ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > tin en rood pigment met tin er al in

hallo,
ik wil voor het eerst een serie testjes maken met tin om pastelkleuren te maken. Nou heb ik 3 pigmenten ( rood, roze en paars) die ik graag als pastel wil krijgen.Er zit echter in de pigmenten al tin. als ik +- 7 % extra tin toevoeg krijg ik dan toch pastelkleurtjes of werkt in dit geval de chemie anders?

groetjes,
marlies

6 antwoorden

  • Beste Marlies,

    Ik zou eerder een opzet maken om, aan het met pigment ingekleurde glazuur 2,4,6,8 en evt 10% tin toe te voegen. Dat zijn wel 5 proefjes maar het geeft je een heel breed beeld over de combinatie van de opaakmaker tin met het basisglazuur en mogelijk vind je dan sneller een tint naar jouw smaak.
    Groetjes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Dank voor je reactie.
    Denk je dat ik de proefschijfjes met chroomhoudende pigmenten kan branden met andere proefschijfjes zonder chroom - en zonder tin? Of beinvloed het chroom de kleur?

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • probeer ook eens zirkoon als dekkingsmiddel Marlies.
    mijn ervaring is met meer tin de kleuren donkerder worden.
    Aangenomen dat het chroom/tin kleuren zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Zoals Frans ook al aangeeft kun je inderdaad ook zirkoon maar ook titaan als opaakmaker gebruiken.
    Het schijnt dat de reactie van chroom in een pigment al afgezwakt is door het verwerkingsproces om het pigment te maken waardoor er minder "bijwerkingen" zijn. Net zoals de "vervelende" eigenschappen van bepaalde grondstoffen in een fritte zijn afgezwakt of zijn verdwenen.Denk dat er geen probleem is als je diverse proefplaatjes gelijktijdig stookt zeker als je al weet dat het geen combinaties zijn die op elkaar reageren zoals chroom en tin.
    Ik hoor graag van hoe de resultaten zijn uitgevallen
    groetjes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties. Ik heb de oven geladen met beide groepen kleurtjes. Morgen stoken. ben benieuwd zou het waardeloos vinden als ik de 80 verschillende kleuren opnieuw moest maken omdat er sympatiebrand is geweest, maar er zit geen glazuur bij met tin...

    Frans, dank dat je mijn vermoeden bevestigd. Ik zal zikoon in huis halen.

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Nog even een kleine toevoeging.
    Als je andere glazuren samen met chroom/tin houdende wil stoken zal er geen sympatiebrand optreden als die glazuren zinkhoudend zijn.
    Dat is mijn ervaring tenminste.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.