ALGEMEEN > Ovens > spiralen van oven vaak defect

De spiralen van mijn oven van keramikos, bovenlader 50l waren al na 2 jaar stuk. Ze zijn toen vervangen voor spiralen die 1300 graden aankunnen. Nu zijn ze na drie jaar weer stuk. Ik stook meestal op 1220 graden.En ongeveer drie keer per maand.Is het normaal dat ze zo snel stuk gaan? Waar zou dat aan kunnen liggen?

15 antwoorden

  • Het is niet normaal dat de spiralen zo snel stuk gaan. Ik doe al meer dan 10 jaar met de spiralen in mijn oven. Kan het zijn dat je bijzondere dingen in de oven stookt? Reduceer je misschien in de elektrische oven? Zorg je ervoor dat je de spiralen niet aanraakt bij het in en uitladen; het materiaal ervan is nl erg bros zodra het een paar maal is opgestookt. Als dat allemaal niet het geval is ben ik bang dat het aan de leverancier ligt.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Als er kleigruis of scherfjes van een ontploft werkstuk op en tussen de spiralen zitten gaan ze ook stuk. Dus als een werkstuk uit elkaar is geknald, moet de oven even goed uitgezogen worden. Ook glazuur op de spiralen is niet goed.
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle antwoord.
    Ik reduceer nooit met mijn oven en ik raak ze. ook niet aan bij het inladen. Er is ook nog nooit iets in de oven ontploft. Volgens de leverancier kan het komen omdat ik de stukken misschien nog te vochtig in de oven doe. Ik moet ze minstens anderhalve week laten drogen zei ze. Dat heb ik inderdaad niet altijd gedaan. Zou het daar ook aan kunnen liggen?
    beantwoord
  • Joke, als de stukken nog vochtig zijn zullen die ontploffen en niet de spiralen. Wat voor dikte hebben deze spiralen ( in mm. en 1 na de komma )? Wat is de diameter van de spiraal?
    beantwoord
  • Beste Joke, de vocht in de oven zal niet het probleem zijn,zoals Michel gaf al enkele punten aan, het kan zijn dat de draad een te dun is, en een te hoge oppervlakte belasting heeft wat de levensduur niet ten goede komt. Want hoe dikker de draad hoe langer de levensduur.
    Met vriendelijke groet, John Schouren


    beantwoord
  • Bij hoeveel graden open je de oven Joke als je denkt dat hij klaar is??
    beantwoord
  • Datweet ik niet. Dat zal ik aan de leverancier moeten vragen. Ik weet alleen dat er 3 jaar geleden dikkere spiralen in gezet waren die tot 1300 graden konden stoken.
    beantwoord
  • Ik heb de oven wel regelmatig bij 100 graden even geopend om te zien hoe het eruit zag. Nu doe ik dat niet meer omdat ik me al afvroeg of dat de reden kon zijn. Nu wacht ik tot ongeveer 50 graden.
    beantwoord
  • Dat zal de reden dan niet zijn als je nooit boven deze temp. het deksel opent. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak dan zal zijn.....
    beantwoord
  • Joke, dikkere spiralen wil niet zeggen dat je hoger kan stoken. Heeft daar totaal niks mee te maken. Het is het vermogen wat de spiralen geven en de isolatiewaarde van de oven die toelaten om tot 1300°C te stoken. Haal er een ovenbouwer bij.
    beantwoord
  • Even ter informatie, dhr John Schouren is een ovenbouwer, een zeer terzake kundige zelfs.
    beantwoord
  • Beste Joke, de gebruiks temperatuur is voor dun of dikke draad hetzelfde, echter hoe hoger de draad belast wordt hoe korter de levensduur, hoe lager belast hoe langer de levensduur van de draad, dat is eigenlijk het belangrijkste voor de levensduur ven de draad.
    Enkele vragen, is de draad gebroken of zijn er zwarte doorbrand plekken,wat versta je onder dikkere draad ten opzicht van de vorige keer en valt het element om.

    Met vriendelijke groet,

    John Schouren.
    beantwoord
  • Hallo John,
    De draad was niet gebroken en er waren ook geen zwarte doorbrandplekken te zien. Het enige dat je kon zien was
    dat de spiralen te groot waren voor de gleuven waar ze in zitten. Sommige delen staken eruit. De term dikkere spiralen is van mijzelf, ik bedoel eigenlijk dat mijn leverancier er spiralen in heeft gezet die volgens hen een hogere temperatuur aankunnen.

    En Michel, bedankt voor de naam van de ovenbouwer.
    beantwoord
  • Joke, elke spiraal kan een hogere temperatuur aan. Heeft niks te maken met de dikte of de spiraaldiameter.
    Lees nog eens goed wat John heeft geschreven.

    Spiralen worden berekend naar het vermogen wat een bepaalde oven nodig heeft om een zekere temperatuur te halen.
    Hoe dikker de draadkeuze, hoe langer die meegaat. Echter, hoe dikker de draad, hoe langer die wordt. De ovenbouwer moet dan ook rekening houden met de plaats die beschikbaar is om een zekere spiraallengte te plaatsen. Deze weerstanddraad wordt per kg. verkocht. Dus hoe dikker de draad, hoe langer die moet zijn en betekend meer kg. en dus duurder. Hoe dunner de draad, hoe korter die wordt en dus goedkoper. De ovenbouwer moet dan ook nog eens rekening houden met de diameter van de groeven of de keramische dragers. Elke draaddiameter heeft een voorgeschreven minimum spiraaldiameter en tussen elke wikkel moet een ruimte zitten van 3 x de draaddiameter.
    Nogmaals, haal er een ovenbouwer bij.
    beantwoord
  • Hallo Joke, Het is natuurlijk moeilijk om zonder wat te zien te oordelen, maar als ze niet gebroken zijn waar zijn ze dan stuk ?. is er dan misschien een relais stuk, of een klem los zit of doorgebrand ?
    Groetjes,

    John.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.