ALGEMEEN > Ovens > spiralen van oven vaak defect

De spiralen van mijn oven van keramikos, bovenlader 50l waren al na 2 jaar stuk. Ze zijn toen vervangen voor spiralen die 1300 graden aankunnen. Nu zijn ze na drie jaar weer stuk. Ik stook meestal op 1220 graden.En ongeveer drie keer per maand.Is het normaal dat ze zo snel stuk gaan? Waar zou dat aan kunnen liggen?

15 antwoorden

  • Het is niet normaal dat de spiralen zo snel stuk gaan. Ik doe al meer dan 10 jaar met de spiralen in mijn oven. Kan het zijn dat je bijzondere dingen in de oven stookt? Reduceer je misschien in de elektrische oven? Zorg je ervoor dat je de spiralen niet aanraakt bij het in en uitladen; het materiaal ervan is nl erg bros zodra het een paar maal is opgestookt. Als dat allemaal niet het geval is ben ik bang dat het aan de leverancier ligt.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Als er kleigruis of scherfjes van een ontploft werkstuk op en tussen de spiralen zitten gaan ze ook stuk. Dus als een werkstuk uit elkaar is geknald, moet de oven even goed uitgezogen worden. Ook glazuur op de spiralen is niet goed.
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle antwoord.
    Ik reduceer nooit met mijn oven en ik raak ze. ook niet aan bij het inladen. Er is ook nog nooit iets in de oven ontploft. Volgens de leverancier kan het komen omdat ik de stukken misschien nog te vochtig in de oven doe. Ik moet ze minstens anderhalve week laten drogen zei ze. Dat heb ik inderdaad niet altijd gedaan. Zou het daar ook aan kunnen liggen?
    beantwoord
  • Joke, als de stukken nog vochtig zijn zullen die ontploffen en niet de spiralen. Wat voor dikte hebben deze spiralen ( in mm. en 1 na de komma )? Wat is de diameter van de spiraal?
    beantwoord