ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > Afwerking met vele lagen oxiden

Aan alle keramisten!
Van porselein en steengoed heb ik een "monnikenservies" gemaakt. Dit wil ik afwerken zonder glazuren, maar met oxiden. Om een mooi effekt te krijgen, denk ik aan een stuk of 6 lagen, die steeds apart gebakken worden en iedere keer een iets andere kleur hebben. Maar ik wil geen glans zien en toch een goede kleurdiepte bereiken. Het mag niet melkig worden.
De biscuitstook is gedaan op 950 graden.Nu is de vraag: hoe moet ik het aanpakken?
- Zou ik de lagenopbouw kunnen doen met behulp van alkalizinkboorfritte, gemengd met oxiden?
- Kun je dat 6 keer achter elkaar doen?
- Moet dat steeds op dezelfde temperatuur,
- of moet je bij iedere stook ook de temperatuur verhogen?
- Welk percentage fritte zou ik moeten gebruiken? Het liefst zou ik 6 keer op een lage temperatuur werken en pas daarna op 1240 graden afbakken.
- Maar stel dat ik dat doe, gaat het dan goed met het glansloze idee?
- Kan de fritte hier wel tegen?
- Of moet ik toch werken met een mengsel van mat en glansglazuur, 20 % door de oxiden gemengd, zoals ik op dit forum heb gelezen?
Ik ben een beetje bang, dat dit na 6 keer toch zal gaan glanzen, of dat de zaak dicht gaat zitten en nieuwe lagen niet meer mooi pakken. Jullie horen vast wel, dat ik geen gedegen keramische achtergrond heb. Maar het zou des te fijner zijn, als iemand mij toch wat verder op weg kan helpen.

6 antwoorden

  • je stelt nogal een complexe vraag waar niet een twee drie een simpel antwoord op is te geven. Wat zou je er van denken om zelf testjes te maken?
    beantwoord
  • Michel,je hebt helemaal gelijk. Daar ben ik ook uitgebreid mee bezig.Maar het gaat erg langzaam, omdat ik nu alleen maar proeven maak en geen ander keramisch werk bak. Misschien moet ik mijn vraag beperken tot de vraag: is de weg met fritte in dit geval het meest zinvol of niet? En zo ja, kan ik dan zoveel lagen over elkaar bakken?
    beantwoord
  • Als je fritte toevoegt aan oxides zal deze bij 1240 graden de neiging hebben te gaan glanzen. Zonder fritte gaan vooral koperoxide en mangaanoxide op zich al sinteren bij 1240 graden. Een toevoeging van fritte zou dit juist versterken.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Een waardevolle aanwijzing, Michel. Dank je wel!
    beantwoord
  • Evelien je kunt natuurlijk ook gebruik maken van sulfaten om je werk te verlevendigen.
    Dit kan tegelijkertijd met het opbrengen van de oxiden. Je hoeft dan maar een keer een eind glazuurbrand te doen.
    beantwoord
  • Leuke tip, Ginie.Daar had ik niet aan gedacht.
    Zo wordt het proefplaatjes-maken een stuk leuker en na het branden vast ook verrassender.
    Bedankt, Evelyn
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.