raku/workshop. Lijkt me heel aannemelijk.
    Dank je wel en groet, truus w.
    beantwoord
  • Rakuwerk geeft altijd meer risico dan het stoken in de elektrische oven i.v.m. de enorme temperatuurschok die het te verduren krijgt.
    Bij zo'n pot is 14 dagen drogen voldoende. Wat ook belangrijk is, is wanneer deze geglazuurd wordt. Als dat op de stookdag zelf is, moet de pot eerst weer goed drogen voordat hij de oven in gaat. Als dat allemaal in orde is, zou ik hem eerst na het inroken in de zaagselton, gewoon even met rust laten. Na een half uurtje bespuit je hem dan voorzichtig met een bloemenspuit. Pas daarna zou je hem eventueel in water kunnen dompelen en schoonmaken. Maar wel helemaal onderdompelen. En verder is het net zoals Michel zich afvraagt, of je wel klei gebruikt hebt die geschikt is voor de rakustook.
    Zelf gebruik ik altijd klei met 40% chamotte van 2mm. Is net even safer.
    beantwoord
  • Jook, Ik zal er acht opslaan de volgende keer, bij dergelijke workshop wordt het werk voor je gedaan, maar nu ik meer weet kan ik ook m`n bevindingen meedelen. Ook wb de afkoeling en helemaal onder water dompelen. Hier werd klei gebruikt van 40% chamotte 0-1,0 mm. Bedankt voor je raad.
    Groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik zou in ieder geval dat dompelen in koud water maar achterwege laten.Nergens voor nodig.Zelf heb ik wel gietklei raku gestookt. Kan met enige voorzichtigheid heel goed.
    Naar mijn mening gezien de opbouw van rollen is je werkstuk goed door de biscuit gekomen maar kon je werkstuk de schrik van de raku niet aan. De breuklijn zit zo te zien bij de opbouw van je rollen.
    beantwoord
  • Bedankt Marrie, ik ga zeker al het meedenken van jullie in acht nemen. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.