ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > chroomoxyde

Ik heb op het forum een glazuur recept van zonnebloem geel gevonden waar chroomoxyde in gaat.
Op mijn glazuur cursus heb ik geleerd dat als je dit gebruikt aanslag houd in je oven.
Bij gebruik van de oven zal dan lang een chroom 'kleur' blijven aan de spullen die erin gezet worden.
Klopt dit?
En heeft iemand een alternatief?
Ik wil het wel graag zelf samenstellen.
Marjan

7 antwoorden

  • dag marjan
    zet je werkstuk in een pot of doos.
    ik weet niet hoe groot je stukken zijn maar je kan zonodig eerst even een kom/pot/doos draaien of opbouwen, ruwbakken en er een deksel op voorzien of een ovenplaat erop leggen. zo kan je rare en gevaarlijke stukken experimenteel toch bakken.deze box kan je blijven gebruiken voor dit soort zaken.
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • Het antwoord van MJK is een oplossing voor het probleem voor de 'sympathiebrand' door de vervluchtiging van de chroom en dat het in de ovenwand en het stapelmateriaal trekt.
    Maar het is beter voorkomen dan genezen. Om een gele kleur te realiseren in het glazuur zijn er heel goede alternatieven. Waarom geen geel pigment (Zr-Si-Pr) gebruikt? Als je het geel van het geel pigment wat warmer van kleur wilt hebben voeg je een beetje rood pigment bij het geel. De optimale verzadiging van de kleur is 10% geel met bijv. 1% rood pigment. Een andere optie is 10% van hetzelfde geel pigment samen met ca. 3% oker pigment (Zr-V-In).
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste MJK bedankt voor je anrwoord. Ik ga denk ik alleen wel voor het veilige.
    Bedankt Lucien voor het alternatief.
    Nu natuurlijk wel de vraag of ik dit in de formule kan gebruiken. Of dat ik je alternatief in kant en klare transparante glazuur moet mengen.

    De formule is:
    25 nepheline syenite
    25 kwarts
    12, 5 kaolien
    12, 5 krijt
    25 bariumcarbonaat
    En de toevoeging 0, 5-1 gram chroomoxyde
    Kan ik dat laatste dus vervangen voor het gele pigment?
    Het komt mij zo 'onnatuurlijk' over.
    Een enthousiaste maar beginnende keramist
    beantwoord
  • Marjan, bijzonder om te lezen dat je 'voor het veilige' gaat bij een glazuur met 25% van het volgens mij giftige bariumcarbonaat... Het lijkt mij dat deze grondstof niet voor niets ook wordt afgeraden voor gebruiksgoed.
    beantwoord
  • Michel ik las deze discussie mee , ik heb een rode pigmentgekocht. Nu zie ik dat ook daar chroom in zit. moet ik nu ook rekening houden met sympatiebrand als ik die stook?
    Ook in de pigment roze en paars zit chroom. ik heb ze juist gekocht omdat ik in een vorig gesprek het advies kreeg om pigmenten te gebruiken ipv chroomoxide.

    groetjes,
    marlies

    PS gebruik jij wel chroom in pigmentvorm of is het eigenlijk gewoon beter om compleet te "ontchromen"?
    beantwoord
  • Ik gebruik wel pigmenten waarin chroom is verwerkt. In een pigment is het chroom chemisch gebonden. In dat geval blijken deze pigmenten weinig of geen sympathiebrand te geven, dat wil zeggen weinig of niet uit te wasemen.
    Als je het glazuur toepast op gebruiksgoed is het beter om geen barium(mat) glazuur te gebruiken. Op decoratief werk is het geen probleem. Wel voorzichtig zijn ivm giftigheid van de poeder vóór de stook.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Hallo allen leuk de reacties te lezen.
    Ik realiseer me dat het bariumcarbonaat giftig is en ben er voorzichtig mee.
    Mij ging het voornamelijk om de sympathie brand (weer iets geleerd) in de oven.
    Ik heb namelijk een enorme partij oxides chemicaliën grondstoffen en noem maar op over genomen.
    Daarbij meer dan 400 raku recepten geweldig! Vandaar de toevoegingen met soms gevaarlijke stoffen.
    Daarnaast stook ik ook elektrisch. En daar was het gele recept voor.
    Nog een vraag voor Michel. Kan ik in het recept wat ik door gaf chroomoxyde vervangen voor geel en beetje rood pigment?
    Ik hoor het graag.
    Marjan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.